CRM, eller Customer Relationship Management, er et digitalt værktøj, der fokuserer på at forbedre og styrke virksomhedens relationer med kunderne. I en verden, hvor kundetilfredshed er nøglen til succes, er CRM blevet en uundværlig del af enhver virksomhedens værktøjskasse.
Et CRM system er der, hvor din virksomhed opbevarer alle sine data på kunder, deals og partnere, samt styrer sine aktiviteter – herunder marketing, salg, operations, kundeservice og CMS – fra i en strømlinet platform.
Fordele ved CRM
Der er mange fordele ved at implementere et CRM system. Fordelene afhænger af, om din virksomhed først og fremmest arbejder med B2B eller B2C. Dernæst er det vigtigt at afgøre, hvad der fylder i din virksomhed. Har I f.eks. en lang salgs-, marketing-, kundeserviceproces, eller har I en stor operationsafdeling?
Helt generelt kan man dog snakke om, at der er følgende fordele ved en CRM platform:
Forbedret kundeindsigt
Med et CRM system kan virksomheder nemt og hurtigt få adgang til alle relevante kundeoplysninger. Det fører til hurtigere og mere præcise svar på kundeforespørgsler og mulighed for mersalg.
Effektiv datastyring
En af de klare fordele, som CRM systemer giver virksomheder, er muligheden for bedre at udnytte deres data. Alle kundeoplysninger samles på ét sted, hvilket reducerer administration og forbedrer samarbejdet mellem teams. Det gør det muligt for marketingteamet at bruge det, som salgsteamet skriver ind og omvendt, når de henvender sig til mulige kunder.
Øget effektivitet og produktivitet
En stor fordel ved en CRM løsning er, at alle data er samlet i én platform, hvor hele virksomheden kan se dem og arbejde ud fra dem. Det betyder, at I som virksomhed kan nedbryde silotænkning og forbedre jeres samarbejde inden for og på tværs af afdelinger. Et CRM system kan også hjælpe jer med at automatisere alt fra e-mail marketing til kundeservice, hvilket frigør både tid og ressourcer.
Indsigt og rapportering
CRM systemer giver dybdegående analyser og rapporter, der hjælper dig med at forstå kunders adfærd og præferencer. Ligeledes kan et CRM system hjælpe med at danne overblik over intern aktivitet og fordelingen af aktiviteten. Et konkret eksempel på dette er at kunne se, hvor mange mails eller telefonopkald jeres salgsteam tager i løbet af en dag.
Sådan implementeres et CRM-tool
Nedenfor gennemgår vi trin for trin, hvordan du implementerer et CRM system, vælger det rette CRM og træner dine medarbejdere/kollegaer i at bruge det, samt hvordan du integrerer jeres CRM med eksisterende teknologier.
Trin-for-trin-guide til implementering af CRM system
At implementere et CRM system er en længere proces, der kræver flere trin:
1. Dan dig et overblik
Start med at danne dig et overblik over jeres forretnings behov. Her er det vigtigt at forstå, hvad I har brug for. Er I en virksomhed med en lang salgsproces, mange marketingaktiviteter eller en kompleks demo? Har jeres kunder brug for særligt omfattende kundeservice?
Jeres behov er utrolig vigtige at kende, fordi CRM systemer adskiller sig ved at tilbyde specialisering inden for et specielt emne såsom salg, marketing eller customer success. Det rette CRM system er altså designet til at kunne hjælpe med netop det område, jeres behov ligger inden for.
2. Undersøg markedet
Når du har dannet dig et overblik og lavet en prioritering over krav til jeres CRM, så kan du starte med at undersøge hvilke leverandører, der kan leve op til jeres krav. Her er det vigtigt at have jeres vækst, brugervenlighed og muligheden for at integrere med jeres eksisterende tech-stack in mente.
Her finder du vores sammenligning af populære CRM systemer.
3. Implementer
Når du har valgt det rette CRM system til jeres virksomhed, så skal du i gang med at implementere jeres CRM system. Her skiller vejen:
- Hvis I tidligere har haft et andet CRM system, vil det tage længere tid at implementere et nyt, fordi I i så fald skal overføre eksisterende data til det nye CRM system.
- Har I endnu ikke haft et CRM system, er det meget lige til.
Hvis I tidligere har haft et CRM system, er det vigtigt at få så meget ren, relevant og brugbar data med over i det nye som muligt. Dette gør de fleste ved at rykke alt daten over I excel, hvor man ‘mapper’ dataen ud de korrekte steder og sørger for, der ingen duplicates er, samt at dataen er knyttet op på en bestemt property – f.eks. et ID eller CVR-nummer, som er unikt.
Har du problemer med ovenstående? Bruger du HubSpot, eller overvejer du at bruge det? Se, hvordan Radiant kan hjælpe dig med at løse problemet med HubSpot as a Service.
Træn dine kollegaer og/eller medarbejdere i at bruge jeres ny CRM system
Når I har implementeret jeres nye CRM platform, er det vigtigt, at dine medarbejdere og/eller kollegaer lærer at bruge jeres CRM som ethvert andet tool og forstå CRM-strategien. Jeres nye CRM tool skal ikke bare ses som ethvert andet tool I bruger, men tværtimod som bindeleddet i hele virksomheden. Det skal forstås på den måde, at hvis marketing laver noget, så berører det alle andre afdelinger – og omvendt.
Derfor er det vigtigt, at du sørger for, at dine kollegaer og/eller medarbejdere får den træning i systemet, som de har brug for. Dette kan f.eks. gøres gennem intern træning og/eller ekstern træning. Her er et CRM system som HubSpot oplagt, da de tilbyder HubSpot Academy, der er fyldt med en masse konkret læring helt gratis.
Integrer jeres CRM tool med jeres eksisterende tech-stack
At integrere jeres CRM platform med jeres eksisterende tech-stack, er utrolig vigtigt for dine kollegaer og/eller medarbejderes udnyttelse af jeres nye CRM tool. Der vil altid være nedgang i produktiviteten ved overgangen til et nyt tool, såsom et CRM system. Derfor er det vigtigt for virksomhedens effektivitet at integrere jeres nye CRM med de rigtige løsninger. Ligeledes findes der en masse eksterne integrationer, der er på forkant med hver deres teknologi. Nogle af de mes populære integrationer er blandt andet:
Best practices for CRM
Nedenfor ses nogle af vores best practices når man implementerer og vælger et CRM system.
Få et CRM System der matcher jeres behov og vækst
At vælge det rigtige CRM system er afgørende for enhver virksomhed, stor eller lille. Systemet skal ikke kun opfylde jeres nuværende behov, men også kunne skalere i takt med jeres vækst. Ved at investere i et CRM system, der matcher jeres behov nu og kan vokse med jer, sikrer I kontinuerlig produktivitet og undgår at blive fanget i en flaskehals, når I vokser fra jeres CRM system.
Få styr på din datakvalitet fra dag et
Datakvalitet er hjørnestenen i ethvert effektivt CRM system. Uden datakvalitet er afkastet på et CRM system hurtigt væsentligt forringet. Fra dag ét er det vigtigt at sikre, at alle data, der indtastes i systemet, er nøjagtige, opdaterede og relevante. Dette vil ikke kun forbedre kundekommunikationen, men også sikre, at beslutningstagere har adgang til pålidelige data, når de træffer vigtige forretningsbeslutninger. Ligeledes er en fordel ved et CRM system, som beskrevet tidligere, muligheden for at automatisere sit arbejde, der kun understreger vigtigheden af god datakvalitet.
Udforsk muligheden i jeres CRM system og vær aldrig tilfreds med status-quo
Et CRM tool inkluderer utallige værktøjer til alt fra marketing, salg til operations og kundeservice. Der kommer hele tiden nye muligheder i CRM systemer såsom HubSpot, som kan give jer en betydelig fordel over for konkurrenterne, hvis I gør brug af dem. Det er derfor vigtigt hele tiden at være up-to-date, når det kommer til jeres CRM system.
Forstå helheden I jeres nye CRM system
Et CRM system er mere end bare en database over kunder. Det er et værktøj, der kan hjælpe med at forstå kundernes adfærd, forudsige salgstrends, automatisere marketingkampagner og meget mere. Ved at forstå helheden og alle de funktioner, systemet tilbyder, kan I udnytte dets fulde potentiale og skabe stærkere kunderelationer.
I sidste ende så berør alt det den enkelte medarbejder laver alle andre i organisationen, hvorfor det er utroligt vigtigt at forstå, at andre bruger det man selv laver.
CRM, eller Customer Relationship Management, er et digitalt værktøj, der fokuserer på at forbedre og styrke virksomhedens relationer med kunderne. I en verden, hvor kundetilfredshed er nøglen til succes, er CRM blevet en uundværlig del af enhver virksomhedens værktøjskasse.
Et CRM system er der, hvor din virksomhed opbevarer alle sine data på kunder, deals og partnere, samt styrer sine aktiviteter – herunder marketing, salg, operations, kundeservice og CMS – fra i en strømlinet platform.
Implementer et CRM system med Radiant
Hos Radiant har vi implementeret mere end 50 CRM systemer, lave integreringer og migrationer fra andre CRM sytemer til et andet. Dette har medført optimeret salgsprocesser, marketingprocesser, brug af det nyeste teknologi og et system, der understøtter jeres strategi.