HubSpot Playbooks: Løft din kundeoplevelse

Joakim Steenfos

24 mar, 2023
Anslået læsetid: ( Antal ord: )

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

HubSpot Playbooks: Løft din kundeoplevelse

HubSpot er en førende CRM-software, der hjælper virksomheder med at vokse ved at levere en række værktøjer, der hjælper virksomheder med at styre deres salg, marketing og kundeservice. En af de vigtigste funktioner i HubSpot Sales Hub er Playbooks. I denne artikel undersøger vi, hvordan HubSpot og Playbooks kan hjælpe din virksomhed med at få mere salg, fordelene ved at bruge Playbooks, en trin-for-trin-guide til opsætning, et eksempel på, hvor det er relevant for en virksomhed, og hvorfor Radiant, en HubSpot-partner i topklasse, passer perfekt til din virksomhed.

Hvad er HubSpot Playbooks?

HubSpot playbooks er muligheden for dit salgsteam, kundeservice team og eller andre for, at sætte retningslinjer, strategier og procedurer, der giver en struktureret tilgang til et specifikt mål. En playbook er der hvor du skriver mere om hvordan man udfører en handling, opretter x eller gør Y. Den fungerer, altså derfor som en referenceguide med trinvise instruktioner, best practices og tips til at sikre en konsekvent og effektiv udførelse af opgaven. Så for at koge det ned er en HubSpot playbook, et værktøj til at gemme retningslinjer for opgaver. De bruges ofte inden for forskellige områder, herunder salg, marketing og IT-systemer herunder CRM systemer såsom HubSpot.

Nøgleaspekter af en HubSpot Playbooks

Når man laver en playbook i HubSpot, er det vigtigt at overveje nogle af disse nøgleaspekter:

  1. Struktureret ramme: Playbooks tilbyder en metodisk strategi til at nå et mål, der sikrer, at alle trin udføres konsekvent.
  2. Bedste praksis: Implementeringen af best practices sikrer, at brugerne drager fordel af akkumuleret viden og erfaring, da de ofte inkorporerer afprøvede strategier og taktikker.
  3. Skalerbarhed: Ved at garantere, at alle teammedlemmer overholder de samme regler og processer, gør playbooks det muligt for virksomheder at kopiere succes.
  4. Fleksibilitet: Selvom playbooks tilbyder en organiseret strategi, kan de ofte ændres for at imødekomme særlige situationer eller vanskeligheder.
  5. Værktøj til oplæring: Playbooks bruges som træningsværktøjer til at sikre, at nye teammedlemmer er fortrolige med organisationens fælles praksis og taktik.
Et billede af, hvordan playbook-sektionen i HubSpot ser ud – billedet er fra HubSpot.

Hvorfor playbooks kan hjælpe dig med at få flere salg

HubSpot Sales Hub tilbyder en række salgsaccelerationsværktøjer, der kan hjælpe dig med at lukke aftaler hurtigere, automatisere opgaver og få mere synlighed i din salgspipeline. Playbooks er en del af denne suite og giver sælgerne en trin-for-trin-guide til, hvordan de lukker aftaler på en måde, der er optimeret til deres specifikke salgsproces.

Med HubSpot og Playbooks kan sælgerne fokusere på det, der betyder mest: at lukke aftaler. De behøver ikke længere spilde tid på administrative opgaver eller på at finde den bedste tilgang til et salg. Playbooks giver en afprøvet og testet proces, der kan hjælpe dine sælgere med at lukke flere aftaler på kortere tid.

Hvad er fordelene ved playbooks i forhold til salg?

Playbooks giver en række fordele for salgsafdelinger, der ønsker at optimere deres salgsproces:

  • Ensartethed: Playbooks giver en ensartet proces, der sikrer, at alle sælgere følger de samme trin for at lukke en aftale. (selvfølgelig med mulighed for modifikation, for at præcisere sin henvendelse.) Det kan være med til at reducere fejl og sikre, at alle aftaler bliver lukket på den mest effektive måde.
  • Effektivitet: Playbooks øger effektiviteten på mange af de administrative opgaver, der er involveret i at lukke en aftale, så sælgerne kan fokusere på at sælge. Det kan hjælpe sælgerne med at lukke aftaler hurtigere og øge deres produktivitet.
  • Synlighed: Playbooks giver synlighed i salgspipelinen, så sælgerne kan se, hvor i processen aftalerne er, og hvilke skridt der skal tages for at lukke dem. Det kan hjælpe ledere med at identificere flaskehalse i salgsprocessen og træffe foranstaltninger til at forbedre effektiviteten.
  • Optimering: Playbooks kan optimeres over tid for at forbedre salgsprocessen. Ved at analysere data fra lukkede aftaler kan I identificere områder, hvor processen kan forbedres, og foretage ændringer i drejebogen i overensstemmelse hermed.
  • Onboarding: Playbooks kan gøre onboarding af nye salgsmedarbejdere meget lettere.

Playbooks bør være en central del af jeres sales enablement strategi da det bidrager til mange fordele i salget.

En trin-for-trin-guide

  1. Log ind på din HubSpot-konto, og gå til fanen “Sales” i hovedmenuen.
  2. Klik på linket “Playbooks”, og klik derefter på knappen “Create Playbook”.
  3. Vælg den type Playbook, du vil oprette (salg eller marketing), og indtast derefter et navn og en beskrivelse til din Playbook.
  4. Brug træk-og-slip-editoren til at oprette din Playbook og tilføje faser, opgaver og handlinger efter behov.
  5. Når din Playbook er færdig, skal du klikke på knappen “save” for at gemme den.
  6. For at aktivere din Playbook skal du klikke på knappen “Activate” og derefter vælge de triggere, der skal starte Playbook (f.eks. en formularindsendelse eller en bestemt e-mail).

Hvis du vil have flere oplysninger om, hvordan du opretter og implementerer en playbook i HubSpot, kan du besøge deres vidensbase.

Et eksempel, hvor det er relevant for en virksomhed

Lad os sige, at du driver en B2B-softwarevirksomhed, der sælger enterprise-softwareløsninger til store virksomheder. Din salgsproces omfatter en række trin, herunder kvalificering af leads, produktdemonstrationer og kontraktforhandlinger. Med Playbooks kan du oprette en trin-for-trin-guide, der skitserer hvert trin i salgsprocessen og giver sælgerne de værktøjer, de har brug for til at lukke aftaler hurtigere.

For eksempel kan din playbook indeholde en opgave om at sende en opfølgende e-mail til en kunde efter en produktdemo.

Er det svært at bruge HubSpot Playbooks?

Det er ikke svært at bruge HubSpot Playbooks. Men det, der kan være svært, er, hvad man skal skrive i playbooks og ikke bare gøre det til et af de andre dokumenter, som dit salgsteam ikke bruger. Derfor kan Radiant hjælpe dig med, hvordan du bruger det og dele viden fra vores erfaring. Radiant kan yde vejledning og support for at sikre, at din virksomhed er i stand til at implementere og udnytte HubSpot Playbooks til sit fulde potentiale. Med Radiants hjælp kan din virksomhed frigøre og optimere potentialet i jeres HubSpot.

Læs mere om HubSpot andre funktioner i vores guide om ‘Hvad er HubSpot

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Lad os skabe fundamentet for I kan vækste effektiv.

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…