Salgsstrategi der understøtter jeres vækst + 8 råd

Joakim Steenfos

27 okt, 2023
Salgsstrategi der understøtter jeres vækst + 8 råd

En veldefineret og gennemarbejdet salgsstrategi er afgørende for at opnå succes på de fleste markeder.

I dette indlæg vil vi guide dig i at skabe en effektiv salgsstrategi, der kan øge din virksomheds indtjening. Vi vil først se på, hvad en salgsstrategi egentlig er, og derefter dykke ned i de vigtigste elementer og hvilke trin, der er involveret i processen.

Læs videre for at få værdifulde tips til, hvordan I kan lægge en stærk salgsstrategi.

  • Hvad er en salgsstrategi?
  • Derfor er det vigtigt at have en effektiv salgsstrategi
  • Hvad skal en effektiv salgsstrategi indeholde?
  • Sådan evaluerer I jeres salgsstrategi
  • 7 råd til jeres salgsstrategi
  • Implementer HubSpot for at optimere jeres salgsstrategi

Hvad er en salgsstrategi?

En salgsstrategi er en plan eller tilgang, der bruges til at øge virksomhedens indtjening gennem effektive salgsaktiviteter. En effektiv salgsstrategi kan variere fra virksomhed til virksomhed, men som eksempel kan de involvere

Ovenstående er tre del-elementer i en salgsstrategi. Du kan se en salgsstrategi indeholde flere vigtige komponenter, som kan deles op i:

  • Hvordan får du fat I nye kunder?
  • Hvordan håndterer du de nye kunder?
  • Hvordan sikrer du de forbliver kunder?
  • Hvordan sælger du mere til dine kunder?

Ovenstående er tre helt elementære spørgsmål, som enhver god salgsstrategi skal kunne besvare, for den dækker de områder en effektiv salgstrategi skal indeholde. Det er altså derfor helt elementært at overveje leadgenerering, kundeservice, mersalg og salgsproces når man snakker salgsstrategi.

For at sammensætte en effektiv salgsstrategi er det afgørende at forstå virksomhedens mål og vision. Det indebærer analyse af behov, fokus på indsatsområder og kontakt med interessenter. Det involverer også fastlæggelse af USP’er, hvilket hjælper med at kommunikere de unikke fordele gennem strategisk outreach til potentielle kunder.

Det er forskelligt, hvor udbredte salgsstrategier er. I B2B salg er salgsstrategier meget komplekst grundet længere kunderejser, hvorimod en salgsstrategi er mindre kompleks i B2C.

Derfor er det vigtigt at have en effektiv salgsstrategi

En effektiv salgsstrategi hjælper med at definere klare mål og indsatsområder for dit salgsteam. Dette giver dem en tydelig retning at følge, hvilket øger deres fokus og motivation til at opnå resultater.

Ved at analysere kundebehov og have en klar salgsstrategi, når I henvender jer, kan I også sikre bedre kommunikation med jeres ICP (ideal customer profile eller ideelle kundeprofil). Strategien bidrager således til strømlinet kommunikation, hvilket medfører øget kundetilfredshed og skaber loyale kunder, der er mere tilbøjelige til at købe igen og/eller forblive kunder i længere tid.

Samtidig bidrager en velimplementeret salgsstrategi direkte til jeres indtjening ved at fastlægge realistiske salgsmål samt KPI’er (Key Performance Indicators). Ved konstant at analysere resultaterne kan jeres strategi justeres løbende for optimal ydeevne.

En effektiv salgsstrategi vil være et essentielt led i jeres go to market strategi, da salg er den direkte kanal for mere omsætning. Med en effektiv salgsstrategi vil I være langt i jeres vækstplan og kan derefter bygge flere dele på jeres go to market strategi.

Hvad skal en effektiv salgsstrategi indeholde?

Selvom en salgsstrategi lægges efter den enkelte virksomhed, er der visse elementer, som en effektiv salgsstrategi altid bør indeholde. Disse vil vi gennemgå nedenfor.

Hvordan får I fat i nye kunder med jeres salgsstrategi?

Når I udarbejder jeres salgsstrategi er det helt elementært at vide hvordan I får fat i nye kunder. I skal kigge på om dette skal forgå inbound, outbound eller gennem partnerskaber.

Når I har taget beslutning til ovenstående kan I begynde at kigge på hvordan hver strategi for nye kunder skal bygges op. Skal jeres salgsstrategi indholde elementer fra outbound er det vigtigt I uddanner jeres salg I hvordan man henvender sig til kunder og at de bliver eksperter I jeres produkt.

Læs mere om leadgenerering

Hvordan håndterer jeres salgsstrategi nye kunder?

Hvad gør I så snart der kommer en virksomhed og siger de gerne vil være kunde hos jer? Hvem tager den herfra, har I præsentationer klar og hvor nemt er det, at købe for dem? Det er et element i salgsprocessen I skal have 100% styr på, for ikke at virke uprofessionelle – ligeledes er det vigtigt for, at I får en god relation til jeres nye kunde er det vigtigt at processen herfra er effektiv og nem.

I kan gøre denne proces nem med et CRM system, hvor I f.eks laver en inboundfunnel, der har defineret hvilke stadier en ny kunde skal igennem.

Hvordan sikrer jeres salgsstrategi kunder forbliver kunder

Jeres salgsstrategi er altså ikke slut så snart kunder er blevet til kunder, fordi salgets påvirkning på om kunder forbliver kunder er stor. Forestil dig en salgsproces hvor du bliver lyttet til, føler dig prioriteret og dine behov bliver opfyldt – er du mere villig til, at forblive kunde her modsat en salgsproces hvor du ikke bliver prioriteret?

Derfor hænger en god salgsstrategi oftes sammen med kundeservice og sikrer, at kunden er centrum.

Læs mere om kundeservice

Jeres salgsstrategi skal have fokus på mersalg

Et sted hvor I virkelig vækste er gennem mersalg og derfor bør jeres salgsstrategi have en plan for dette. Det kan være når kunden når et vist engagement, har brugt X antal features eller har været kunde I lang tid. Der er forskellige måder hvorpå I kan lægge mersalg ind I jeres salgstrategi I skal bare sikrer jer det ikke går udover kunderelationen.

Du kan læse mere om mersalg her.

Sådan evaluerer I jeres salgsstrategi

Klare mål og KPI’er er afgørende for en effektiv salgsstrategi. Ved at definere klare mål kan I måle og vurdere jeres fremgang samt identificere områder, der har brug for forbedring.

Sæt realistiske, men udfordrende målsætninger:

  • Definér klare og specifikke salgsmål, der kan opnås inden for en bestemt tidsramme.
  • Vær ambitiøs, men tag højde for virksomhedens ressourcer og markedets potentiale.

Definér Key Performance Indicators som kan kvantificeres:

  • Identificer de mest relevante KPI’er for at måle salgsydelse og succes.
  • Vælg KPI’er, der er objektive og lette at rapportere.

Lav en handlingsplan med milepæle undervejs:

  • Opdel salgsstrategien i konkrete trin eller milepæle for at sikre fremdrift.
  • Tildel ansvar til nøglemedarbejdere og fastlæg deadlines for hver milepæl.

Ovenstående eksekverer Radiant på og hjælper med at definere gennem Sales as a Service.

8 råd til jeres salgsstrategi

Nedenfor nævner vi 7 af de råd vi kommer med til de fleste salgsstrategier, det er vigtigt, at huske på det er de færreste salgsstrategier, som er ens. I skal derfor huske at tilpasse det, som I ser som det vigtige for jer.

Fokus på kunden og deres behov

Hav kunden i fokus i hele salgsstrategien, alt fra udarbejdelse af pitch, salgsproces, salgsfunnel osv. Kunden er det centrale i enhver salgsstrategi og skal derfor være i centrum af strategien. Det er derfor også vigtigt for jeres salgsstrategi, at I ved 100% hvem jeres kunde er, hvilke behov de har og hvad de ønsker af jer.

Tænk langsigtet og byg relationer

Som vi har diskuteret i denne artikel stopper salgets betydning ikke når en kunde er blevet en kunde – det er altså helt centralt at tænke langsigtet og bygge stærke kunderelationer i salgsstrategien. Det går ikke at det vigtigste for jer er, at få salget, det er lige så vigtigt, at kunden forbliver kunde i lang tid. Du kan som salgsleder påvirke dette på flere måder herunder indføre bonusmodeller der belønner sælgere, der sikrer lange kunderelationer, have fokus på kunden og sikrer en effektiv salgsproces.

Læs mere om kunderelationer

Lav en god salgspitch

En god salgspitch kan sikrer du holder kunden i centrum, ensarthed og professionalisme i den måde I kommunikerer med kunden. Ligeledes vil det også hjælpe dit salgsteam med, at komme i gang og I kan dele erfaringer til hvordan man pitcher bedst. En salgspitch og vidensdeling er altså derfor meget centralt i en salgsstrategi.

Download vores skabelon til en salgspitch.

Uddan dit salgsteam

Invester i dine medarbejderes succes ved at tilbyde dem løbende træning og udviklingsmuligheder. Giv dem de nødvendige værktøjer til at forbedre deres salgsfærdigheder og motivation, hvilket vil styrke deres præstationer og øge virksomhedens salgsresultater.

Læs mere om salgscoaching

Udvælgelse af salgskanaler

Effektive salgskanaler spiller en afgørende rolle i en effektiv salgsstrategi. Det handler om at vælge de rigtige kanaler, hvor ens målgruppe befinder sig, for bedst muligt at nå ud med sit budskab og dermed øge mulighederne for konvertering.

Læs mere om salgskanaler

Optimer din leadgenerering

Fokuser på effektive metoder til at generere kvalificerede leads. Brug målrettede marketingstrategier, såsom content marketing og social media annoncering, for at nå potentielle kunder på det rette tidspunkt i købsprocessen. Ved at optimere din leadgenerering kan du øge antallet af gode muligheder for salgsteamet.

Forbedr kundeservicen

Gør en ekstra indsats for at levere fremragende kundeserviceoplevelser gennem hele købs- og efterkøbsprocessen. Vær lydhør over for kundernes behov, lever hurtig support og sørg for en problemfri kommunikation mellem virksomheden og dine klienter. Ved konstant at stræbe efter bedre service vil du opnå større loyalitet fra eksisterende kunder samt positive anbefalinger fra dem til potentielle nye kunder.

Skab en omni-channel oplevelse

Ved at integrere flere kanaler i jeres approach til potentielle kunder kan I sikre at være top-of-mind, ramme målgruppen med flere budskaber og skabe en større genkendelighed af jeres brand. Overorndet fører dette til en større konverteringsrate.

Læs mere om omni-channel

Implementer HubSpot for at optimere jeres salgsstrategi

At implementere et HubSpot kan virkelig være en fordel for jeres salgsstrategi, fordi I vil få styr på data, en strømlinet process og sikrer kunder ikke bliver efterladt i salgsprocessen.

HubSpot CRM introduktion og funktioner

HubSpot CRM er et værktøj, der kan revolutionere din virksomheds salgsproces. Med HubSpot får du en brugervenlig platform, der giver dig mulighed for at organisere og administrere alle dine salgsaktiviteter ét sted. Du kan nemt spore leads, administrere kontakter og oprette tilpassede pipelines.

HubSpot har mange fordele – bl.a. har det en fleksibel pris, skræddersyede moduler til marketing, salg, service, CMS og operations.

Fordele ved at implementere HubSpot CRM

Implementering af HubSpot CRM i din virksomhed kan have mange fordele. Det vil øge effektiviteten i din salgsproces ved at automatisere gentagne opgaver og give dybdegående indsigt i dit teams præstationer. Desuden vil det også hjælpe med at skabe bedre samarbejde mellem afdelingerne ved at centralisere data.

Implementer HubSpot med Radiant

Radiant har udviklet salgsstrategier for mere end 100 virksomheder med brugen af HubSpot. Dette er gjort gennem HubSpot as a Service samt Sales as a Service. 

Du kan blandt andet læse, hvordan Radiant hjalp Hemonto med, at implementere HubSpot, migrerer fra Microsoft Dynamics, lave en tydelig salsstragi med alt fra pipeline styring til intelligent segmentering og repræsenterede Hemonto gennem Sales as a Service for at booke kvalificeret møder og vinde deals.
Med HubSpot as a Service optimerer vi jeres HubSpot, så I binder jeres investeringer i salg, marketing, service og CMS sammen i HubSpot og skaber synergieffekter og en højere ROI.

Slide

Mød nogle af vores salgsstrategi eksperter

Christoffer salgsstrategi ekspert

Christoffer Tofte

Christoffer har mange opgaver inden for at udarbejde salgsstrategier på vegne af vores kunder – han har helt konkret arbejdet med:

  1. Forståelse af salgsproces fra lead til deal samt identificering af optimeringer heri
  2. Opbygning af målrettede kampagner
  3. Håndtering og styring af pipeline
  4. Opbygning og anvendelse af salgsplaybook med best practice for hele salgsprocessen
Kasper salgsstrategi ekspert

Kasper Bjerggaard

Kasper har stor erfaring med salg inden for Corporate Finance, Bank, Payment og FinTech løsninger. Han har både indsamlet erfaring fra Radiant og Deloitte hvor han har været med til, at opbygget salgsafdelingen.

I dag er Kasper COO i Radiant og hjælper dagligt virksomheder i Norden og Dach med, at effektivisere sit salg gennem effektive salgsstrategier.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…