Hvad er Omnichannel Marketing og hvordan får du succes

Joakim Steenfos

18 apr, 2023
Hvad er Omnichannel Marketing og hvordan får du succes

Er du B2B marketer? Og er du klar til at udforske en verden af omnichannel marketing automation? Så er du kommet til det rette sted, for nu dykker vi ned i det og viser dig, hvordan det kan hjælpe dig. Desuden vil vi fokusere på, hvordan HubSpot Marketing Hub gør det super nemt for dig at opnå succes med Omni-channel marketing. Lad os komme i gang. I denne artikle kigger vi på:

  • Hvad er omnichannel marketing?
  • Sådan hjælper omnichannel marketing med at genere salg
  • Fordelene ved Omnichannel Marketing
  • Opsæt omnichannel marketing i HubSpot
  • Et eksempel, hvor det er relevant for en virksomhed
  • Hvordan Radiant kan hjælpe dig med at udnytte funktioner i HubSpot

Hvad er Omnichannel Marketing?

Omnichannel-marketing er en strategi, der giver kunderne en 360-graders oplevelse, hvilket betyder, at de uanset kanal får et strømlinet budskab. Det kan være gennem en fysisk butik, en online hjemmeside, en mobilapp, sociale medier eller endda gennem telefonisk kommunikation. Ideen er at forene disse kanaler for at betjene kunden på en ensartet og personlig måde.

I al sin enkelthed handler omnichannel marketing om, at få de forskellige kanaler til, at spille sammen på tværs og skabe synergi effekter mellem kanalerne. Det kan f.eks. være I har en kanal, der er god til topfunnel (demand generation) og få clicks på website, hvor imod andre kanaler er bedre til retargeting ads og andre kanaler er bedre til demand capture. Med disse overvejelser, vil I få flere fordele ved omnichannel marketing, som du kan læse om længere nede.

Til sidst er der nok, at sige de fleste virksomheder allerede laver en form for omnichannel, men der hvor det bliver svært er i synergien mellem salg og marketing.

Et billede, der viser forskellige kanaler, der henvender sig til en kunde, og som illustrerer omnichannel-marketing.

Sådan hjælper omnichannel marketing med at genere salg

Omnichannel marketing handler som sagt om, at ramme kunder flere forskellige steder i et strømlinet budskab. Hvis du arbejder med en marketing funnel, ved du, at marketing ikke er lige til og at der især inden for B2B markedsføring er længere kunderejser som kræver større engagement fra salg og marketing.

Men ved, at strømline jeres budksab over flere kanaler vil I ikke bare opleve at 1+1=2 men snarer at 1+1=3, da tilføjelsen af flere kanaler vil skabe synergi og undersøttte hinanden. Nogle af de steder omnichannel marketing virkelig kan hjælpe med, at genere salg ved at sikre:

  • Strømlinet budskab
  • Tænker over buyer-intent på platformen og skærddersy budksabet dertil
  • Udnyttelse af data i salg

Ved at sikre jeres budskaber er strømlinet vil I opleve en højere kendskabsgrad til jeres brand. Hvis I sammentidig tænker over hvilket ‘købshumor’ leadet er i på de forskellige platforme, vil I automatisk skabe mere engagerende indhold. F.eks. hvis man er på LinkedIn er man mere i viden/løsnings orienteret kontra andre platforme. Til sidst ved unyttelse af data i salg, menes der også lidt sammenspillet mellem salg og marketing øges. Ved, at sikre salg bruger dataen fra marketing, f.eks. I tracker hvem der klikker på annoncer som man kan i HubSpot – gør I salg kan række ud til leads med en skræddersyet approach.

Fordelene ved Omnichannel Marketing

Omnichannel-marketing er en total opgradering af din marketingindsats. Det hjælper dig med at skabe en ensartet, personlig kundeoplevelse. Dine budskaber forbliver de samme, uanset hvilke platforme dine potentielle kunder er på. Det betyder større genkendelighed, hvilket fører til bedre konverteringsrater.

Du kan f.eks. oprette en dynamisk liste i HubSpot, forbinde den med LinkedIn Campaign Manager og løbende målrette mod specifikke kundeemner. Her er nogle af fordelene ved omnichannel-marketing:

  1. Forbedret kundeoplevelse: Ved at tilbyde en ensartet og integreret oplevelse er det mere sandsynligt, at kunderne har positive interaktioner med brandet, hvilket fører til øget loyalitet og tilfredshed.
  2. Øget salg: En problemfri shoppingoplevelse kan føre til højere konverteringsrater. Kunder er mere tilbøjelige til at foretage et køb, når de kan gøre det gennem deres foretrukne kanal uden nogen form for friktion.
  3. Bedre indsigt i data: Når flere kanaler er integreret, kan brands indsamle omfattende data om kundeadfærd, hvilket fører til mere informerede marketingbeslutninger.
  4. Højere kundefastholdelse: En positiv og ensartet shoppingoplevelse på tværs af alle kanaler kan føre til større kundefastholdelse og loyalitet.
  5. Konkurrencemæssig fordel: Brands, der med succes implementerer en omnichannel-strategi, kan differentiere sig fra konkurrenterne og positionere sig som førende inden for kundeoplevelser.

Opsæt omnichannel marketing i HubSpot

Som i mange af vores andre artikler er der ikke en lige vej til omnichannel-marketing. Hvordan du gør det, afhænger af, hvilke kanaler du vil kombinere.

I dette eksempel vil vi se på, hvordan du kan kombinere e-mailmarketing og LinkedIn-annoncer.

  • Først skal du finde en liste, du vil målrette mod via e-mail og LinkedIn-annoncer.
  • Gå derefter til ‘marketing’ og derefter ‘annoncer’ i hovedoverskriften.
  • Klik på ‘Opret målgruppe’ i øverste højre hjørne.
  • Nu kan du vælge mellem en liste, der er firma- eller personbaseret.
  • Vælg den liste, du har oprettet

Nu skal du oprette selve annoncen og bruge målgruppen

  • Så gå tilbage igen ved at klikke på ‘marketing’ og derefter ‘annoncer’ i hovedoverskriften.
  • Opret din annonce ved at klikke på knappen “Opret annoncekampagne” i øverste højre hjørne.
  • Udfyld nu oplysninger som tekstforfatter, billede osv., indtil du kommer til målgruppeindstillingerne – vælg derefter den målgruppe, du oprettede i det foregående trin.

Nu skal du bare færdiggøre annoncen, offentliggøre kampagnen, så får målgruppen din annonce, og du kan begynde at sende dem mails for at skabe en omnichannel-oplevelse.

Du kan læse mere om omnichannel-marketing på HubSpots Omnichannel-blog.

Et eksempel, hvor det er relevant for en virksomhed

Forestil dig en B2B SaaS-virksomhed, der sælger projektstyringsværktøjer til travle projektledere. Ved at implementere omnichannel-marketing med HubSpot kan du skabe en personlig marketingrejse, der omfatter målrettede e-mails og annoncer. Ved at holde øje med kundernes adfærd på tværs af disse kanaler kan du finde ud af, hvilke kontaktpunkter der er mest effektive til at gøre leads til betalende kunder.

Hvordan Radiant kan hjælpe dig med at udnytte funktioner i HubSpot

Hos Radiant praktiserer vi marketing hver dag, sammen med andre funktioner i HubSpot til kunder og intern brug. Vi er i al ydmyghed det bedste valg i Norden til at få din virksomhed til at vokse gennem HubSpot, da vi er 5/5-stjernede og har en ud af kun 10 officielle HubSpot-trænere i Norden.

Vi er altid åbne for spørgsmål om hvordan vi kan understøtte jeres vækst – så tøv ikke med at kontakte os.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…