Hvad er marketing automation? Kom i gang i dag

Joakim Steenfos

1 dec, 2023
Hvad er marketing automation? Kom i gang i dag

Marketing automation handler i bund og grund om at automatisere dele af marketing-arbejdet gennem et software, baseret på bestemte triggers. Bliv klogere på det her, hvordan det kan hjælpe dig og hvordan du kommer i gang med at bruge det. I denne artikel kommer vi igennem:

  • Hvad er marketing automation?
  • Hvorfor skal jeg bruge marketing automations?
  • Hvordan kommer jeg i gang med marketing automation?
  • Se jeres potentiale med marketing automations

Så hvis du ønsker at blive klogere på hvad er marketing automation eller ønsker at komme igang med det, er du det rette sted.

Hvad er marketing automation?

Marketing automation er kunsten i at bruge et stykke software til at udføre små såvel som store opgaver i din markedsføringsproces. Det kendes typisk ved at man automatisere emails til personer, hvis de har udfyldt en formular på jeres hjemmeside eller hvis de har signet sig op til et webinar, hvorefter de kommer ind i det man kalder et workflow. Markeitng automation er som du måske kan se et kraftfuldt værktøj, der kan fjerne meget tid fra dit bord. Nogle af de mest brugte marketing automations er blandt andet:

  • Sende mails baseret på handlinger
  • Opfølgningsmails
  • Mails inden møder
  • Mails efter download af content (whitepaper, webinar mm.)
  • Nyhedsbreve
  • Retargeting ads

Dette er blot eksempler, inden for især B2B marketing på hvad man kan gøre med marketing automation. Med værktøjer såsom HubSpot er det muligt at automatisere mange flere opgaver inden for marketing.

Når marketing automations anvendes korrekt, muliggør marketing automation skalerbarhed i jeres kommunikation, forbedret kunderelationer og øget personalisering. Det er dog vigtgit at huske på med automatiseringer kommer der udfordringer såsom, har I styr på jeres workflows (automatiseringer), har I styr på man ikke får flere mails ad gangen og er indholdet relevant eller for generaliserende?

Så når alt kommer til alt handler marketing automation om at fjerne opgaven om at f.eks. sende en mail fra dit bord og få jeres CRM system, f.eks. HubSpot eller andet værktøj til at gøre det automatisk.

Hvorfor skal jeg bruge marketing automations?

Marketing automations er et afgørende redskab, der kan løfte din markedsføring til nye højder. Sidder du i en virksomhed med en email liste, gated content på hjemmeisden eller en stor kundebase, ja så bør marketing automations være en integreret del af jeres marketingstrategi, for at I ikke skal oversvømme i manuelt arbejde. For neden ses nogle af fordelene ved at arbejde med marketing automations:

Skalerbarhed og effektivitet

Med marketing automation kan du optimere jeres tid ved at øge effektiviteten og skalerbarheden. Denne tilgang muliggør en mere effektiv måde at håndtere store kontakter på, samtidig med at du kan sikre kontinuerlig og personaliseret kommunikation med dine kunder (hvis du har styr på din data).

  • Øget produktivitet gennem automatisering af gentagne marketingopgaver
  • Evnen til at skalere dine marketingindsatser uden at øge arbejdsbyrden eller omkostningerne
  • Forbedret evne til at behandle og analysere store datamængder
  • Muligheden for at vedligeholde personlig og relevant kommunikation med kunder på flere forskellige platforme
  • Etablering af effektive salgstragte, der automatisk guider potentielle kunder gennem købsprocessen

Forbedret lead management

Gennem marketing automation skabes der en effektiv strategi for lead management eller lead nuturing, som er med til at opvarme leads til salg eller mindske churn og øge kundetilfredshed – som led i jeres leadgenerering.

  • Automatiseret identifikation af potentielle kunder
  • Handlinger udføres baseret på forudbestemte regler
  • Effektiviseret lead management
  • Skabelse af stærkere leads

Øget personalisering af kundeoplevelsen

Med marketing automation kan du tilbyde højere grad af personalisering til dine kunder. Denne teknologi gør det muligt at skræddersy budskaber baseret på kundens adfærd, præferencer og tidligere køb.

Marketing automation forbedrer kundeoplevelsen ved at sikre, at man leverer relevant og personligt indhold i det rette øjeblik. Dette fører til en mere skræddersyet og engagerende kundeinteraktion.

Det kan virke lidt mærkelig at en automatisering fører til mere personalisering, men det gør det. Dette er gundet den simple årsag, at hvis man sidder i en stor virkosmhed med mange kontakter, så har man ikke tid til at administrere hver kunde/lead hver gang de foretager en handling – men det kan en marketing automation. Ligeledes, er det (næsten) et krav til de fleste virksomheder, at de har styr på deres data og derfor kan tilføje variabler så mailen opfattes som personlig a modtageren.

Bedre måling af resultater

Marketing automation er en afgørende faktor for en præcis marketing analyse af jeres arbejde. Med marketing automations bliver det muligt, at definere hvilke tiltag, der skaber hvilken effekt fordi den skaleres og den samme handling udføres gentagende gange. På den måde kan i kvantificere

Forestil dig hvor svært det ville være at vurdere jeres email flows, hvis hver mail var skræddersyet af den enkelte medarbejder. Her ville man kunne finde frem til dén medarbejder, der leverer de bedste mails, men ikke den bedste email – hvilket er formålet.

Brug af marketing automation kan derfor markant forbedre effektmålingen. Rapportering og analyse er også lettere at forstå og fortolke med, fordi det visualiserer komplekse data i overskuelige formater. Det giver dig klarere indsigt i, hvad der virker og hvad der skal justeres i deres marketingindsats.

Læs om Dashboard til måling af resultater

Øget kundeforhold og kundetilfredshed

Selvom marketing automations er automatiseret, muliggør de et stadig et højt niveau af personalisering, hvilket kan hjælpe med at øge kundetilfredsheden og sikrer gode kunderelationer. Marketing automations kan også sikrer nogle dybere og stærkere kundeforhold, da I kan interegere mere med kunderne – men ved forkert brug kan det også gøre det omvendete.

Hvordan kommer jeg i gang med marketing automation?

Din første vej til at komme i gang med marketing automation begynder nok ved at bruge email marketing i jeres markedsføringsstraategi. Derefter skal du vælge det rigtige værktøj til din email marketing. Ved at integrere et CRM-system kan du strømline og automatisere en stor del af dine salgs- og marketingprocesser.

Integrering af marketing automation i jeres marketing kræver en trin-for-trin tilgang. Begynd med at identificere de email flows, som kan automatiseres, vælg et passende system, træn dit team og rull systemet ud gradvist for at sikre en glat overgang og optimale resultater.

Læs vores guide til HubSpot og Marketing Automation – et match skabt i himlen.

Brug et CRM system

CRM-systemer kombineret med marketing automation danner en kraftfuld duo. De samler og segmenterer kundedata, hvilket muliggør mere præcise og personaliserede marketingkampagner.

Der er stor værdi i kombinationen af CRM og marketing automation. Denne kombination kan hjælpe virksomheder med at forstå deres kunders adfærd, engagement og præferencer, hvilket giver mulighed for at optimalisere kunderejser og salgscyklusser.

Læs vores guide til “De 10 bedste CRM systemer

Konklusion

Marketing Automation er en nøglekomponent for enhver virksomhed, der er fokuseret på at optimere deres marketing- og salgsprocesser. Nu er det tid til at handle og begynde din rejse mod succes.

  • Optimering af processer med CRM-systemer
  • Skaler din virksomhed med effektiv brug af marketing automation
  • Forbedring af kundeoplevelsen ved hjælp af personalisering
  • Styrkelse af kundeforhold og kundetilfredshed
  • Få en konkurrencemæssig fordel på markedet med marketing automation

Se jeres potentiale med marketing automations

Hos Radiant har vi hjulpet mere end 100 virksomheder med, at opsætte HubSpot, det betyder også vi har hjulpet rigtig mange med marketing automations.

Vi har på baggrund af dette udviklet best practices inden for marketing automations og giver gerne en uforpligtende introduktion til hvordan marketing automations kan være med til, at understøtte jeres vækst.

Du kan booke en uforpligtende introdtuktion her.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…

International Telemarketing

International Telemarketing

International telemarketing åbner døren for, at du kan nå ud over dit lokale marked og engagere sig direkte med ...