Hvad er email marketing? Få alle svarene her

Joakim Steenfos

11 dec, 2023
Hvad er email marketing? Få alle svarene her

Hvad er en email?

Lad os starte med det basale, hvad er en email? En email er en elektronisk besked, der udveksles mellem to eller flere mailadresser via internettet. Det er helt basalt en besked, som snedes til en modtager.

Men emails har revolutioneret måden vi arbejder på i forretningsverden. Det har gjort det muligt at kommunikere hurtigt og effektivt uanset tid og geografisk beliggenhed.

Hvad er email marketing?

Email marketing er en virkelig god digital marketingstrategi, hvor du kan sende emails til potentielle og eksisterende kunder. Email marketing kommer i flere former f.eks. nyhedsbreve, personlige emails og kolde emails. Email marketing har flere forskellige former for formål alt efter hvilken salgs email marketing du laver. Men de har alle det samme formål: at få kunder / potentielle kunder til engagere sig med dit brand.

Email marketing er nok en af de gamle strategier inden for markedsføring, men det betyder ikke strategien ikke har udviklet sig. Inden for email marketing sker der nemlig lidt et skifte, i takt med teknologien udvikler sig. Nu kommer der flere personificeringsmuligheder, AI der kan hjælpe med at skrive email, systemer der kan automatisere email baseret på adfærd og meget meget mere.

Nedenfor har vi samlet nogle af de fordele der er ved email marketing.

  • Det er en omkostningseffektiv metode til at nå et bredt publikum
  • Giver skalerbarhed, uanset størrelsen af din virksomhed
  • Muliggør direkte og personlig kommunikation med kunder
  • Nem segmentering af kunder og personlig markedsføring
  • Støtter opbygning og vedligeholdelse af kundeloyalitet
  • Gør det nemt at måle effektiviteten af dine marketingkampagner

Hvilke slags email marketing findes der?

Email marketing kan opdeles i forskellige kategorier, herunder nyhedsbreve, personlige emails og kolde emails. Hver stil har sin egen række anvendelser inden for kommunikation, brand awareness, og lead generering.

Implementeringen af de forskellige email marketing stilarter kræver først og fremmest, at du fastlægger mål og hvem din målgruppe er. Ved at definere disse, kan du skræddersy den perfekte email marketing strategi til at imødekomme dit publikums behov.

Nyhedsbreve

Nyhedsbreve er en vital del af email marketing, der fungerer som et regelmæssigt touchpoint med dine kunder, og hjælper med at opbygge og vedligeholde relationerne. Her er nogle af fordelene ved et nyhedsbrev

  • Nyhedsbreve støtter op om kunderelationer ved at levere relevant og personligt indhold
  • Du kan sende mail med præcise budskaber og kampagnemails
  • Bruger nyhedsbreve til at fremhæve nye produkter, tjenester eller specielle tilbud kan drive konverteringer og salg
  • Regelmæssige nyhedsbreve holder din virksomhed top-of-mind for kunder og potentielle kunder
  • Godt udformede nyhedsbreve kan øge kundeloyalitet og engagement med mærket

Personlige emails

Personlige emails er en central del af enhver virkelig effektiv email marketing strategi, da de giver en unik mulighed for at bygge dybere forhold til kunder, øge engagement ved at være personligt og i sidste en forhåbentligt konveretere personen til kunde. Ved at skræddersy emailen til modtagerens specifikke behov og præferencer, skaber du en personlig oplevelse, der kan konvertere leads til salg.

  • Start med at indsamle relevant data om dine kunder til at guide din personalisering.
  • Brug en tonen, der passer til din modtagers præferencer.
  • Inkluder modtagers navn i din email for at straks gøre den mere personlig.
  • Gør brug af segmentering for at målrette dine budskaber effektivt.
  • Lever relevante budskaber baseret på levetidsstadier, interesser eller tidligere købsadferd.
  • Forstå målinger og data for at tilpasse din strategi løbende.

Skriv personlige emails i HubSpot

Kolde emails

Kolde emails er en salgsstrategi, hvor du kontakter potentielle kunder, der ikke tidligere har interageret med din virksomhed. Disse emails skal være struktureret effektivt for at skabe engagement og overvinde eventuel modstand.

  • Brug personaliseret indhold i din email for at fange modtagerens opmærksomhed.
  • Gør dine kolde emails værdifulde ved at inkludere industrikendskab eller relevante indsigter.
  • Adresser modtagerens potentielle bekymringer direkte for at minimere modstand.
  • Brug en klart defineret CTA(Call To Action) i din kolde email for at fremme handling.
  • Undgå at være for salgsagtig; fokusér i stedet på at tilbyde løsninger eller ressourcer.

Skal jeg bruge email marketing?

Det er afgørende at evaluere fordelene og ulemperne ved email marketing for din virksomhed. Udnyttelsen af denne markedsføringskanal kan have afgørende indvirkning på din virksomheds vækst og brandgenkendelse.

Valget af email marketing som en del af din samlede markedsføringsstrategi kræver en omhyggelig overvejelse. Det er væsentligt at vurdere de potentielle resultater og omkostningseffektiviteten i forhold til andre tilgængelige kanaler. Arbejder du i B2B bør du kraftigt overveje email marketing.

Hvordan får jeg min målgruppes emails?

At samle emails bør altid ske på en etisk og lovlig måde. Dette betyder, at du skal sørge for at opnå direkte, informeret samtykke før du tilføjer nogen til din mailingliste. Samtykke kan være i form af en tilmeldingsformular på din hjemmeside eller i sociale medier.

Når du skal få lov til at sende markedsføringsemails er det noget du skal tænke ind i din leadgenereringsstrategi. Dette kan ske gennem brugen af lead magnets herunder e-bøger, webinars, eller eksklusive rabatter, som gives i bytte for personens emailadresse. 

Webinar

Webinarer kan være en guldmine for email marketing. Deltagerne er altid interesserede i dit indhold, hvilket gør dem til ideelle modtagere af din email marketing. Det er en effektiv metode for at udvide din kontaktliste på, samt at engagere og opbygge relationer med dit publikum.

Email marketing for B2B

Email marketing for B2B skiller sig ud med sin unikke dynamik og strategi, der er designet specielt til at imødekomme de særlige behov hos virksomheder. Dit fokus skal være, at opbygge solide og professionelle relationer over tid.

  • Inddragelse af kundens købsrejse: Ved at forstå og inkorporere kunderejsen i B2B email marketing, kan du målrettet skræddersy indhold for at imødekomme kundernes unikke behov på hvert stadie. Alt efter om de er i gang med at undersøge markedet eller i deres beslutningstagen har de brug for forskellige budskaber.
  • Forståelse af den unikke dynamik i B2B email marketing: B2B emails skal være både informative og overbevisende, da beslutninger ofte træffes af flere beslutningstagere.

Email markeitng for B2C

B2C email marketing indebærer udsendelse af engagerende emails til individuelle forbrugere med det specifikke mål at skabe stærke kundeforbindelser og fremme salg. Dette kan være en super effektiv måde at drive mere salg, hvis det gøre korrekt. Nedenstående er nogle af de overvejelser du skal have når du laver email marketing i B2C:

  • Lav segmentering af din målgruppe for mere personlige og relevante emails.
  • Afsend emails med regelmæssige tidsintervaller for at holde din virksomhed øverst i forbrugerens sind.
  • Brug attraktive og fangende emnelinjer for at sikre, at dine emails bliver åbnet.
  • Inkluder klare og tydelige call-to-actions (CTA) for at opfordre dine forbrugere til at tage en ønsket handling.
  • Tilbyd værdifuldt indhold, såsom rabatkoder eller eksklusiv information, for at forbedre kundeengagementet.
  • Implementer automatiseret email marketing for at strømline processen og skabe konsistens.

Hvad tid skal jeg sende emails?

Hvad tid du skal sende mailen er et yderst vigtigt spørgsmål, fordi det kan have stor indflydelse på om mailen bliver åbnet. Baseret på statistik viser det sig at hvis du skal have den rigtige timing i din mail skal den sendes mellem kl 9-11. Ligeledes er den bedste dag i følge disse statistikker en tirsdag. Vores kilde til hvornår det rette tidspunkt til at sende mails på.

Vælg dit email marketing system

Når du vælger dit email-marketing software, skal du overveje faktorer som anvendelighed, support, integration med eksisterende platforme og pris. Dit valg skal understøtte din forretning og dens vækst.

At blive fortrolig med dit valgte email marketing system kræver tid, tålmodighed og praksis. Udnyt tilgængelige undervisningsressourcer, webinarer, vejledninger og support fra udbyderen for at gøre overgangen så glidende som muligt.

Læs mere om marketing platforme

HubSpot

Dyk ned i HubSpots email marketing-værktøjer for at opleve en bred vifte af funktioner, som spænder fra personalisering af indhold til detaljeret analyse. Denne platform kommer også med intuitiv segmentering og automatiserede workflows, der effektiviserer hele processen.

HubSpot Email Marketing leverer ikke blot et stand-alone email-marketingværktøj, men en fuld integration, der sørger for en sømløs marketing oplevelse. Med sin konstante synkronisering og dygtige rapporteringskapaciteter understøtter det skabelse af koordinerede og konsekvente marketingkampagner.

Mailchimp

Mailchimp er et populært værktøj til email marketing, berømt for dets brugervenlighed og effektive funktioner. Her kan du håndtere og segmentere din email liste, designe tilpassede email-templates og opsætte automatiske emails, alt sammen med det formål at opnå bedre engagement og mersalg.

Med så mange konkurrenter på markedet, tilbyder Mailchimp en simpel men kraftfuld løsning på dine email marketing behov. Det omfatter alt, hvad du har brug for at nå dine kunder effektivt, herunder tilpassede emails, automatiseret opfølgning og avancerede analytics.

Den største fordel ved at anvende Mailchimp er muligvis dets nemme integration med en række andre platforme. Dette betyder, at du let kan drage fordel af synergier mellem alle dine marketing kanaler, og dermed skabe en mere præcis og engagerende kundeoplevelse.

Sammenlign Mailchimp vs. HubSpot

Active campaing

Active Campaign er et værktøj, der gør det muligt at optimere dine email-kampagner yderligere, leveregler med avancerede funktioner som automatiseringsstrømme, personalisering og detaljeret rapportering.

Succes med Active Campaign ligger inden for rækkevidde, hvis du anvender de rette teknikker. Start med effektive email-kampagner ved at målrette indholdet til hvert segment af din målgruppe og opnå stort udbytte af dine salgsindsatser.

Hvad består den gode email af?

Anatomien af en effektiv salgsemail indebærer smart og præcis konstruktion af indhold såsom en fængende emnelinje, indførslen i mailen for at fastholde læserens interesse, fremvisning af merværdien eller løsningen og afslutning med en stærk opfordring til handling (CTA).

Når man skriver en overbevisende forretnings email, er vigtige elementer blandt andet en specifik emnelinje der fanger læserens opmærksomhed, en introduktion der skitserer hensigten med emailen, efterfulgt af en klar beskrivelse af merværdier og løsning og til sidst en effektiv CTA der fører læseren til næste trin.

Emnelinje

Emnelinjen er din første kontakt med din modtager. En stærk og effektiv emnelinje kan være forskellen mellem en åbnet email og en, der ryger direkte til spam mappen. Din emnelinje skal være klar, urgent og relevant for modtageren.

Når du skriver engagerende emnelinjer til dine emails, tænk på din modtagers behov og interesser. Din emnelinje skal være kort, men indeholde nok information til at modtageren føler det er værd at åbne emailen. Undgå generelle vendinger og vær specifik, men alligevel kortfattet.

Vær kreativ og nyskabende når du skriver emnelinjer til dine emails. Test forskellige emnelinjer for at finde ud af, hvad der virker bedst for dit publikum. Husk at skræddersy din emnelinje til den enkelte modtager, da det kan øge dine åbne rater betydeligt.

Introduktion i mailen

Introduktionen i mailen er den sektion der kommer lige efter ‘Hej navn’. Det er her du skal slå fast hvorfor du skriver som er årsagen til vedkommende skal læse videre. Her er det vigtigt at være personlig, specifik og reel. Det betyder altså du skal lave din research så du kan finde ud af hvad personen har af problemer, udfordringer og hvordan du så kan hjælpe.

VP’er og løsning

Næste skridt i en personlig salgsmail er at introducere det du gerne vil hjælpe med i overensstemmelse til personens problem/udfordringer. Det kan være at du skriver til en CFO for en virksomheder der handler meget med lande uden for eurozonen. En udfordring for denne CFO kan være valutakurssikring, hvis de lande virksomheden handler med har en usikker kurs og du kan på den måde skabe relevans og være personlig samtidig med at introducere jeres løsning//VP’er.

CTA

Hvad vil du have modtageren til? Men husk, en for hård CTA vil blot skræmme læseren væk. Sørg for at den kommer i en flydende overgang og passer ind med de andre sektioner. Det er her vigtigt at du ikke skræmmer personen væk, men gør det nemt for dem, at klikke på et link, ta et møde eller hvad du nu bruger som CTA.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…