Hvad er salgstragten og hvordan bruger du den?

Læsetid: ( Antal ord: )

Hvad er salgstragten og hvordan bruger du den?

Magnus

Bredt kenskab til marketing og salg hvor han til dagligt arbejder med at drive kunder gennem marketing....

Salgstragten er en model, der hjælper dig med at øge jeres konverteringsrater på potentielle kunder. Den hjælper dig med at huske hvilke steps, du skal indføre i jeres salgscyklus – fra awareness, der kan skabes gennem markedsføring, til skræddersyede tilbud og kundeservice, der skaber kundetilfredshed og loyalitet. Du kan derfor se salgstragten som en form for køreplan for at få flere kunder.

I dette indlæg kan du få indsigt i salgstragtens rolle for B2B-virksomheder, og hvordan den kan optimere din salgsproces for bedre resultater. I artiklen kigger vi på:

  • Hvorfor er salgstragten vigtig for B2B-virksomheder?
  • Salgstragtens opbygning
  • Sådan bruger du salgstragten
  • Optimer jeres salgsindsats med Radiant

Hvorfor er salgstragten vigtig for B2B-virksomheder?

Salgstragten er en nøglekomponent i B2B-virksomheders succes, da den giver en struktureret tilgang til at identificere, kvalificere og konvertere leads. Med en effektiv salgstragt har du en klar vej til at skabe vækst.

Mange virksomheder går til deres markedsførings- og salgsplan med en ustruktureret tilgang og laver annoncer, lidt som det falder dem ind. Dette sætter salgstragten en stopper for: Den holder dig op på, hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er i de forskellige faser. Ved at følge salgstragtens trin kan du øge jeres konverteringsrate og indsamling af leads.

Salgstragten har stor betydning for hvordan vi hos Radiant arbejder med B2B salg. Vi opbygger vores salgshenvendelser for vores kunder baseret på de fem faser hvor vi starter med, at gøre kunden opmærksomme og bevidste omkring det vi kan hjælpe dem med (deres problem), efterfølgende skaber vi interesse for vores kunders produkter, nudger leadet til, at tage en beslutning som gerne skulle ende ud i en ny kunde. Vores erfaring er, at ved, at følge salgstrappens faser skaber man en bæredygtigt salg, hvor kunden er glad og i gennemsnit forbliver kunde i længere tid.

Salgstragtens opbygning

Salgstragten består af flere nøgleelementer, herunder opmærksomhed, interesse, lyst og handling, som leder en potentiel kunde gennem købsprocessen. Tilpasning og udvikling af disse elementer i henhold til virksomhedens konkrete behov er fundamentet for en effektiv salgstragt.

Når vi dykker ned i salgstragten, består den af forskellige faser, fra oplysning af produktet eller tjenesten til det endelige køb. Hver fase har specifikke strategier og metoder til at konvertere potentielle kunder til faktiske kunder, det er essentielt for enhver virksomhed at have klare strategier for hver fase.

Salgstragtens fem faser

Der er fem faser i salgstragten: bevidsthed, interesse, beslutning, handling og loyalitet. Disse faser repræsenterer kundens rejse mod købet af dit produkt eller din service. Hver fase har en specifik betydning og rolle i at fremme din virksomheds salg.

  1. Bevidsthed: Kunden bliver opmærksom på dit produkt eller din service. Dette kan være gennem annoncer, organisk eller referencer.
  2. Interesse: Kunden udviser interesse for hvad du tilbyder. I denne fase indsamler de mere information. Dette kan være fordi du løser et specifikt problem de sidder med.
  3. Beslutning: Kunden begynder at ønske dit produkt eller din service. Deres interesse omsættes til ønske. Dette kan være fordi du tydeliggør at du har løst samme problem for andre, du har en attraktivt prismodel eller lignende.
  4. Handling: Kunden tager det afgørende skridt. De indgår i en transaktion eller tager kontakt til din virksomhed for at købe dit produkt eller service.
  5. Loyalitet: Her forbliver kunden kunde i længere tid, dette vil typisk ske gennem god kundeservice og et godt produkt/ydelse.

Forståelsen af, hvordan leads bevæger sig igennem salgstragten, er essentiel. Leads går fra “bevidsthed” til “interesse” og endelig til “beslutning”, før de når handlingsfasen. Hver fase repræsenterer et fremskridt i deres købsrejse, hvor de bliver mere involveret i din virksomhed og dens produkter.

Effektiv håndtering af leads gennem salgstragten er afgørende for at sikre, at mulige salg ikke glipper mellem fingrene. Dette kræver konstant opfølgning og tilpasning af din salgs- og marketingstrategi for at imødekomme leadets specifikke behov og bevidsthedsniveau på hvert trin af deres købsrejse.

For at sikre maksimal effektivitet kan salgstragten tilpasses dine specifikke forretningsbehov. Den skal afspejle din salgsproces og de unikke faktorer, der påvirker kundehandlinger inden for din industri.

Ved tilpasning af salgstragten er det vigtigt at være opmærksom på dos and don’ts. Man skal være sikker på sin organisations evne til at opfylde kundens forventninger på de forskellige niveauer af tragten, uden at overskride interne ressourcer eller kapacitet.

Hør, hvordan du kan få implementeret en skræddersyet salgs- og marketingstrategi direkte i et CRM system.

Sådan bruger du salgstragten

For at maksimere effektiviteten af din salgstragt er det afgørende at udarbejde en skræddersyet strategi og have et værktøj, der kan hjælpe dig med at implementere salgstragten i virkeligheden.

  1. Udarbejd forskellige budskaber i hver fase.
  2. Ha’ et system til at holde øje med hvor langt virksomheder er i købsrejsen – dette kan eksempelvis gøres med HubSpot.
  3. Sørg for, at du har en dedikeret person, der sikrer, at når leads er varme nok, så kontaktes de – dette sker typisk i ‘interesse’ fasen.

Hvis salgstragten skal være mere end bare en teoretisk model, er det essentielt at implementere et værktøj, som kan facilitere inklusionen af salgstragtens fem faster i din strategi. Hos Radiant kan vi hjælpe med netop dette.

Optimer jeres salgsindsats med Radiant

Hos Radiant arbejder vi med virksomheder, der gennem HubSpot bruger salgstragten til at skræddersy deres markedsføring. Vi er ikke blot en strategisk, men også en eksekverende partner, der har implementeret  over 100 HubSpots for en lang række virksomheder.

Vi har mere end 15.000 salgsdata. Derfor ved vi, hvad der virker, og hvad der ikke gør, når det kommer til at designe salgsprocesser, marketing-funnels og optimere processer i et CRM system.

Når det kommer til at skabe interesse og handling for virksomheders produkter/ydelser, så er vi hos Radiant eksperter. Netop dette hjælper vi virksomheder med gennem Sales as a Service, hvor vi præsenterer en lang række virksomheder i salgsprocessen og hjælper med med at lukke deres næste kunder. Samlet set har vi genereret mere end 55+ DKK millioner i ARR for vores kunder gennem HubSpot.

Hør mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med salg.

Mød nogle af vores salgseksperter

Kasper B2B salgsekspert

Kasper Bjerggaard

Kasper er Co-founder i Radiant og har stor erfaring med salg indenfor B2B salg på tværs af vertikalerne; Finance, Professional Services, Tech og SaaS. Kasper har og er med i de strategiske og taktiske aspekter inden for salgsprocesser og med en praktisk erfaring bygger han broen mellem strategi og eksekvering i salgsprocesser.

Christoffer Tofte B2B salgsekspert

Christoffer Tofte

Christoffer er Rartner i Radiant og har en meget bred of faglig berøringsoverflade inden for B2B salg. Christoffer har været med til at skræddersy salgsprocesser for nogle af landets største virksomheder samt startups. Her er et udpluk af opgaver han løser inden for salgsprocesser:

  • Forståelse af salgsprocessen fra lead til deal
  • Optimering af salgsprocessen ud fra data
  • Opbygning, eksekvering og kontinuerlig optimering af salgsprocesser

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Lad os skabe fundamentet for I kan vækste effektiv.

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…