Salgskanaler er de kanaler, hvor I henvender jer til jeres målgruppe med formålet om, at sælge jeres produkt eller ydelse. I denne artikel kigger vi på:
- Hvad er en salgskanal?
- Typer af salgskanaler
- Sådan vælger du de rette salgskanaler
- Optimering af salgskanaler
Hvad er en salgskanal?
Salgskanaler er de platforme, hvor din virksomhed formidler jeres produkter og tjenester til jeres målgruppe. En salgskanal kan f.eks. være LinkedIn.
Jeres salgskanaler spiller en kritisk rolle i at forme kunderejsen, påvirke købsbeslutninger og få mest muligt ud af jeres salg. Salgskanaler er både essentielle for B2C- og B2B-salg, da de er helt grundlæggende for en effektiv salgsproces og salgsstrategi.
En salgskanal kan være
- Telefon
- Partnerskaber
Ovenstående er simple eksempler på hvad en salgskanal er.
Typer af salgskanaler
Nedenfor har vi samlet nogle af de mest almindelige salgskanaler. De fleste virksomheder benytter en blanding af de forskellige salgskanaler:
- Direkte salgskanaler: Direkte salgskanaler, såsom fysiske butikker, online butikker, og direkte salgsteam giver virksomheder fuld kontrol over kundeoplevelsen, branding og prisfastsættelse. Denne direkte interaktion med kunderne giver værdifulde indsigter og et personligt præg.
- Indirekte salgskanaler: Indirekte kanaler er distributører, grossister og detailhandlere, der kan udvide jeres markedsadgang. Selvom de kan reducere marginer og kontrol, er de essentielle for at nå bredere og forskelligartede markeder.
- Online salgskanaler: Online kanaler, fra e-commerce platforme til sociale medier, har revolutioneret, hvordan vi handler. De tilbyder bekvemmelighed og tilgængelighed, hvilket er afgørende for nutidens forbrugere. Læs mere om social selling.
- Outsourcet salg: Outsourcet salg er en tilføjelse til jeres interne salg, dette kan være gennem telemarketing, ved at leje en sælger eller gøre brug af sales as a service. Læs mere om telemarketing og Sales as a Service.
Sådan vælger du de rette salgskanaler
Når I skal vælge den bedste salgskanal for jer, så er det vores erfaring, at I skal overveje nedenstående. Dette er baseret på, at der både er interne og eksterne faktorer, som skal overvejes.
- Markedsanalyse: En dybdegående forståelse af markedet, konkurrence og målgruppebehov er afgørende for at vælge de mest effektive salgskanaler. Læs mere om markedsanalyser.
- Produktmatch: Produktets eller tjenestens natur har en stor indflydelse på, hvilke salgskanaler der er mest hensigtsmæssige. Nogle produkter kræver en mere personlig salgsproces, mens andre er velegnede til online salg.
- Ressourceovervejelser: En virksomheds ressourcer, herunder budget, personale og teknologi, skal også tages i betragtning, når man vælger og optimerer salgskanaler. Det kan f.eks. være I har en medarbejder, der er virkelig god til LinkedIn Ads, og derfor kan det være en god idé, at bygge denne kanal op som den første.
3 råd til jeres salgskanaler i B2B
Når man arbejder med B2B salg er det helt essentielt at vælge de rigtige salgskanaler. Nedenfor får du vores råd til, hvordan I skræddersyr jeres salgskanaler.
1. Fokuser på at opbygge en kanal ad gangen
Det er en svær opgave at opbygge en effektiv salgskanal, og det kræver investering. Den nemmeste salgskanal at komme i gang med er outbound salg. Du kan selv vælge at sætte dit outbound op, eller du kan få hjælp af virksomheder som os med Sales as a Service.
2. Definer jeres segment
En B2B segmentering er helt essentielt for, at I kommer til at lykkes med jeres salg. Vi ser en god segmentering, som en af de områder, de succesfulde virksomheder har styr på.
Læs mere om B2B segmentering eller segmentering i bredere forstand.
3. Kombiner flere salgskanaler
Ved at kombinere flere salgskanaler vil I opleve, at 1+1=3 – der opstår nemlig helt naturligt synergieffekter mellem de forskellige salgskanaler, som vil give jer endnu større værdi for jeres investering.
Optimering af salgskanaler
Når I har fået nogle salgskanaler i gang, skal de optimeres. Der er flere måder man kan gøre dette på, vi kommer her med to bud på hvordan I kan gøre det:
- Teknologi og automatisering: Brugen af CRM-systemer, marketing automation og e-commerce platforme kan optimere effektiviteten og kundeoplevelsen i salgskanalerne. Med disse systemer kan I samle alt i et system og automatisere mange af de opgaver, der tager lang tid.
- Performance, tracking og KPI’er: Ligesom med alt andet er det helt essentielt at tracke, hvad der virker, og hvad man skal gøre mere af. Ved at opstille KPI’er ved man, hvad man skal sigte efter, og ved at tracke sin performance ved man, hvordan det går, og hvordan man bliver bedre til det.
Læs mere om dashboard.