Segmentering af din målgruppe – guide til 2024

Joakim Steenfos

16 apr, 2024
Segmentering af din målgruppe – guide til 2024

Segmentering handler om at opdele din målgruppe i dele, der kaldes segmenter. I denne artikel kigger vi ind i:

  • Hvad er en segmentering?
  • Hvordan segmenterer man?
  • Huskeregler inden du segmenterer
  • Huskeregler efter segmentering
  • Forskellen på B2C- og B2B-segmentering

Hvad er en segmentering?

Segmentering er en proces, hvor man opdeler sin målgruppe i mindre grupper, også kaldet segmenter, der har lignende behov, ønsker eller karakteristika. Dette gør det muligt for virksomheder at målrette deres produkter og tjenester i deres marketing og salg.

Man kan lave segmenteringer på forskellige måder – det kan blandt andet gøres baseret på

  • Virksomhedsdata.
  • Adfærd.
  • Demografi
  • Gennem sociale mediers segmenteringsværktøjer.

Hvordan segmenterer man?

Nedenfor har vi givet nogle af vores bud på, hvordan du kan lave en segmentering. 

Det første skridt er dog at definere, hvem I gerne vil have som kunder – hvem henvender jeres produkt/ydelse sig til?

Det er her, I skal overveje hvilke virksomheder og personer, I gerne vil i kontakt med. Et værktøj, I kan bruge til dette, er en personas.

Efterfølgende skal I gøre det konkret, så I kan bruge jeres segmentering til noget. Dette kan man bruge forskellige værktøjer til. Her er der to bud på, hvordan I kan gøre dette:

  • Brug et værktøj såsom LassoX eller Vainu til at segmentere på virksomhedsdata såsom branchekoder, omsætning, antal ansatte eller andet.
  • Brug sociale mediers segmenteringsværktøjer. Her kan du segmentere på nogle af ovenstående data, men også på baggrund af adfærd.

Huskeregler inden du segmenterer

Inden du laver en segmentering, vil det være en god idé at overveje nedenstående:

Kundetyper

Kend forskellen mellem dine primære og sekundære kundetyper. Dette kan baseres på deres købsadfærd, loyalitetsniveau, eller hvordan de bruger dit produkt. Dette har indflydelse på, hvordan du skal rangere den enkelte virksomhed/person.

Læs mere om kundetyper.

Kunderejsen

Det er helt essentielt at vide, hvad kundrejsen er for en bestemt type virksomhed, når du laver en segmentering. Hvordan er deres informationsproces, hvad søger de på, hvilke udfordringer har de, hvordan kan du hjælpe dem, og hvordan finder de ud af, de har et problem?

Læs mere om kunderejsen.

Konkurrentanalyse

Analyser konkurrenterne for at forstå, hvordan dine konkurrenter segmenterer markedet, og identificér eventuelle huller eller muligheder. Det er også her, du kan finde huller i dine konkurrenters segmentering ved at kigge på hvilke kunder, de har få af.

Læs mere om konkurrentanalysen.

Huskeregler efter segmentering

Når du har lavet en segmentering, skal den bruges til noget. Det er derfor en god ide at følge disse tre råd, så I får mest muligt ud af jeres segmentering:

  1. Gør segmentering konkret: Med dette mener vi, at I bør uploade jeres segmentering et konkret sted såsom et CRM-system, et Excel-ark eller et andet program, som I benytter i jeres daglige arbejde. På den måde kan I konkret se hvilke virksomheder, der er i jeres målgruppe, og salg og marketing kan arbejde med dem.
  2. Tildel ansvarlig: Når I har lavet en segmentering er det helt essentielt at tildele leadet til en salgsansvarlig, som skal prøve at vinde kunden.
  3. Annoncer til dem: At segmentere til den rette målgruppe er noget, mange virksomheder har udfordringer med. I kan eksempelvis gøre dette ved at uploade en virksomhedsliste med jeres segmenter direkte i LinkedIn.

Forskellen på B2C- og B2B-segmentering

B2C-segmentering og B2B-segmentering er begge strategier til at opdele en målgruppe i mindre, mere specifikke grupper for at målrette dem mere effektivt. Hvor B2C-segmentering fokuserer på individuelle forbrugere, fokuserer B2B-segmentering dog på virksomheder.

Derudover er der blandt andet også følgende forskelle på de to segmenteringstyper:

  • Segmenteringskriterier: B2C-segmentering kan baseres på demografi (alder, køn, indkomst), geografi, psykografi (livsstil, værdier) og adfærd (købshistorik, online aktivitet). B2B-segmentering kan baseres på firmografiske data (branche, størrelse, placering), firmakultur, købsadfærd og behov.
  • Marketingstrategi: B2C marketing fokuserer ofte på at skabe emotionelle forbindelser med kunderne og bruger kanaler som sociale medier, reklamer og influencer marketing. B2B markedsføring fokuserer ofte mere på at fremhæve værdien af produkter eller tjenester og bruger kanaler som e-mailmarketing, content-marketing og events.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…