6 vækststrategier der kan hjælpe jer med at nå jeres omsætningsmål

Joakim Steenfos

18 okt, 2024

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

6 vækststrategier der kan hjælpe jer med at nå jeres omsætningsmål

Vækststrategier er en plan, der skal hjælpe en virksomhed med at nå et bestemt niveau i omsænting. I denne artikel kigger vi på:

  • Hvad er en vækststrategi?
  • 6 eksempler på vækststrategier
  • Sådan vælger du den rigtige vækststrategi
  • Vækst til nye markeder med Radiant

Hvad er en vækststrategi?

En vækststrategi er en plan, som en virksomhed implementerer for at vækste og øge sin omsætning. Der er mange forskellige måder at vækste på. Nogle af dem er blandt andet at øge sin markedsandel, introducere nye produkter, forbedre eksisterende tilbud eller ekspandere til nye markeder.

Vækststrategier kan indeholde både kortsigtede og langsigtede elementer, men deres endelige formål er at hjælpe virksomheder med at opnå langsigtet succes og konkurrencefordele.

Uden en god vækststrategi vil enhver virksomhed nemlig uundgåeligt blive overhalet af sine konkurrenter, og det kan i værste fald betyde, at virksomheden må forlade markedet. En stærk vækststrategi er altså afgørende for din virksomheds succes.

6 eksempler på vækststrategier

Nedenfor finder du 6 eksempler på vækststrategier. Hver vækststrategi har forskellige udgangspunkter og bunder ikke kun i marketing og salg.

Markedsindtrængning

Markedsindtrængning fokuserer på at øge salget af eksisterende produkter til det nuværende marked ved at intensivere markedsføring, justere priser, eller forbedre salgskanaler. Målet med markedsindtrængning er at vinde markedsandele fra konkurrenterne og tiltrække flere kunder (demand generation).

Læs mere om Sales as a Service.

Markedsudvikling

Markedsudvikling er en vækststrategi, som går ud på at introducere eksisterende produkter til nye geografiske områder eller kundesegmenter. Det kan indebære at tilpasse produktet til lokale markeder eller udvide til internationale markeder.

Læs mere om go to market strategi

Produktudvikling

Produktudvikling fokuserer på at vækste ved at skabe nye produkter eller variationer af eksisterende produkter, der opfylder kundernes behov på nuværende markeder. Denne strategi sigter både mod at bevare eksisterende kunder og tiltrække nye ved at udvide produktporteføljen.

Diversifikation

Diversifikation betyder at udvide sine aktiviteter til nye markeder med nye produkter. Dette er en risikofyldt strategi, men den kan være gavnlig, hvis de nuværende markeder er mættede eller de eksisterende produkter ikke længere har vækstpotentiale.

Fusioner og opkøb

Fusioner og opkøb har til formål at skabe vækst gennem opkøb eller fusion med andre virksomheder, der kan styrke markedspositionen. Det giver mulighed for hurtigt at udvide virksomhedens kundebase, produktportefølje og geografiske rækkevidde.

Lad os sige du er et google bureau, der gerne vil ind og arbejde på det svenske marked, i stedet for at åbne dit eget kontor, kunne en mulighed være, at finde et nystartet google bureau og opkøbe dem. Så har du allerede mennesker der kender folk i landet, sproget, kulturen og kunder mm.

Strategiske partnerskaber

Strategiske partnerskaber går ud på at indgå alliancer med andre virksomheder for at udnytte deres ressourcer, teknologi eller markedsadgang. Det kan være fordelagtigt for at opnå hurtig vækst, reducere omkostninger eller få adgang til nye markeder.

Sådan vælger du den rigtige vækststrategi

For at vælge den rigtige vækststrategi skal du overveje følgende:

  1. Vurdér din markedsposition: Start med at evaluere, hvor din virksomhed står på markedet. Er du markedsleder eller udfordrer, og hvordan er konkurrencesituationen? Denne indsigt hjælper med at vælge en passende vækststrategi.
  2. Kundeanalyse: Forstå din målgruppes behov, adfærd og præferencer. Er der ændringer i deres købsadfærd? At identificere kundernes behov kan vejlede dig mod en strategi, der enten udvikler nye produkter eller maksimerer dit markedspotentiale.
  3. Konkurrentanalyse: Undersøg, hvordan dine konkurrenter anvender vækststrategier. Har de succes med markedsudvikling, eller satser de på produktinnovation? Konkurrenternes resultater kan give værdifuld indsigt i, hvilken strategi der kan fungere bedst for din virksomhed. Læs mere om konkurrentanalyser.
  4. Ressourcer og kapacitet: Vurder, hvilke ressourcer og hvilken kapacitet din virksomhed har til rådighed, herunder kapital, teknologi, og personale. Har du ressourcerne til at udvide til nye markeder eller udvikle nye produkter?
  5. Risikovillighed: Overvej virksomhedens risikotolerance. Nogle vækststrategier som markedsudvikling eller diversifikation indebærer større risici end andre, så det er vigtigt at have med i dine overvejelser, hvor meget risiko du er villig til at påtage dig for at skabe vækst.
  6. Tidsramme: Bestem, om du søger hurtige resultater eller kan implementere en langsigtet strategi. Hvis du har brug for øjeblikkelige gevinster, kan markedsindtrængning være den rigtige strategi, mens produktudvikling eller diversifikation kan kræve en længere tidshorisont.

Når du har analyseret disse faktorer, kan du vælge den vækststrategi, der bedst passer til din virksomheds mål, risikovillighed og ressourcer.

Lad os sige, at du har et premium-produkt, hvor behovet er skabt af politiske faktorer såsom lovpligtig tidsregistrering. I så fald bør du nok ikke investere din tid og dine ressourcer i strategier som produktudvikling eller fusion og opkøb.

I stedet bør du investere i salg og marketing, eller med andre ord markedsudvikling og markedsindtrængning for at øge salget af dit produkt.

Vækst til nye markeder med Radiant

Vi hjælper virksomheder med at optimere deres salgs- og go-to-market-strategier ved at sikre et skræddersyet team, så I kan nå jeres vækstmål. 

Vores tilgang er at sammensætte et stærkt og erfarent growth team, der har erfaring med jeres branche, segment og stakeholders. På den måde kan vi skabe de bedste forudsætninger for, at I får succes med jeres vækst.

Vil du læse mere om, hvordan vi hjælper B2B virksomheder med at vækste, kan du gøre det på:

  • Sales Go-To-Market: Få udført, testet og valideret salg til nye markeder, segmenter, lande og nye ydelser. Formålet er at afklare de mest effektive og skalerbare salgsindsatser. 
  • Sales as a Service: Vores salgskonsulenter repræsenterer jeres virksomhed for at lave salg, prospecte, kvalificere leads, booke møder, styre pipeline og vinde kunder. 

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Lad os skabe fundamentet for I kan vækste effektiv.

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…

Hvad er datamigrering?

Hvad er datamigrering?

Den moderne virksomhed arbejder med data i mange forskellige formater, som strømmer ind fra forskellige systemer. ...