Hvad er AI? En introduktion til kunstig intelligens

Joakim Steenfos

1 nov, 2023
Hvad er AI? En introduktion til kunstig intelligens
Afrundet Dropdown Menu

AI, også kendt som kunstig intelligens, har en væsentlig indflydelse på moderne teknologi og erhvervslivet. AI er som ordet udtrykker, en intelligens, der kan se mønstre og adfærd i data. Herfra kan AI give forklaringer, forslag og opsummere hvad, der foregår i dataen, hvor du som bruger AI’en kan tage beslutninger med dette i mente. 

Men hvad er AI egentlig og hvordan revolutionerer det CRM systemer, salg, markedsføring og hele ‘gamet’ inden for B2B hos moderne virksomheder? Det er blandt andet det, vi skal kigge på i dette blogindlæg. I denne guide omkring Hvad er AI kommer vi igennem:

  • Hvad er AI?
  • Hvad kan du bruge AI til?
  • Hvorfor skal jeg bruge AI?
  • Etiske råd
  • Få AI løsninger med HubSpot

Hvad er AI (kunstig intelligens)?

AI står for ‘Artificial Intelligence’ – også kendt som kunstig intelligens på dansk og er overordnet set en videnskabelig disciplin, der arbejder på at give din computer en ‘intelligent forståelse’ og bevæge sig mod at ligne menneskets tankegang. Gennem maskinlæring er AI i stand til at lære, uden at man eksplicit har programmeret, hvordan læringen foregår.

AI-teknologi er designet til at kunne udføre forskellige typer opgaver på en ‘intelligent’ måde. Det strækker sig fra enkle, regelbaserede opgaver til mere avancerede opgaver. Kunstig intelligens kan derfor bruges til at skabe værdi i en bred vifte af virksomheder.

AI bruges blandt andet til:

  • Datarensning
  • Intelligent markedsføring
  • Realtidsovervågning af forretningsprocesser
  • Prædiktiv analyse
  • Forståelse af adfærd
  • Løse komplekse problemstillinger

Kunstig intelligens har gennemgået flere faser af fremskridt og har nu en væsentlig indflydelse på moderne teknologi og erhvervslivet. Ved at efterligne menneskelig intelligens kan AI-teknologier bruges til blandt andet CRM, sales AI og content. I mange virksomheder bidrager AI derfor til markant at forbedre effektiviteten og produktiviteten i hverdagen.

Ai kan komme i mange former, blandt en af de mest hyppige, som bruges af de fleste er nok ChatGPT, der tog sit gennembrud i 2023 hvor de ramte over 100.000.000 brugere. Men AI kan også komme i meget simplere og mere komplekse former.

En vigtig pointe at notere sig om AI er dog, at selvom det kan automatisere kompleks dataanalyse og gøre selv det mest komplekse data brugbart, er det kun så godt som den data, AI’en trækker fra. Det er derfor altafgøerende for AI’ens effektivitet at den kan trække på renset og opdateret data.

Hvad kan du bruge AI til?

Kunstig intelligens transformerer drastisk flere sektorer – fra effektivisering af CRM-løsninger til at skrive indhold på din hjemmeside til salgsautomatisering og dataanalyse.

AI’s potentiale i de kommende år er enormt. Med konstant forskning og innovation er det klart, at AI vil revolutionere måden, vi driver virksomhed på, skaber kundeværdi og træffer datadrevne beslutninger. Nedenstående er nogle af de mest essentielle anvendelsesområder for kunstig intelligens.

CRM AI

AI spiller en central rolle i at forbedre CRM-systemer og kundeengagement. Ved at indarbejde AI i deres CRM-strategier kan virksomheder forudse kundebehov, personalisere interaktioner og forbedre salgsresultater. Hvis I også arbejder med et CRM system, der kan håndtere salg, vil AI kunne hjælpe med at forbedre salgs effektiviteten og være en del af sales enablement arbejdet.

CRM AI faciliterer:

  • Forbedret kundeengagement og relationsopbygning gennem indsigter og anbefalinger drevet af AI
  • Præcist forudsigende salgsanalyser baseret på AI’s algoritmer
  • Omkostningsreduktion og effektivitet ved at eliminere manuelle opgaver gennem AI-automatisering
  • Fremtidig udvikling af AI-drevne CRM-løsninger vil kunne give virksomhedsledere mere præcise og tidsmæssige data om kundebehov og -trends

Sales AI

Sales AI refererer til implementeringen af kunstig intelligens inden for salgsafdelinger for at booste resultater og effektivitet. Dette omfatter anvendelsen af AI-teknologi i salgsstrategier for en skræddersyet tilgang og en forbedret brugeroplevelse.

AI-teknologi til Sales omfatter:

  • Anvendelse af AI til at identificere potentiel kundeadfærd
  • Automatiseret lead scoring ved hjælp af AI
  • AI forecasting af salgspipeline
  • AI analyse af samtaler for at se mønstre i samtaler
  • Effektivisering af marketing e-mails og personalisering af outreach

Content AI

AI til content creation kan optimere din skabelsen af indhold til din hjemmeside. Content AI kan bidrage til at skabe mere relevante og engagerende indlæg – du kan blandt andet justere tone, stil og emnevalg baseret på, hvad du gerne vil skrive om ud fra din keywordanalyse.

Content AI omfatter:

  • Anvendelse af AI til at identificere keywords, som kan danne basis for nyt indhold
  • Optimeret og effektiviseret content creation
  • Tilføjelse af semantiske keywords
  • Hurtig research af mulig FAQ

B2B AI

B2B-markedsføring har stor fordel af implementeringen af ​​AI. Her kan AI bruges til alt lige fra at identificere potentielle leads til at prioritere dem efter sandsynligheden for, at de bliver til en kunde. Dette forbedrer effektiviteten af ​​salgsprocessen og øger ledgenereringen.

AI kan også hjælpe B2B-virksomheder med at skabe mere engagerende kundeoplevelser. Ved at anvende AI kan virksomheder bedre forstå og forudse kundernes behov, hvilket gør det muligt at personalisere kommunikation og tilbud, hvilket igen øger engagement og kundetilfredshed.

Et konkret spørgsmål, AI-teknologi kan bidrage til at løse, er eksempelvis hvilke problemer, en specifik branche oplever i relation til dit produkt/din ydelse. Ved at besvare dette spørgsmål kan du øge relevansen af din outreach og sandsynligheden for konverteringer.

AI kan nu bruges til at gennemføre avanceret dataanalyse, identificere mønstre og tendenser i kundedata, og du kan bruge disse oplysninger til at skræddersy markedsføringsindsatsen.

Hvorfor skal jeg bruge AI?

Kunstig intelligens kan være en game-changer for din virksomhed. Den bruger data til at forudsige, automatisere og personalisere, hvilket kan gøre din virksomhed mere effektiv og konkurrencedygtig. Forestil dig alle de insights og anbefalinger, der ligger gemt i dine data, men som du ikke har tid til at ‘grave’ frem – dette kan AI hjælpe dig med.

Udnyttelse af AI kan drive din virksomheds drift og vækst ved at forbedre kundeoplevelsen, effektivisere arbejdsgange og frigøre værdifuld tid for dit team.

AI kan blandt andet hjælpe med:

  • Automatisk segmentering af kundedata til bedre og mere målrettede marketingkampagner
  • Forbedring af kundeservicen ved hjælp af chatbots
  • Analyse af salgsdata for at forudsige fremtidige salgsmuligheder
  • Automatisering af gentagne opgaver, så medarbejdernes tid kan benyttes til mere værdifulde opgaver som f.eks. rapportering
  • Implementering af content AI for at optimere indholdet på jeres hjemmeside og markedsføringsmateriale

Det er vigtigt at pointere, at ovenstående ikke kun gør sig gældende for store virksomheder, men også for SMV’er. Faktisk oplever vi, at mindre virksomheder har nemmere ved at komme i gang med AI, da de er mere omstillingsdygtige, har færre beslutningstagere om bordet og ofte er mere aktivt på udkig efter måder at effektivisere deres forretning på.

Få hjælp til at implementere AI.

Etiske råd

Når man snakker om AI falder snakken typisk også på etik – et helt centralt emne i detbatten. Fordi hvilket data skal vi give computeren adgang til, især når den er intelligent? Det er altså helt centralt at have en politik internt for hvordan man bruger AI og i hvilke tilfælde man ikke bruger AI. Helt konkret bør I overveje:

  1. AI’s formål skal være, at komplementere, ikke erstatte mennesket: Fokusér på at bruge AI-teknologier, der forstærker og støtter menneskelig evne og beslutningstagning, frem for at erstatte den.
  2. Respektere menneskets autonomi: Sikre, at mennesket altid har det sidste ord og at det er klart, om man interagerer med en maskine eller et menneske. Transparent kommunikation omkring AI’s rolle er afgørende.
  3. Integrere privatlivs- og dataetiske overvejelser fra begyndelsen: Indbyg sikkerhedsforanstaltninger og etiske retningslinjer i AI-design og udvikling for at minimere privatlivsrisici og beskytte individuelle rettigheder.

Ligeledes, bør det nævnes at brugen af AI altid bør overvejes med menneskelig fornuft.

Få AI-løsninger gennem HubSpot

Som beskrevet, kan AI hjælpe dig med op effektivisere opgaver inden for marketing, salg og kundeservice samt forbedre jeres data og lave analyser på disse. Nedenstående er nogle af de mest almindelige og effektive måder at bruge AI på:

  • Søgemaskineoptimering
  • Analysering salgsdata – samtaler med potentielle kunder eller emails
  • Skrivning af salgsmails, ad copy og hjemmeside content

Men vi kom også ind på, at AI bygger på data. Derfor er jeres kunde- og salgsdata altafgørende for at kunne implementere AI effektivt og undgå falske forklaringer, analyser og anbefalinger.

Hos Radiant arbejder vi med virksomheder, der hver dag bruger AI i samarbejde med HubSpot, da disse to værktøjer danner et perfekt match. HubSpot og AI har vist sig at være et effektivt match, da HubSpot samler al dine kundedata et sted, hvor du også har dine salgs- og marketingdata.

Det gør dig i stand til at træffe datadrevne beslutninger og optimere processer. Med en proaktiv platform som HubSpot, der følger med på AI bølgen og har lanceret ChatSpot AI, Content Assistant og flere værktøjer, er du sikker på at være up to date, når det kommer til at bruge AI.

Kom i gang med AI og få implementeret HubSpot sammen med Radiant. Vi har implementeret over 100 HubSpots for en lang række virksomheder og har mere end 15.000 salgsdata. Vi ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør, når det kommer til at designe salgsprocesser, marketing-funnels og optimere processer i et CRM system.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…