En veludført markedsanalyse kan give dig værdifulde indsigter, der kan hjælpe med at informere dine strategiske beslutninger ift. din salgsstrategi og dine markedsføringsaktiviteter.
I denne artikel gennemgår vi, hvordan du laver en markedsanalyse, og hvordan den kan hjælpe dig med at få succes. Læs videre for at lære mere om processen!
Hvad er en markedsanalyse?
En markedsanalyse er en metode, som en virksomhed kan bruge til at undersøge markedet. Med en markedsanalyse kan virksomheden identificere de seneste trends samt få indsigt i kundernes adfærd og deres behov for det produkt, som virksomheden sælger eller vil sælge.
Med en markedsanalyse kan virksomheden også få indblik i selve markedet, og hvilke konkurrenter der er – uden at det bliver til en konkurrent analyse. Ved at holde sig opdateret med disse faktorer kan virksomheder tilpasse deres strategier og positionere sig bedre på markedet. Det er blandt andet gennem en markedanalyse, at man kan finde frem til, hvordan ens go-to-market strategi skal se ud eller finde frem til nye produkter.
Gennem en markedsanalyse kan du få informationer om en række data såsom jeres målgruppes behov, ønsker og præferencer. Dette gør det muligt for jer at udvikle produkter eller løsninger, der imødekommer disse behov på den mest effektive måde. Formålet med en markedsanalyse er altså at få informationer om markedet for at tave strategiske beslutninger på baggrund af det.
Nogle af elementerne i en markedsanalyse er blandt andet:
- Teknolog
- Medier
- Trends
- Influenter
- Lovgvning
- Konkurrenter
- Målgruppe
Fordele ved en markedsanalyse
En markedsanalyse kommer med flere fordele, som kan være vigtige for jeres strategi og positionering.
Indblik i markedet
Med en markedsanalyse kommer der selvfølgelig den første åbenlyse som er et indblik i markedet. Denne fordel lyser ikke lige så tydeligt igennem som nogle af de andre fordele, men kan give et bredere billede af hvordan markedet ser ud. En markedsanalyse kan tage udgangspunkt i mange forskellige aspekter af markedet herunder trends, størrelsen af markedet og de forskellige behov der er på markedet. Med denne information kommer vi til den næste fordel.
Hvordan skaber I værdi i markedet?
Når I har fået et indblik i markedet kan I få en tydeligrere ide om hvor henne jeres plads i markedet er. Ud fra hvad I har analyseret i markedet kan I få en idé om hvilke behov, der bliver dækket og hvilke der ikke gør. Med denne information kan man skræddersy produkter, marketing og salgsprocessen efter dette og blive en integreret del af jeres go to market strategi eller vækst plan.
Sådan laver du en markedsanalyse
At lave en markedsanalyse kan være en længere proces, der kræver en struktureret tilgang. Med de følgende fem trin vil du nemmere og hurtigere komme i mål med en fyldestgørende markedsanalyse:
1. Identifikation af problemet eller målet
For at udføre en markedsanalyse er det vigtigt at identificere problemet, som I ønsker at løse, eller målet, som I ønsker at opnå. Dette kan omfatte at afdække produktbehovene på markedet og identificere muligheder for afsætning af produkter eller tjenester inden for branchen.
2. Dataindsamling
Dataindsamling er en kritisk fase i markedsanalysen. Det involverer indsamling af relevante data om markedet, branchen og kundernes behov. Dette kan ske gennem forskellige metoder som spørgeskemaundersøgelser, interviews eller statistiske analyser. Det er vigtigt at sikre nøjagtigheden af dataene for at opnå pålidelige resultater.
For at udføre en effektiv markedsanalyse skal I have et solidt afsætningsgrundlag og adgang til pålidelige data fra jeres branche. Brugen af dataindsamlingsteknikker som undersøgelser, observationer og interaktion med potentielle kunder kan give værdifulde indsigter til informerede beslutninger baseret på fakta.
Dataindsamling kan være som en stor process, men kan foretages på flere forskellige måder. Hvis I f.eks. gerne vil undersøge nye afsætningsmuligheder, kan I læse konkurrenters kundeanmeldelser, samle data på deres ydelser/produkter eller læse artikler inden for jeres område, indtil I danner jer et godt grundlag.
3. Analyse af data
Dataanalyse er en afgørende del af en vellykket markedsanalyse. Ved at analysere de indsamlede data nøje kan I få indsigt i jeres målgruppes behov og brancheudvikling. I kan blandt andet følge nedenstående punkter, som viser, hvordan man effektivt analyserer data:
- Identificér trends og mønstre i data for at opdage potentielle afsætningsmuligheder
- Sammenlign resultater med tidligere perioder for at vurdere vækst eller tilbagegang
- Undersøg konkurrenternes handlinger og succesrater for at identificere mulige strategier
4. Præsentation af resultater
Når du har lavet en markedsanalyse, skal den formentlig præsenteres. Her er det vigtigt at huske på, at modtageren ikke er inde i dataen, ligesom du er. Derfor er det vigtigt at:
- Lave en struktureret præsentation
- Have et klart mål med præsentationen, så dataen bliver brugbar
- Inkludere en opsamling på vigtigste take-aways
- Komme med forslag til next step
- Tid til spørgsmål
5. Implementering af indsigt i strategier
De indsigter, du får gennem markedsanalysen, skal nu implementeres i jeres strategier, så jeres resultater ikke går til spilde. Når markedsanalysen er gennemført, og dataene er analyseret, kan I identificere behov og trends i branchen. Disse indsigter kan anvendes til at udvikle målrettede afsætningsstrategier og tilpasse virksomhedens tiltag efter kundernes præferencer.
Ved at bruge de indsamlede data fra markedsanalysen kan I træffe bedre beslutninger om produktudvikling, branding og salgsstrategi. Gennem en effektiv implementering af indsigt i strategier sikrer I jer en konkurrencemæssig fordel på markedet ved at være up-to-date med kundernes behov (læs mere om kundetyper for at se hvad dine kunder reagere på) og krav, samt hvordan konkurrenterne forholder sig til disse.
Værktøjer og metoder til markedsanalyse
- Desk research (skrivebordsundersøgelse): Processen med at indsamle, analysere og fortolke allerede eksisterende data og informationer. Desk research kan omfatte rapporter, tidligere undersøgelser, artikler, publikationer og andre sekundære datakilder.
- Feltundersøgelser: Indsamling af primære data direkte fra kilden, ofte gennem metoder som interviews, spørgeskemaer, observationer og fokusgrupper.
- Online værktøjer og ressourcer: Digitale platforme og værktøjer, der kan hjælpe med at indsamle, analysere og fortolke markedsdata. Eksempler inkluderer Google Analytics, sociale medieanalyseværktøjer, online spørgeskema-platforme som SurveyMonkey og databaser som Statistik.
- Dataindsamling fra eksisterende kunder: Ved at indsamle data fra eksisterende kunder kan virksomheden få en dybere forståelse af deres adfærd, præferencer og feedback. Dette kan bidrage til udviklingen af målrettede marketingstrategier baseret på reelle data.
Markedsanalysen er afgørende for velinformerede beslutninger. Brug resultaterne til at drive vækst i virksomheden. En kontinuerlig opdatering af analysen er nødvendig for at følge med markedets udvikling – men dette anbefales kun, hvis der er ressourcer til det, da implementering og eksekvering af strategien er førsteprioritet, efter at markedsanalysen er lavet.
Skab fundamentet for din markedsanalyse med Radiant
Hos Radiant hjælper vi dagligt virksomheder med at vækste på et konkurrencepræget marked gennem Sales as a Service. Dette gør vi, fordi vi:
- Har en plan for, hvordan vi skaber unikke USP’er
- Differentierer os fra konkurrenterne
- Ved, hvordan vi kan ramme de mest relevante virksomheder for jer gennem intelligent segmentering
Få lavet en use case hos Radiant og se, hvordan vi helt specifikt kan hjælpe dig med at lave en markedsanalyse, og hvordan vi vil vinde markedsandele for dig.