LinkedIn ads til B2B kan være ret effektivt, hvis det bliver gjort på den rigtige måde. Overvejer du, at køre B2B linkedIn ads er du kommet til det rette sted. I denne artikel gennemgår vi:
- Hvad er B2B linkedIn ads.
- Kør dine LinkedIn ads på denne måde – så du ikke spilder dine penge.
- Sådan skaber du synergi mellem LinkedIn ads og salg.
- Hvilke overvejelser skal du have når du laver LinkedIn ads
Hvad er B2B linkedIn ads
LinkedIn ads til B2B er annoncering på LinkedIn platform. Denne platform er perfekt til B2B virksomheder, fordi man kan præcisere sin markedsføring meget specifikt med LinkedIns segmenteringsværktøjer. På den måde ved du hvem, der får dine annoncer og hvem, der ikke gør.
Når du vælger, at annoncere på LinkedIn som en B2B virksomhed skal du have for øje, at det er en langsigtet investering, og at leads ikke bare kommer løbende til dig som ved B2C. Beslutningsprocessen er lang også på LinkedIn og I bør derfor ikke tabe mod i jeres strategi hvis ikke det går strålende efter en uge.
Læs mere om B2B leadgenerering her
Start dine LinkedIn B2B ads ud med disse råd
Hos Radiant hjælper vi virkosmheder med at vækste gennem B2B salg, men har stor erfaring i, at skabe sammenspil mellem LinkedIn ads og salg, derfor har vi fået indblik i en del LinkedIn ads setup ved B2B virksomheder og kan se mange virksomheder laver de samme fejl. Vi foreslår du går med nedenstående råd hvis du skal igang med LinkedIn annoncering.
Få styr på dine retargeting ads på LinkedIn
Det kan virke ligetil, men mange virksomheder får ikke styr på denne del. Retargeting annoncer er der hvor I rammer de personer, der har været inde på hjemmesiden. Det gode ved retargeting på LinkedIn er du stadig kan filtrere på jobtitel, virksomheder mm. så du sikrer du rammer ligepræcis de personer du gerne vil snakke med med dine annoncer.
Skab troværdighed og vis hvad du løser
Nogle virksomheder tror LinkedIn annoncering handler om hurtige konverteringer, hurtig spoiler – det ikke sådan du får mest ud af kanalen. Tværtimod handler det i langt højere grad om hvordan du skaber efterspørgsel (i jeres top-funnel annoncer).
Kommuniker hvordan jeres løsning løser problemer og gerne hvem I løser det for, så det bliver så relevant som muligt. I det øverste lag, altså topfunnel er det helt essentielt, at vise I er eksperter inden for dette område. Længere nede i funnel kan I begynde, at vise referencer og cases så I skaber troværdighed.
Fokus på frekvens og en god segmentering
B2B er som udgangspunkt redocean og det samme gælder LinkedIn annoncering – de fleste vil gerne ramme de samme typer af personer. Gør derfor altid følgende når I annoncere på LinkedIn
- Segmenter jeres målgruppe og uploade dem til LinkedIn (så rammer I kun dem)
- Sikrer jer en høj frekvens, så I prøver, at komme top-of-mind. (der er mange, der vil ramme de samme som jer så sørg for I bliver husket.)
Udvid dine LinkedIn B2B ads og få mere for dine penge
Når du er kommet igang med dine LinkedIn annoncer er det vigtigt du også tager næste skridt og virkelig får noget ud af dem. Det afhænger selvfølgelig af hvilken type virksomhed du sidder i ift. hvilke ads I skal køre, men du kan forhåbentlig bruge nedenstående råd til at kommere videre i brugen af LinkedIn:
Lav annoncer der kan hjælpe salg
Hvis jeres annoncering virkelig skal tjene sig selv hjem, så det vigtigt at levere deals til jeres salgspipeline og her kan du gøre brug af jeres interne salgsafdeling. Du bør derfor overveje, at lave en content strategi (læs mere om inbound marketing) med fokus på værdifuldt materiale, hvor noget er gratis og andet er gated. På den måde når leads downloader gated content så kan salg køre videre med personen. Ligeledes er det gratise content også godt, fordi her kan du f.eks. en sektion hvor man kan booke et møde med salg eller lignende.
Opbyg jeres brand
Ads skal også gerne fokusere på, at bygge jer et stærkt og godt brand. Det har flere afledte effekter, at have et stærkt brand, blandet andet er det nemmere for salg at åbne døren hos potentielle kunder, tiltrækning af talenter bliver nemmere og så er brandsøgninger på Google oftes meget værd, fordi det betyder folk kender jer og gerne vil arbejde med jer. I kan groft tracke dette ved, at se hvor mange, der kommer ind på jeres hjemmeside direkte eller gennem brandsøgninger.
Sådan skaber du synergi mellem LinkedIn ads og salg
LinkedIn annoncering handler oftes om, at levere SLQ’er altså salgskvalificeret leads til salg. Hvis ikke denne proces skal blive bøvlet, så kræver det et system, der kan håndtere processer ift. overlevering af leads – her bruger de flest et CRM system.
Med et CRM system kan du sikre synergi mellem dine LinkedIn ads og salg.
- Du kan se hvilke ads en kontakt klikker på
- Du kan se hvilke sider på hjemmesiden de besøger
- Du kan tildele leads på baggrund af branche, stilling og engagement blandt andet gennem leadscoring.
Hvilke overvejelser skal du have når du laver LinkedIn ads
Inden du begynder, du begynder, at annoncere på LinkedIn som en B2B virksomhed så bør du overveje følgende – eller ihvertfald sætte dig ind i det – fordi det vil med 95% sikkerhed ske:
- Det er en stor investering der kræver tid og penge
- Det kræver noget af andre end ‘bare’ den marketing-ansvarlige fordi content er vigtigt
- Hvis ikke salg og kundeservice har kapacitet til det, er det ligemeget
- I får med 90% sandsynlighed ikke resultater den første måned
- I skal være village til, at stille jer foran kammeraet – mennesker i content performer overordnet bedst (vores observation)
Vi håber ikke ovenstående skræmmer jer væk fra LinkedIn annoncering, men nærmere gør jer mere oplyste og trygge ved det. LinkedIn annoncering er en kanal, der virkelig kan sætte gang i jeres leadgenerering.