Digital Marketing: Nøglen til effektiv online eksponering og vækst

Joakim Steenfos

12 apr, 2024
Digital Marketing: Nøglen til effektiv online eksponering og vækst

Digital marketing er strategien for jeres digitale tilstedeværelse. En digital marketingstrategi kan indeholde flere delelementer.

I denne artikel kommer vi ind på følgende:

  • Hvad er digital marketing?
  • Hvorfor bruge digital marketing?
  • Hvordan udvikler du en digital marketingstrategi?
  • 3 digitale marketingstrategier
  • 3 råd til jeres marketingstrategi
  • Samarbejde med et digitalt marketingbureau
  • Afslutning

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er en overordnet betegnelse, der dækker alle marketingindsatser på internettet. Virksomheder udnytter digitale kanaler såsom søgemaskiner, sociale medier, e-mail m.m. til at komme i forbindelse med nuværende og potentielle kunder. 

De mest normale kanaler/aktiviteter i digital marketing er blandt andet søgemaskineoptimering (SEO), indholdsmarkedsføring, social media marketing, pay-per-click (PPC) annoncering, affiliate marketing og e-mail marketing.

Formålet på disse kanaler er typisk forskellige. Hvor SEO bruges til at fange personer i forskellige stadier af  kunderejsen, bruges PPC annoncering typisk mere til at skabe opmærksomhed/skubbe sine produktfordele ud til målgruppen.

Digital marketing er en integreret del af marketing som helhed, og i nogle virksomheder er det digitale aspekt så stort, at man har forskellige afdelinger til de individuelle kanaler.

Hvorfor bruge digital marketing?

Digital marketing er oftest beregnet til at tiltrække flere kunder. At investere i digital marketing giver virksomheder en unik mulighed for at nå ud til en bredere målgruppe på en mere målrettet og omkostningseffektiv måde end traditionelle marketingmetoder – som f.eks. at hænge et banner op på rådhuspladsen.

Det gør det muligt for virksomheder at:

  • Øge online synlighed: Digital marketing hjælper med at forbedre din virksomheds tilstedeværelse på internettet, hvilket gør det lettere for potentielle kunder at finde dig.
  • Målrette specifikke demografier: Med avancerede værktøjer kan du målrette din marketing mod nøjagtige demografier, forbedre engagement og konverteringsrater.
  • Måle og analysere performance: Digitale marketingværktøjer tilbyder dybdegående analytics, som giver indsigt i din marketingstrategis effektivitet.

Nogle virksomheder bruger også digital marketing til virksomhedens branding eller til at fortælle om deres formål og de problemstillinger, virksomheden arbejder på at løse. Digital marketing kan altså have flere formål, men handler som udgangspunkt typisk om at tiltrække flere kunder.

Hvordan udvikler du en digital marketingstrategi?

Når det kommer til at udvikle en digital marketingstrategi, går mange virksomheder ofte lidt galt i byen. Mange tror nemlig, at det er nok at poste online og vise, at man er til stede på de sociale medier – at det blot handler om clicks. Men hvis du går efter at understøtte din virksomheds salg via digital marketing, skal din marketing være profitabel.

Når du laver din digitale marketing strategi er det derfor vigtigt at:

  • Definere dine mål: Klare mål er fundamentet for enhver effektiv strategi. Overvej, hvad du vil opnå med din digitale marketingindsats, såsom at drive salg eller øge brandbevidstheden om din virksomhed.
  • Forstå din målgruppe: Udfør en detaljeret målgruppeanalyse for at forstå dine kunders behov og præferencer.
  • Vælge de rette kanaler: Basér dine kanalvalg på, hvor din målgruppe tilbringer deres tid online. Det kan være alt fra sociale medier til e-mail marketing.
  • Bygge en kanal op: Før du kaster dig ud i at lave SEO, annoncering og social selling på en gang, er det en god idé at blive god til at arbejde med én kanal.

Når du har gjort ovenstående, er din virksomhed langt med sin strategi. Næste skridt er at lave en plan – og den skal I holde jer til. Marketing har en lang tidshorisont før, der kommer et reelt output.

En konkret plan for jeres digitale marketing kunne f.eks. se sådan her ud:

  • Find ud af, hvad jeres kunder bøvler med, og hvordan I kan hjælpe.
  • Kommuniker disse budskaber ud gennem annoncering.
  • Skriv artikler om jeres løsninger. Hjælper I f.eks. virksomheder med at få mere salg, skriver I om “B2B salg”, “leadgenerering” og “segmentering”. Disse tiltag kan være en del af en større SEO-plan, hvor I udvider jeres univers samt løbende forbedrer de artikler, I ikke ranker på.

Ovenstående er en meget simpel fortolkning af en digital marketingstrategi. Det kræver naturligvis langt mere arbejde end at følge disse tre punkter – men det er en god start.

3 digitale marketingstrategier

Her finder du 3 digitale marketingstrategier, som du kan drage inspiration fra til din virksomheds marketingstrategi:

  • Social selling: Social selling handler om at poste og engagere sig på sociale medier. Dette gøres oftest på LinkedIn, eller hvor jeres målgruppe er til stede. Læs mere om social selling.
  • Email marketing: E-mail marketing er et gammelt skud på stammen, men slet ikke en dårlig strategi/kanal at gøre brug af. E-mail marketing er nemlig et owned medie. Det vil sige, at modsat marketing på platforme som LinkedIn, så kan jeres E-mail marketing ikke blive forstyrret af f.eks. LinkedIns nye regler. I vil altid kunne sende e-mails. Læs mere om email marketing.
  • Leadgenerering: Leadgenerering er et fundament i manges digitale marketingstrategi. Det handler om at samle informationer om jeres målgruppe som kan bruges enten ved overdragelse til salg eller f.eks. i email marketing. Læs mere om leadgenerering.

3 råd til din virksomheds marketingstrategi

Nedenfor samler vi vores 3 anbefalinger til jeres marketingstrategi baseret på vores egen erfaring.

1. Definer jeres målgruppe

Det første, I skal gøre, er at finde ud af, hvem jeres målgruppe er. Ved at definere jeres målgruppe ved I også, hvad I skal tappe ind i gennem jeres marketing, hvilke problemstillinger, I skal løse, hvad I skal kommunikere, og hvor I skal kommunikere.

Læs mere om målgruppe.

2. Start en kanal ad gangen og bliv god til at køre den

At starte en kanal op i marketing er en svær opgave. At lykkes med det kræver fokus. Det er derfor altid en god idé at søge hjælp fra eksperter, inden I går i gang.

Når I har startet kanalen op, bør I først gå videre til næste kanal, når I føler, at I har opbygget jeres første kanal til et niveau, som I kan vedligeholde.

Læs mere om salgskanaler

3. Vælg de lavthængende frugter

Med dette mener vi, at I bør gå efter demand capture før demand generation. Ved at samle kunder op i markedet – f.eks. gennem Google ads – kan I finansiere jeres videre marketing hurtigt frem for at kaste jer ud i længere strategier såsom SEO, før I er ordentligt i gang.

Samarbejde med et digitalt marketingbureau

Mange virksomheder vælger at outsource deres digitale marketing til specialister for at sikre de bedste resultater. Dette er blandt andet, fordi et digitalt marketingbureau har ekspertise, avancerede værktøjer og teknologier og kan spare jer for tid og ressourcer.

Når du vælger et digitalt marketingbureau, så sørg for at vurdere deres erfaring, portefølje og kundeanmeldelser. Et godt bureau vil kunne tilbyde skræddersyede løsninger, der matcher din virksomheds specifikke behov og mål.

Afslutning

Digital marketing er afgørende for enhver virksomheds vækst i den digitale æra. Ved at forstå grundlaget for digital marketing og udvikle en skræddersyet strategi, kan virksomheder effektivt engagere sig med deres målgruppe og opnå væsentlige fordele.

Overvej at samarbejde med et digitalt marketingbureau for at maksimere din virksomheds online eksponering og vækst.

Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Tag skridtet i dag for at sikre din virksomheds fremtidige succes.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…