Kundeengagement skaber kundeloyalitet – sådan kommer du i gang

Læsetid: ( Antal ord: )

Kundeengagement skaber kundeloyalitet – sådan kommer du i gang

Magnus

Bredt kenskab til marketing og salg hvor han til dagligt arbejder med at drive kunder gennem marketing....

Kundeengagement handler om at engagere sig i sine kunder. Der er flere måder at gøre det på – du kan række ud til dem digitalt ved at skrive til dem direkte, eller du kan gøre det lidt mere diskret gennem nyhedsbreve og lignende tiltag.

I denne artikel kigger vi på følgende:

  • Hvad er kundeengagement?
  • Hvorfor skal du arbejde med kundeengagement?
  • 4 former for kundeengagement

Hvad er kundeengagement?

Kundeengagement refererer til den løbende interaktion mellem en virksomhed og dens kunder, der opstår gennem forskellige kanaler, såsom sociale medier, e-mails, loyalitetsprogrammer, og kundeservice.

Det handler om at skabe meningsfulde forbindelser, som bygger loyalitet, øger tilfredsheden, og fremmer en stærkere relation mellem kunden og virksomheden.

Hvorfor skal du arbejde med kundeengagement?

Det giver sig selv, at det altid er godt for en virksomhed at pleje sine kunder. At arbejde med kundeengagement har mange forskellige fordele – blandt andet:

  • Øget kundeloyalitet: Engagerede kunder er mere tilbøjelige til at blive loyale og tilbagevendende kunder.
  • Forbedret kundetilfredshed: Gode engagementstrategier fører til mere tilfredse kunder, der føler sig værdsat og hørt.
  • Øget salg: Engagerede kunder er ofte mere tilbøjelige til at foretage køb/forøge samarbejdet og anbefale virksomheden til andre. De kan derfor også være et vigtigt led i en stærk upselling-strategi.

4 former for kundeengagement

Der er mange måder at arbejde med kundeengagement på, og brugen af flere kanaler skaber en synergi-effekt. Forestil dig, at man kun kommunikerer gennem e-mails kontra e-mail og LinkedIn – ved at benytte to kanaler til kundeengagement sikrer I, at kunden ser jer mere. 

Man skal dog også huske på, at ikke alle kunder responderer positivt på det samme niveau af engagement. Med andre ord skal man skræddersy sit kundeengagement, så det ikke bliver for voldsomt, men samtidig sikrer, at kunderne har ens virksomhed top of mind.

Herunder finder du fire typer kundeengagement, som din virksomhed kan benytte til at komme tættere på sine kunder.

1. Digitalt kundeengagement

Digitalt kundeengagement handler om at interagere via sociale medier, e-mailmarketing, online communities og virksomhedens hjemmeside.

At være digitalt til stede sammen med din målgruppe er en simpel, men effektiv metode. Alle ønsker likes og kommentarer på deres opslag – så længe det er relevant og meningsfuldt.

Digitalt kundeengagement er nemt at komme i gang med. Fordi det er digitalt, kræver det ikke så meget at arrangere. Alt, du skal gøre, er at skrive kommentarer og sende e-mails – så er du allerede i gang.

2. Personligt kundeengagement

Personligt kundeengagement dækker over direkte interaktioner, events og kundebesøg. Du må aldrig undervurdere værdien af personligt at besøge jeres kunder – og det kan også være en super god idé at invitere kunder ind til jer.

Denne platform er en af de svære, men klart en af dem, der kan give de bedste resultater. Ved at kommunikere personligt med dine kunder vil du styrke båndet mellem jer og dermed skabe en større chance for et langvarigt samarbejde. At arbejde sammen med folk man godt kan lide er ganske enkelt bare lidt sjovere.

3. Kundeengagement gennem loyalitetsprogrammer

Loyalitetsprogrammer, der belønner kunder for gentagne køb eller engagement med brandet, kan gøre en stor forskel, når det kommer til at skabe langsigtede relationer.

Hvis kunder kan lugte besparelser, kan det øge engagementet i platformen. Denne form for kundeengagement kan dog være svær at komme i gang med, da den kræver et stort beslutningsmandat.

4. Indholdsbaseret kundeengagement

Indholdsbaseret kundeengagement handler om at tilbyde værdifuldt indhold såsom blogs, videoer, webinarer, der engagerer kunderne og positionerer virksomheden som en ekspert inden for sit felt.

Dette er en af de nemmere former for kundeengagement at komme i gang med. Alt, du skal gøre, er at spørge kundeservice og salg, hvilke problemer kunderne har. Den viden kan du så bruge til at skabe online-materiale (såsom videoer eller blogs), der kan besvare deres spørgsmål og løse deres problemer.

Ved at arbejde med disse forskellige former for kundeengagement kan virksomheder bygge stærkere relationer med deres kunder, forbedre deres oplevelse og sikre langsigtet succes.

Når du arbejder med kunder, og især større B2B kunder, er det altid vigtigt at samle alle dine kundeinteraktioner ét sted, så du altid har overblik over, hvad du rækker ud til dem omkring. Med et CRM system kan du nemt samle alle dine kundeinteraktioner ét sted. I systemet kan du se, hvornår kunden sidst har læst jeres e-mails, besøgt jeres hjemmeside, klikket på en annonce og meget mere. På den måde kan du altid se, om det for lang tid siden, I har interageret med en kunde.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Lad os skabe fundamentet for I kan vækste effektiv.

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…