B2B marketing automation & HubSpot – et match lavet i himlen

Læsetid: ( Antal ord: )

Vil du være foran konkurrenterne, når du konverterer besøgende til leads? Så er HubSpot og B2B marketing automation lige det, du har brug for. Læs videre og forstå hvorfor.

Den moderne købers rejse, både B2B og B2C, kræver, at virksomheder præsenterer sig med svar på alle de spørgsmål, potentielle kunder måtte have. Det er alt i alt svært at opnå, især hvis du forsøger at gøre det manuelt. Men automatiserede, strategisk funderede og veltimede meddelelser, der leveres til de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt, kan ændre det. Og det er her, marketing automation med HubSpot kommer i centrum.

Kort sagt er HubSpot en platform, der er udviklet til at hjælpe virksomheder med at vokse bedre, stærkt fokuseret på B2B-marketing og salg. HubSpot samler dine marketing-, salgs- og kundeserviceaktiviteter i én stærk, men enkel platform, så du kan fange, pleje og lukke leads gennem tragten (og videre). I det følgende vil vi dykke dybere ned i marketing automation, og hvordan du kan få mest muligt ud af HubSpot.

RELATERET ARTIKEL: Hvad er HubSpot, og kan det hjælpe med at øge dit B2B-salg?

Automatisering af markedsføring

Marketing automation hjælper dig, som du måske har gættet, med at automatisere dine marketingprocesser. Automatisering giver effektivitet i indfangningen og plejen af dine leads. Du kan personliggøre kommunikationen og skabe et setup, der guider potentielle kunder gennem tragten.

Men hvordan får man succes? Svaret er ikke så let, som det ser ud til. Der er flere forskellige tilgange. Vi har listet 3 af vores favoritter her.

Læs vores uddybende guide om “Marketing Automation

1) Generering af leads

Virksomheder, der overvejer marketing automation, gør det ofte, fordi de ønsker en mere effektiv leadgenereringsproces. En stor del af salgsbudgettet er reserveret til cold calling, events og lignende. Disse aktiviteter er ofte tidskrævende og har en lav ROI. Og det er netop et af de områder, hvor HubSpot udmærker sig.

Platformen giver dig mulighed for at bruge din hjemmesideaktivitet i din leadgenerering. Derudover giver det dig også mulighed for at spore dine leads og hjælpe med at definere og udpege de hotteste leads. Dette gøres gennem flere funktioner, f.eks:

  • call-to-action-knapper
  • Landingssider
  • former
  • automatiske opfølgende e-mails

Når en besøgende tilmelder sig dit nyhedsbrev eller downloader en e-bog, eller i det hele taget udfylder en formular, gemmes oplysningerne automatisk i dit CRM, og hver enkelt person oprettes som en kontakt.

YDERLIGERE LÆSNING: Hvad er leadgenerering, og hvordan bruger man HubSpot til leadscoring?

2) Progressiv profilering

Når din leadgenerering er i gang, er det tid til at berige disse kontakter med endnu flere oplysninger. Det er gjort med Progressiv Profilering.

Progressiv profilering giver dig mulighed for at stille forskellige spørgsmål, hver gang en kontakt udfylder en formular på din hjemmeside. Du kan endda sætte spørgsmål i kø, så formularen automatisk indeholder et nyt spørgsmål, næste gang en kontakt besøger din hjemmeside. Det er en fantastisk måde at få viden om dine potentielle kunder på, som du kan bruge i din kommunikation og salgsproces.

YDERLIGERE LÆSNING: B2B – en guide til kundesegmentering via HubSpot

3) Arbejdsgange til lead nurturing

Leadgenerering og berigede data er en nødvendighed, men marketing automation kommer til sin ret, når du begynder at skubbe dine leads gennem tragten via lead nurturing-workflows.

Et automatisk workflow kan bestå af flere e-mails, der sendes i et bestemt tempo (f.eks. en om ugen) til et bestemt segment i din database. Et workflow udløses af det specifikke leads adfærd. Disse udløsere kan være, når en kontakt:

  • udfylder en bestemt formular på din hjemmeside
  • passer til din ideelle kundeprofil
  • viser interesse for specifikt indhold på din hjemmeside

Du kan have mange forskellige kampagner med forskellige formål, og alt sker automatisk. Det betyder, at du ikke behøver at redegøre for, hvem der har modtaget hvad og hvornår. Du kan endda indstille triggere til at afslutte workflows, når kontakter opfylder bestemte kriterier, f.eks:

  • tilmelding til en begivenhed eller et webinar
  • at være i kontakt med en sælger.

Formålet med lead nurturing er at guide dine potentielle kunder gennem købsrejsen på en enkel og nem måde, samtidig med at du sporer deres adfærd og finder det præcise tidspunkt at kontakte dem på.

YDERLIGERE LÆSNING: Brug leadscoring i HubSpot til at øge B2B-salget

HubSpot-partnere kan hjælpe

Når man laver marketing automation som B2B-virksomhed, kan det hurtigt blive komplekst. Derfor anbefaler vi altid, at du rådfører dig med en certificeret HubSpot-partner. Radiant har 20+ certificeringer og 10+ 5/5 anmeldelser, og vi er den højest vurderede danske platinpartner. Vi kan hjælpe dig med alt muligt, ikke kun med den tekniske og strategiske tilgang, men også med drift og udførelse. Vi arbejder med et unikt Eco System, der er fuldt udviklet og integreret med alle de platforme og værktøjer, der skal til for at løfte dit salg og din markedsføring til det næste niveau.

Vi har implementeret dette økosystem med stor succes i SaaS-, teknologi- og professionelle servicevirksomheder i Norden og resten af Europa. Dette økosystem er kernen i vores Sales as a Service. Hvis du vil vide mere om, hvordan vi hjælper virksomheder som din, kan du se vores cases lige her.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Lad os skabe fundamentet for I kan vækste effektiv.

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…