3 tips til segmentering af kundedatabasen i HubSpot

Joakim Steenfos

25 Jun, 2021

Har du et stort antal kontakter i dit CRM-system, og har du svært ved at danne dig et overblik over, hvilke kundeemner der er mest klar til køb? Vi giver dig tre tips til at segmentere kundedatabasen i HubSpot, så du kan tilpasse salgsarbejdet.

Mangler du overblik over organisationens kundedatabase, kan du ende med at bruge en masse (spild)tid på at kommunikere med potentielle kunder, der ikke er købsklare. Og ikke bare det – du kan også let komme til at virke anmassende og påtrængende, og det har sjældent være den bedste vej til gode og langvarige kunderelationer.

Med kundesegmentering i HubSpot kan du målrette kommunikationen og salgsarbejdet. På den måde sikrer du, at du kun taler til dem, der har et behov og ikke mindst at de får de rigtige informationer på rette tidspunkt.

Der findes mange forskellige metoder til kunde- og målgruppesegmentering, men i denne artikel tager vi et kig på tre af vores favoritter – nemlig:

  • Kundeundersøgelser
  • Leadscoring
  • Targetlister

Neden for gennemgår vi de tre metoder én for én, så bliv hængende og få øjnene op for tre teknikker, der kan hjælpe dig med at øge dit B2B-salg.

LÆS OGSÅ: B2B segmentering – forstå dine kunder, og sælg mere

1) Gennemfør kundeundersøgelser

Til denne segmenteringsproces kan du enten bruge HubSpot eller en integreret software (fx SurveyMonkey, NPS.Today m.m.). Målet er at udføre kundeundersøgelser, der gør det muligt for dig at adskille kundeemnerne fra hinanden. Som regel gennem spørgsmål, der omhandler jobtitel, firma, køb af tidligere produkter etc.

Loyalitetsindikationer: Som HubSpot partner har vi i Radiant også god erfaring med at tilknytte ‘NPS’ værktøjer i kundeundersøgelserne, som er en metode til at måle en kundes loyalitet for en given virksomhed. Det er en integreret del af vores Salg som en Service. 

Med svarene i hånden kan du efterfølgende placere kundeemnerne i grupper eller på lister (det kommer vi til i punkt 3), der kan anvendes, når der skal sendes automatiserede e-mails eller andet marketingmateriale, som skal varme kunderne op til salgsafdelingen.

2) Brug leadscoring

Det er ikke en hemmelighed, at vi er store fortalere for at anvende leadscoring i HubSpot. Det er en effektiv metode til at segmentere potentielle kunder som kolde, medium eller varme leads, og det er en vigtig del af en strømlinet salgsproces.

Når du arbejder med leadscoring, skal du oprette pointkriterier for dine leads baseret på, hvad de foretager sig på hjemmesiden; hvilke sider kigger de på, hvor mange gange har de besøgt produkt- eller kontaktsiden, hvad har de downloadet etc.

Mulighederne med leadscoring er uendelige, og jo mere du justerer og tilretter på kriterierne, jo mere præcis bliver resultatet. Vi anbefaler altid, at leadscoringsmodellen udarbejdes i et tæt samarbejde mellem marketing- og salgsafdelingen, så der bliver taget højde for alle punkter på købsrejsen.

LÆS OGSÅ: Brug leadscoring i HubSpot til at øge dit B2B salg

3) Lav targetlister i HubSpot

Lister er et eminent værktøj til segmentering af kunder, da listerne kan være dynamiske og med udgangspunkt i kundernes digitale adfærd. Du kan lave lister baseret på, hvad dine kontakter har downloadet, og hvilke sider på hjemmesiden de har set. Du kan også bruge kundeundersøgelsen til at segmentere efter interesseområde, eller du kan du lave lister baseret på, hvilket materiale dine kontakter har downloadet – fx e-bøger, tjeklister, whitepapers etc.

Denne form for segmentering er relevant i forbindelse med nyhedsbreve, ligesom den også fungerer godt, når virksomheden eksempelvis udgiver en ny e-bog, som en gruppe af kundeemner kunne være interesseret i (og som måske netop er det, der skal til for at rykke dem fra medium til varmt lead).

Hvorfor segmentere kundedatabasen?

  • Kendskab til kunderne
  • Profitable kunder
  • Præcis værditilførsel
  • Kunde- og kontaktinformationer
  • Markedsdata og nøgletal

Lyder det besværligt og omsonst at påbegynde en segmentering af din kundedatabase? Vi kan garantere, at det er det ikke. Langt de fleste B2B-virksomheder kan drage fordel af en oprydning i databasen, og både salg og marketing kan have glæde af at gruppere kontakterne.

Når du sender e-mails til en af listerne (eller en kombination af dem), sikrer du, at den rigtige person modtager den rette information, og det kan bidrage til en bedre konverteringsfrekvens. For eksempel kan du sende separate e-mails til alle kunder, der har købt et givent produkt med et andet produkt, der passer sammen med dette – det er et godt grundlag for mersalg.

Samtidig er kundesegmentering et effektivt værktøj, hvis sælgerne skal ringe til eksisterende kunder med en kampagne; de kan nemlig nøjes med at ringe til de kunder, der allerede har tilkendegivet interesse for lige netop dette produkt, eller som er kvalificeret som et varmt lead gennem dit leadscoringssystem.

Uanset hvordan du vælger at gribe din kundesegmentering an, vil vi vove at påstå, at det bliver en stor gevinst for både marketing- og salgsafdelingen.

Hvordan arbejder Radiant med segmentering?

Det første vi gør for at forbedre jeres salg er, at vi finder de mest attraktive kunder til netop jeres forretning gennem markedsdata og relevante kriterier. Først kigger vi på jeres kundebase, hvorefter vi forædler den med en række kriterier baseret på adfærd, indtjening, kundeloyalitet og potentiale. Så har vi et billede af hvordan jeres attraktive kunder ser ud. Derefter kloner vi de kriterier ud i markedet i DK, NO, SE. Afslutningsvist får vi altså et helt klart billede over jeres mest attraktive potentielle kunder – endda fuldt integreret i jeres systemer og i vores Salg som en Service koncept. 

Har du spørgsmål eller ønsker at høre nærmere om hvordan vi kan hjælpe jer?

Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om jeres muligheder.

Stemmer 2021 budget overens med jeres salgs-pipeline?

Sådan kommer du i gang med performance dashboards og realtidsrapportering.

  • Mere salg
  • Bedre overblik
  • Mindre administration
  • Øget motivation
Relaterede artikler

Du kunne også være interesseret i…