Sådan udnytter du eksisterende kundedata i B2B-salgssegmentering

Joakim Steenfos

30 jun, 2022

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Sådan udnytter du eksisterende kundedata i B2B-salgssegmentering

Har du et klart overblik over dine kunder, og ved du, hvilke træk de har til fælles? Ved du også, hvilke segmenter der IKKE passer til din virksomhed? Lær, hvordan du bruger dine eksisterende kunder i din B2B-salgssegmentering og tager din virksomhed til det næste niveau.

Dit kundesegment er både dine eksisterende og dine potentielle kunder, og de kan inddeles i forskellige kategorier baseret på deres forskellige definerende kriterier, f.eks. geografi, demografi og adfærd. Fordelen ved at gøre dette er, at det bliver lettere at optimere dit forhold til dine eksisterende kunder, og du får en klar strategisk indsigt i, hvordan du bedst kommer i kontakt med potentielle kunder eller markeder.

Men er kundesegmentering overhovedet nødvendigt på et B2B-marked? I dette indlæg vil vi fortælle dig, hvorfor vi mener, at segmentering er en meget vigtig del af enhver scope- og implementeringsproces, og hvordan brugen af en HubSpot-partner kan forbedre dit salg endnu mere.

Øg effektiviteten med kundesegmentering

Du tror måske, at du allerede ved, hvem dine kunder er, og at du har kunder nok for nu. Og det har du måske. Men hvad med om 6 måneder? 12 måneder? eller 5 år?

Hvis du udforsker dit kundesegment, får du et klarere billede af dine nuværende kunder, samtidig med at du får et overblik over potentielt profitable markeder og kunder, som du måske ikke når i dag. Det er ikke bare nyttig viden – det er vejen til en mere fokuseret marketing- og salgsstrategi samt øget omsætning.

Fokuser indsatsen og styrk relationerne

Hvis du segmenterer dine eksisterende kunder efter specifikke kriterier, kan du målrette din marketing- og salgsindsats og pleje det forhold, der fører til loyale kunder. Og hvis du bruger et CRM-system som HubSpot, kunne det ikke være nemmere. Alle kunder er forskellige, og når du bliver bevidst om, hvordan du kan kommunikere med hver enkelt på deres præmisser, så skyder din marketingindsats i vejret.

Du kan tilpasse dine produkter, din salgsproces og dit opsøgende arbejde samt de kanaler, du bruger til at kommunikere med dine eksisterende og potentielle kunder. Mens én gruppe foretrækker et telefonopkald, foretrækker andre måske e-mail, video eller noget helt andet. Den personlige tilgang er det, der adskiller dig fra dine konkurrenter og øger tilliden og loyaliteten hos dine kunder. Og succes er midlertidig, men loyalitet er evig.

Udforsk nye markeder

Med et overblik over dine eksisterende kunder får du også et overblik over de segmenter, som du ikke har i din portefølje i øjeblikket. Det kan være med vilje, men det mest sandsynlige er, at du finder uopdaget potentiale i oversete kundesegmenter.

Med en kundesegmentering baseret på nøje udvalgte karakteristika og lavet med værktøjer som Vainu eller Lasso X, vil du være i stand til at skabe en klar strategisk plan for at nå de uudforskede markeder. På samme måde som med dine eksisterende kunder vil du kunne målrette og personliggøre din kommunikation og opbygge og styrke relationer med varige og loyale kunder.

RELATERET ARTIKEL: B2B-segmentering – forstå dine kunder og sælg mere

Segmentering reducerer omkostningerne

Med et målrettet produktsortiment og markedsføring over for dine specifikke kundesegmenter kan du øge salget og omsætningen. Men din indsats vil også spare din virksomhed for en masse interne ressourcer, når først din maskine kører problemfrit.

Når din marketingindsats er målrettet, skyder du ikke bare i blinde og håber på at nå dine kundesegmenter, men du er i stand til at prioritere ressourcer, hvor de giver reel værdi. Du vil også mindske antallet af påtrængende telefonopkald til folk, der foretrækker en e-mail, samt hjælpe dine sælgere med at nå ud til potentielle kunder på det helt rigtige tidspunkt.

Hvis du ikke ved, hvordan du skal begynde din segmenteringsproces, eller hvis du bare er for overvældet af dine eksisterende kunder, bør du måske overveje at hyre ekstern professionel hjælp. Hos Radiant har vi stor erfaring med segmentering og eksekvering af salg ved at definere nye markeder og målrette specifikke kundesegmenter for at øge salget på tværs af organisationen.

Hvis du vil vide mere, kan du kontakte os nedenfor eller læse mere om vores tilgang til Sales as a Service lige her.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Lad os skabe fundamentet for I kan vækste effektiv.

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…

Alt om salgsrapportering

Alt om salgsrapportering

Salgsrapportering handler om at analysere og evaluere dine forretningsresultater og identificere områder, hvor der ...