Hvad er Omnichannel Marketing og hvordan får du succes

Joakim Steenfos

18 apr, 2023

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Hvad er Omnichannel Marketing og hvordan får du succes

Er du B2B marketer? Og er du klar til at udforske en verden af omnichannel marketing automation? Så er du kommet til det rette sted, for nu dykker vi ned i det og viser dig, hvordan det kan hjælpe dig. Desuden vil vi fokusere på, hvordan HubSpot Marketing Hub gør det super nemt for dig at opnå succes med Omni-channel marketing. Lad os komme i gang.

Hvad er Omnichannel Marketing?

Omnichannel-marketing er en strategi, der giver kunderne en 360-graders oplevelse, hvilket betyder, at de uanset kanal får et strømlinet budskab. Det kan være gennem en fysisk butik, en online hjemmeside, en mobilapp, sociale medier eller endda gennem telefonisk kommunikation. Ideen er at forene disse kanaler for at betjene kunden på en ensartet og personlig måde.

Et billede, der viser forskellige kanaler, der henvender sig til en kunde, og som illustrerer omnichannel-marketing.

Hvorfor Omnichannel Marketing Automation kan hjælpe dig med at få mere omsætning

Hvis du undrer dig over “Hvad er det store problem med Omni-channel marketing automation?”, så er det et godt spørgsmål! Denne marketingteknik handler om at komme i kontakt med dine kunder gennem flere kanaler og gøre deres oplevelse smidig og personlig. Det lyder som noget af et job, gør det ikke? Du kan automatisere det hele! Det betyder gladere kunder, mindre frafald og flere penge i lommen. Win-win, ikke?

Hvad er fordelene ved Omnichannel Marketing Automation i forhold til marketing?

Omnichannel-marketing er en total opgradering af din marketingindsats. Det hjælper dig med at skabe en ensartet, personlig kundeoplevelse. Dine budskaber forbliver de samme, uanset hvilke platforme dine potentielle kunder er på. Det betyder større genkendelighed, hvilket fører til bedre konverteringsrater.

Du kan f.eks. oprette en dynamisk liste i HubSpot, forbinde den med LinkedIn Campaign Manager og løbende målrette mod specifikke kundeemner. Her er nogle af fordelene ved omnichannel-marketing:

  1. Forbedret kundeoplevelse: Ved at tilbyde en ensartet og integreret oplevelse er det mere sandsynligt, at kunderne har positive interaktioner med brandet, hvilket fører til øget loyalitet og tilfredshed.
  2. Øget salg: En problemfri shoppingoplevelse kan føre til højere konverteringsrater. Kunder er mere tilbøjelige til at foretage et køb, når de kan gøre det gennem deres foretrukne kanal uden nogen form for friktion.
  3. Bedre indsigt i data: Når flere kanaler er integreret, kan brands indsamle omfattende data om kundeadfærd, hvilket fører til mere informerede marketingbeslutninger.
  4. Højere kundefastholdelse: En positiv og ensartet shoppingoplevelse på tværs af alle kanaler kan føre til større kundefastholdelse og loyalitet.
  5. Konkurrencemæssig fordel: Brands, der med succes implementerer en omnichannel-strategi, kan differentiere sig fra konkurrenterne og positionere sig som førende inden for kundeoplevelser.

En trin-for-trin-guide

Som i mange af vores andre artikler er der ikke en lige vej til omnichannel-marketing. Hvordan du gør det, afhænger af, hvilke kanaler du vil kombinere.

I dette eksempel vil vi se på, hvordan du kan kombinere e-mailmarketing og LinkedIn-annoncer.

  • Først skal du finde en liste, du vil målrette mod via e-mail og LinkedIn-annoncer.
  • Gå derefter til ‘marketing’ og derefter ‘annoncer’ i hovedoverskriften.
  • Klik på ‘Opret målgruppe’ i øverste højre hjørne.
  • Nu kan du vælge mellem en liste, der er firma- eller personbaseret.
  • Vælg den liste, du har oprettet

Nu skal du oprette selve annoncen og bruge målgruppen

  • Så gå tilbage igen ved at klikke på ‘marketing’ og derefter ‘annoncer’ i hovedoverskriften.
  • Opret din annonce ved at klikke på knappen “Opret annoncekampagne” i øverste højre hjørne.
  • Udfyld nu oplysninger som tekstforfatter, billede osv., indtil du kommer til målgruppeindstillingerne – vælg derefter den målgruppe, du oprettede i det foregående trin.

Nu skal du bare færdiggøre annoncen, offentliggøre kampagnen, så får målgruppen din annonce, og du kan begynde at sende dem mails for at skabe en omnichannel-oplevelse.

Du kan læse mere om omnichannel-marketing på HubSpots Omnichannel-blog.

Et eksempel, hvor det er relevant for en virksomhed

Forestil dig en B2B SaaS-virksomhed, der sælger projektstyringsværktøjer til travle projektledere. Ved at implementere omnichannel-marketing med HubSpot kan du skabe en personlig marketingrejse, der omfatter målrettede e-mails og annoncer. Ved at holde øje med kundernes adfærd på tværs af disse kanaler kan du finde ud af, hvilke kontaktpunkter der er mest effektive til at gøre leads til betalende kunder.

Hvordan Radiant kan hjælpe dig med at udnytte funktioner i HubSpot

Hos Radiant praktiserer vi marketing hver dag, sammen med andre funktioner i HubSpot til kunder og intern brug. Vi er i al ydmyghed det bedste valg i Norden til at få din virksomhed til at vokse gennem HubSpot, da vi er 5/5-stjernede og har en ud af kun 10 officielle HubSpot-trænere i Norden.

Vi er altid åbne for spørgsmål om HubSpot eller Radiant – så tøv ikke med at kontakte os.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Does the 2023 budget match your sales pipeline?

Let us show you how to get started with performance dashboards and real-time reporting.

  • Increase sales
  • Better overview
  • Less administration
  • Boost motivation

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…