Automatisering af formularer: Smart Lead Nurturing til at øge CVR

Joakim Steenfos

13 apr, 2023
Automatisering af formularer: Smart Lead Nurturing til at øge CVR

At arbejde i en B2B-virksomhed betyder, at du altid er på udkig efter innovative strategier til at øge salget og optimere din marketingindsats. Derfor vil vi tage dig gennem formular automatisering i HubSpot, en meget nyttig funktion i HubSpot Marketing Hub. Form automation er meget effektiv til at forbedre leadgenerering, forbedre brugeroplevelsen og spare tid. I denne guide vil vi dykke ned i fordelene ved formularautomatisering for B2B-virksomheder, fordelene, give en trin-for-trin-guide til opsætning og diskutere, hvordan Radiant kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af din HubSpot.

Hvad er en formular?

For mange kan dette lyde som et meget almindeligt spørgsmål, men af hensyn til afklaringen vil vi bare meget kort forklare dette. En formular er et værktøj, du oftest kan bruge på en hjemmeside til at indsamle oplysninger om kunder. Kunderne udfylder simpelthen formularen, typisk fordi de vil have noget til gengæld, f.eks. et whitepaper, en demo eller ønsker at blive ringet op.

Når formularen er udfyldt, er oplysningerne dine i en periode, og du kan (hvis personen har accepteret det) bruge dem til markedsføringsformål osv.

Hvad er en formular automatisering?

Formular automatisering henviser til brugen af at strømline og automatisere de processer, der er forbundet med formularer. I stedet for manuelt at håndtere de data, der indsamles fra formularer, kan automatiseringsværktøjer behandle disse oplysninger, udløse specifikke handlinger baseret på dataene og integrere dem med andre systemer. Her er nogle aspekter af automatisering af formularer:

  1. Integration af data: Når en formular er indsendt, kan dataene automatisk integreres i andre systemer, f.eks. et CRM-system (Customer Relationship Management), en e-mailmarketingplatform eller en database.
  2. Auto-svar: Formular automatisering kan udløse automatiske svar. Når en bruger f.eks. tilmelder sig et nyhedsbrev, modtager vedkommende måske en automatiseret velkomstmail.
  3. Lead-scoring: Baseret på de oplysninger, der gives i en formular, kan automatiseringsværktøjer tildele score til leads og hjælpe salgsteams med at prioritere deres opsøgende arbejde.
  4. Segmentering: Automatisering kan kategorisere formularindsendelser i forskellige segmenter eller lister baseret på de leverede data, hvilket giver mulighed for mere målrettet markedsføring eller opfølgning.
  5. Udløsere til arbejdsgange: Formularindsendelser kan igangsætte specifikke workflows. For eksempel kan en formular til en supportanmodning automatisk oprette en ticket i et kundeservicesystem.
  6. Validering af data: Formular automatisering kan også omfatte datavalidering i realtid, hvilket sikrer, at de angivne oplysninger er nøjagtige og formateret korrekt.
  7. Notifikationer: Automatiske notifikationer kan advare teammedlemmer, når specifikke formularer indsendes, hvilket sikrer rettidige svar eller handlinger.

Alt det ovenstående er eksempler på automatisering af formularer, og du behøver ikke at have hver enkelt automatisering. Men de fleste af dem vil hjælpe dit team med at spare tid og anses for at være meget nyttige.

Eksempel på automatisering af formularer fra HubSpot. Billedet viser en automatisering med to trin.
Eksempel på automatisering af formularer fra HubSpot

Hvorfor formularautomatisering kan hjælpe dig med at få flere salg

Formularautomatisering kan spille en meget vigtig rolle i at generere salg for både B2C- og B2B-virksomheder, men vi vil fokusere på B2B. Ved at strømline lead capture-processen med denne funktion kan du effektivt indsamle værdifulde oplysninger fra potentielle kunder og sikre, at leads bliver plejet og guidet gennem salgstragten. Derfor letter formularautomatisering effektiv lead management, hvilket kan føre til flere salg og dermed øget omsætning.

Læs mere om lead nurturing

Hvad er fordelene ved formularautomatisering i forhold til markedsføring?

Ud over at fremme salget giver formularautomatisering flere fordele for marketingindsatsen. For det første forenkler det lead capture ved at automatisere dataindsamling og -lagring, hvilket sparer tid og ressourcer. Desuden giver formularautomatisering mulighed for bedre segmentering og målretning, hvilket sikrer, at dine marketingbudskaber når ud til den rigtige målgruppe.

Desuden vil integration af formularautomatisering i HubSpot give dig avancerede analyse- og sporingsfunktioner. Det betyder, at du kan overvåge din leadgenerering, træffe datadrevne beslutninger og optimere dine marketingstrategier, så du opnår bedre resultater. Din leadgenerering er nu strømlinet, og det er ikke op til den enkelte, hvad der skal ske med leadet, og derfor kan du få data om processen.

En trin-for-trin-guide til at sætte det op

Først skal du sætte formularen op

  • Gå til hovedsiden i din HubSpot, og klik på ‘marketing-fanen’ i hovedoverskriften og derefter ‘Lead Capture’ og ‘Forms’.
  • Hvis du allerede har formularen, skal du klikke på navnet og ‘Rediger’ for at lave et workflow.
  • Hvis du ikke har formularen, skal du starte med at oprette en
  • Klik nu på fanen ‘automatisering’, når du redigerer formularen

Nu kan du opbygge det workflow, som kundeemner, kunder eller andre automatisk bliver guidet igennem.

  • Det er meget intuitivt at opbygge workflowet med HubSpots drag-and-drop-grænseflade.
  • Husk at tænde for workflowet og klik/skift på knappen “Tænd”.

Nu er dit workflow live, og potentielle kunder, kunder eller andre, der udfylder formularen, vil blive guidet gennem dit workflow.

Læs HubSpots egen vidensbase om formularautomatisering for mere information

Et eksempel, hvor det er relevant for en virksomhed

Forestil dig en B2B-virksomhed, der specialiserer sig i cybersikkerhedsløsninger. For at generere leads kunne de oprette en formularautomatiseringskampagne i HubSpot og tilbyde et whitepaper om bedste praksis inden for cybersikkerhed til gengæld for de besøgendes kontaktoplysninger. Nu kan virksomheden effektivt indsamle leads og opbygge en liste over potentielle kunder.

Når den besøgende har indsendt sine oplysninger, starter formularautomatiseringsprocessen og sender dit workflow til brugerne.

I dette eksempel har formularautomatisering i HubSpot vist sig at være et meget nyttigt værktøj til at generere, pleje og administrere leads.

Hvordan kan Radiant hjælpe dig med at udnytte HubSpot

Vi forstår, hvor vigtigt det er at udnytte effektive værktøjer som formularautomatisering, men også at virksomheder er forskellige. Derfor kan vores team hjælpe dig med at implementere og identificere de bedste strategier for dig og implementere dem i HubSpot, så dit team har de bedste forudsætninger for succes.

Hvis du har spørgsmål til HubSpot, dets funktioner eller abonnementer, så tøv ikke med at kontakte os eller læse mere omkring hvad er HubSpot i vores guide

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Kontakt os i dag og hør hvordan vi kan booste dit salg eller optimere jeres salg, marketing og CS i HubSpot

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…