Konverteringsoptimering er helt essentielt i enhver virksomhed der arbejder bruger sin hjemmeside aktivt ifb. med markedsføring, salg, hvor målgruppen kan læse mere eller kunder kan finde information. Konverteringsoptimering går kort ud på at få flere hjemmeside besøgende til at købe eller skrive til op til et produkt. I denne guide vil vi kigge på:
- Hvad er konverteringsoptimering (CRO)
- Hvordan du udregner din konverteringsrate
- Tips til konverteringsoptimering
Hvad er konverteringsoptimering (CRO)?
Konverteringsoptimering, eller CRO, er processen med at øge andelen af besøgende på en hjemmeside, som udfører en ønsket handling. Dette kan f.eks være køb, tilmelding til nyhedsbreve, udfyldelse af kontaktformularer eller andre konverteringsmål – som I opsætter.
Konverteringsoptimering er fundamentalt et spørgsmål om at forbedre brugeroplevelsen. CRO fokuserer på at forstå brugernes adfærd og præferencer på en hjemmeside for derefter at optimere elementer, der kan lede til forbedrede konverteringsrater.
Ved at bruge en kombination af analyseværktøjer og brugertestning, kan man identificere barrierer, som forhindrer brugere i at konvertere. Herefter udvikles hypoteser for, hvordan man kan optimere brugeroplevelsen og dermed konverteringsraten.
Processen for konverteringsoptimering er iterativ og kræver løbende eksperimentering og finjustering. Gennem metodisk testning og datadrevne justeringer – herunder A/B test.
Måden hvorpå man kan arbejde med sin konverteringsrate, kunne helt praktisk være at optimere konverteringsraten gennem at tilføje testimonials fra kunder, fjerne steps i en form eller lave skarpere og mere værdiskabende budskaber på hjemmesiden.
Udregn din konverteringsrate
Konverteringsraten kan regnes ved at dividere antallet af fuldførte konverteringshandlinger med det totale antal besøgende og gange med 100 for at få resultatet i procent.
Eksempelvis, hvis der i en given periode er 1000 besøgende og 50 af disse foretager et køb, er konverteringsraten 5%.
Det er vigtigt at tage udgangspunkt i unikke besøgende på jeres hjemmeside, ellers vil i medregne en person, som har besøgt jeres hjemmeside flere gange.
Tips til konverteringsoptimering
Hvis I vil i gang med at optimere jeres konverteringsrate og arbejde struktureret med konverteringsoptimering er der flere måder I kan komme i gang på. Nogle af de mest almindelige måder er A/B test, øge jeres hjemmesides hastighed eller tilføje testimonials. Vi gennemgår dem alle nedenfor
A/B test af call to action
A/B-testning af Call to Action (CTA) er en central komponent i konverteringsoptimering. Ved at test to versioner af en CTA-knap og eksperimentere med elements såsom farve, placering og budskab kan man finde frem til, hvilken der giver den højeste konverteringsrate. Det er vigtigt at teste én variabel ad gangen for at sikre, at resultatet er valid og handlingsorienteret – altså så man finder ud af om det er fordi knappen er gul eller fordi der står noget andet – som er grunden til at jeres konverteringsrate er steget.
Når man udarbejder A/B tests for at optimere ens konverteringsrate, så er det vigtigt at have data på hvor mange der har set version A og B samt hvor mange der har udført handlingen ved A og B – for at se hvilken version der har den bedste konverteringsrate. Det er ligeledes helt essentielt at teste for mere end 500 besøgende for at få et godt nok inblik i hvilken version, der er bedst.
Hjemmeside hastighed
En hjemmeside, der indlæser hurtigt, medfører en bedrer brugeroplevelse, hvilket er essentielt for at maksimere konverteringsraten. Besøgende forventer, at en hjemmeside indlæser hurtigt og uden forsinkelser.
At øge jeres hjemmesides hastighed kan gøres på følgende måder:
- Gør billeder mindre
- Sikrer I har jeres billeder i WebP
- Fjern unødvendige annimationer på hjemmesiden
- Fjern unødvendige billeder på hjemmesiden
På denne måde får I en hurtigere hjemmeside og sikrer en bedre brugeroplevelse som kan være med til, at optimering af konverteringsraten. Ligeledes er det vigtigt at sikre jeres hjemmeside også er mobil-venlig – da mange er på nettet på deres telefon.
Social proof
Social proff er et psykologisk, men essentielt vækrtøj, der kan optimere konverteringsraten. Social proof betyder helt konkret at vise jeres kunders gode udtalelser om jeres produkt, lidt ligesom man ser virksomheder gør med Trustpilot, G2 eller på andre måder. Social proof er et af de steder hvor I virkelig kan påvirke jeres målgruppe i deres kunderejse til, at skrive sig op eller købe jeres produkter. Social proof kommer i mange former:
- Testimonials: Placer troværdige udtalelser fra eksisterende kunder for at styrke tilliden til dit brand.
- Case Studies: Demonstrér konkret værdi gennem dybdegående succeshistorier omkring dit produkt eller service.
- Kundeantal: Vis antallet af tilfredse kunder for at belyse din virksomheds pålidelighed og succes.
- Priser og Akkrediteringer: Inkluder eventuelle brancheanerkendelser, som bevis på ekspertise og kvalitet.
- Sociale Medier: Fremhæv engagement og positiv omtale på platforme som LinkedIn, hvor professionelle netværk vidner om dit brand’s påvirkning.
Disse social proofs kan bruges til at optimere jeres konverteringsrate.