Mindfulness til high-performance salg 

Med Pernille Lotus, Founder af Beyond Breath

Investering og salg

Med Louise Herping Ellegaard, investor og iværksætter

Undertekster for afsnittet

Pernille Lotus, du er investor, tidligere CEO og nu founder af Beyond Breath. Du arbejder med at hjælpe virksomheder til at finde balancen mellem mindfulness og high performance. Kan du prøve at sætte ord på, hvad er breathwork og mindfulness?

Ja. Så breathwork og mindfulness er jo egentlig værktøjer, hvor man får muligheden for at tjekke ind med sig selv. Så hvis nu, at man skulle tale om, hvordan jeg kan dele noget ud til verden, så bliver jeg nødt til at finde ud af, hvad jeg har at dele ud af. Så det vigtigste er, hvad er der inde i mig, fordi jeg kan kun give det videre til andre jeg har i mig selv. Mindfulness handler i princippet om at ikke fylde sin mind op, fordi den er nok fyldt med myldertanker og tænker alt muligt andet, især hvis man har en stor karriere eller har et arbejde Men det handler egentlig om at træde tilbage fra de her tanker og følelser som både kan være noget, man kalder for angst eller man bliver bange for, eller man har måske tanker om, at det aldrig er godt nok på sit arbejde. Og breathwork og sauna og isbad og de her ting, det er noget af det værktøj, som jeg arbejder med for at lære mennesker at være i sig selv, uanset hvor meget det brænder på derude i rigtige verden. Spændende. Og hvordan kom du i gang med det? Jamen, jeg kom jo i gang med det ved at selv at være nede og ramme bunden kan man sige. Jeg befandt mig i en kæmpe stor karriere, som jeg har været i gang med i ni år, og de sidste to år af min karriere, hvor jeg var influencer queen, måske i af Norden endda, der mistede jeg en formue på 10 millioner de sidste to år, fordi vores aktier faldt, og jeg skulle bare lave flere og flere penge i den virksomhed, som tidligere havde været min baby. Og der måtte jeg i den grad selv trække vejret ind i det, for at kunne stå op over hovedet.

Kan du prøve at sætte ord på, Pernille, din første oplevelse med mindfulness og breathwork?

Ja, så min første oplevelse ligger utrolig mange år tilbage. Jeg har selv praktiseret meditation allermest. Jeg har kommet hos en meditationslærer, Jesper Westmark, i 18 år. Jeg har været på 50 meditationsretreats. Det er det 50. 20. for fire uger siden. Og man kan sige, at egentlig så kom min efterspørgsel og lyst inden for mindfulness, og det at finde ro ind i mig selv, ud fra, da jeg stod i en meget svær periode i mit liv. Så som 23-24-årig, som er de her 20 år siden snart, der befandt jeg mig et sted i et forhold, som jeg ikke trivede særlig godt i. Og der havde jeg behov for at finde nogle andre mennesker, der kunne guide mig hjem i mig selv, og finde ud af, hvor fanden skal jeg hen i livet, og hvorfor er det jeg lever i noget, der er turbulent, og hvorfor har jeg ikke en karriere, der allerede bare er flyvende eller alt muligt andet. Så der stiftede jeg bekendtskab med det her mindfulness, og måtte ligesom finde ud af, hvem er jeg som menneske, før jeg kunne finde ud af, hvor det var, jeg skulle gå hen, for at noget kunne blive bedre, end hvad det var. Og det er jo sådan, at både inden vi går live nu her, så taler vi omkring dig og salg og din erfaring med salg. Hvor meget du har lavet salg, hvordan du har oplevet det. Det også, at der er et pres på dig omkring det, fordi du netop har været god til det. Har det haft noget at gøre med også med mindfulness, at du er kommet der, til i dag, eller hvad er relationen dertil? Altså mindfulness og salg, jeg vil sige, mindfulness og breathwork, og det her med at finde ro inde i sig selv, kan du ikke i skabe en bro over til, uanset hvad du arbejder med. Men nu taler vi selvfølgelig om salg. Jeg er sælger af natur, fordi jeg har skulle klare mig selv, siden jeg var 11 år gammel. Det kan man også læse om overalt derude på nettet. Men jeg har stort set været alene siden jeg var 11 år gammel, hvor jeg selv skulle betale regninger jeg havde nogle penge at gøre det med, og jeg skulle selv sørge for, at der var mad i køleskabet. tror jeg bare, at man bliver den naturlige fødte sælger. Og det er derfor, at for eksempel har jeg haft 17 virksomheder og 17 CVR-numre, nu har jeg lige ivær ksat mit seneste businesseventyr som 42-årig. Men man kan sige, at det her med, at mindfulness, I håber jeg, fylder mere hos sælgere eller virksomheder generelt, er nok også, fordi vi står et sted hvor det er presset større end nogensinde før. Der er både pres for AI og chat-GBT, og pres på, mennesker generelt fordi ressourcerne er færre, og man gerne vil have, at ens medarbejdere har en højere performance, fordi man måske også gerne vil tjene nogle flere penge som virksomhed. Og den bro, jeg så forsøger at bygge i dag, i forhold til at gå ud til virksomheder og hjælpe med mentale sundhed og trivsel, det er det her med at lære mennesket rent faktisk at trække vejret hjem i sig selv. Måske bare bruge en enkelt time eller et kvarter på sig selv om dagen, inden man vælger at gå ind og skulle performe sit arbejde. Eller at man kan, hvis man sidder herude og arbejder, at sige, hey, nu går jeg sgu lige en tur igennem Københavns gader, eller går i Kongens Have og sætter mig lige ned og kigger ud i luften i et kvarter. Fordi så er jeg ladt op, inden jeg kommer tilbage på mit arbejde, og skal performe eller oppe i mit salg og være sød i telefonen over for kunder og så videre. For det er svært at give noget til andre mennesker, hvis man er fuldstændig færdig selv, fordi man bare arbejder sig selv halvt ihjel. Absolut. Ja.

Joakim du er CEO’er her i Radiant, og arbejder med salg i en performancekultur, hvor vi også har fokus på at skabe trivsel, hos den enkelte medarbejder. Hvordan vil mindfulness kunne hjælpe jer med at skabe den her balance?

Altså, det er jo noget, der utrolig vigtigt, men det er godt nok også en svær balancegang. Og det er rigtig svært og abstrakt at have med at gøre. Det, som vi egentlig er begyndt på, og har startet for noget tid siden, det er, at vi først skal få en forståelse af, hvordan er landskabet nu på mindfulness. Det har vi gjort, ved at igangsætte nogle surveys, hvor vi egentlig måler på well-being for vores kollegaer. Vi måler på strain, det gamle stress-term og på ENPS, altså, hvordan de vil anbefale det her firma, som en arbejdsplads til andre. Og under well-being-delen, så er at af de parametre, der bliver målt på. Det er faktisk mindfulness. Og der defineres det som graden af positivt sind, som, har indflydelse på, hvor nervøs og/eller stresset du er med dine arbejdsopgaver og ansvarsområder. Og der kan vi tydeligt se, at der er nogle parametre når man er begyndt at måle på det, så kan man tydeligt se, at der er nogle parametre, der har en større indflydelse på at skabe en god grad af mindfulness, jævnfør den definition, og en ikke så god grad. Og det, vi ser der har en stor påvirkning, det er jo, om der er forventningsafstemt med den enkelte. Vi kan se at det har en rigtig stor effekt. Såfremt om de synes, deres arbejdsopgaver er kedelige, eller ikke særlig spændende, så har det en stor effekt. Det er klart. Og så kan vi jo også se, hvis ikke man slår til på den tid, man har til arbejdsopgaverne, så har det også en stor effekt. Det er klart. Ja, og det her, det har jo meget at gøre med ledelse også. Det er vi begyndt at indhente data på, med sådan et survey en gang i kvartalet, så vi kan bruge det. Og så gælder det jo om at få det forankret. Men vi er jo også i gang med at, de sidste halve år, at igangsætte mange andre initiativer. Blandt andet. Blandt andet i samarbejde med mig. Blandt andet i samarbejde med dig, Pernille. Hvor vi er i gang med at udforske, hvordan kan vi som arbejdsplads stimulere vores kollegaer til at få det bedre, for at sige det sådan der. Fordi det er klart, og det er jo ikke kun for de blå øjnes skyld, det er jo ve og vel, men det er jo også fordi, vi tror på, har man det godt, er der bedre forudsætninger for, at man kan performe godt, og indgå i en performancekultur. Men det er immervæk en svær balance, synes jeg, som leder i hvert fald. Og over for mig selv, performance kontra well-being, og hvornår skal du vægte den ene kontra den anden, og hvordan hænger det sammen? Men det forstår jeg godt. Og jeg vil også sige, at jeg tror, at det er den samme udfordring uanset om du sidder i Novo Nordisk eller om du sidder i din virksomhed, eller en hvilken som helst virksomhed, hvor du har nogle medarbejdere, der skal performe inden for nogle parametre. De tre parametre du taler om, det er jo meget sjovt, fordi hvis du går skidtet nedenunder det her med, at finde ud af, om de føler sig trygge i deres arbejde, det var parametre nummer et. Hvor ligger trygheden i det, at jeg går på arbejde, og at jeg føler at mine arbejdsopgaver matcher i de værdier, jeg har i mig selv. Også at jeg føler at er et noget værd, fordi hvis mine arbejdsopgaver er for kedelige, så føler jeg måske i princippet bare, at jeg kan lave det hele med højre hånd. Så hvem er jeg som menneske, når jeg går på arbejde, og hvad er det for nogle opgaver, du som CEO rent faktisk delegerer nedad, og igennem lederne. Og så er der også det her med at blive set og hørt. Fordi jeg har også oplevet selv, at have nogle medarbejdere i min tidlige karriere, som havde enormt stort behov for at blive set og hørt, hvor det faktisk blev for meget. Jeg kom til at sige at der var alt for højt til loftet, og der var plads til alle følelser hele tiden. Fordi at jeg måske selv, en gang imellem kunne græde på arbejdet. Og der fandt jeg ud af, at der var faktisk en medarbejder, der tog direkte fat i mig, og sagde, prøv at hør, jeg kommer faktisk for at tjene penge og gå på arbejde, jeg kommer faktisk ikke for at høre på dine problemer. Og det er helt klart det hårdeste jeg nogensinde har hørt, fordi jeg var trods alt direktør ligesom dig, men det er helt klart også den bedste lektie. Og det er derimellem det kan være svært som leder og direktør, at finde ud af, hvor meget plads skal der være til, selvom medarbejderne har lov til at lufte, hvor svært de har det, versus at man ligesom lukker ned for det, og ikke gør plads til, at deres nu siger jeg, navlepilleri kan komme til at fylde en hel hverdag, og i øvrigt smitte et helt kontor. Så jeg forstår godt, det er skidesvært, og jeg tror ikke opskriften findes. Jeg tror det er dig som øverste leder, der skal sætte dagsordnen for at sige, vi laver et samarbejde med den her Lotus, nu vil vi gerne lave noget sauna-go, som er almindeligt 100 grader, hvor de kan få lov arbejde med sig selv, og så kan de komme på arbejde, hvor de har haft det her frirum til at give loss og græde og måske skrige og råbe, og så går i isbad og har det, uhuh, fedt, og så kan man komme på arbejde, hvor man har en bedre følelse inden i sig selv. Og så ved man, at der er booket en session mere, så hvis jeg går og bærer på noget inde i mig selv, så ved jeg, at det kan jeg få forløst om en uge. Og hvis ikke jeg kan få det forløst om en uge, så har jeg måske lært nogle værktøjer i forhold til breathwork, så kan jeg sgu lige gå en tur på 30 minutter og lave et eller andet. Så jeg tror, at værktøjerne for dig som leder og CEO, at give det videre til lederne og sige, at der er plads til, at vi arbejder med noget her i et eller andet niveau, i en eller anden skala, som er sat ind i en kontekst og ind i en boks af at sige, at vi vil gerne have Pernille Lotus ind, fordi trivslen skal op, fordi så ved jeg, at performance stiger automatisk. Men hvis der er nogen, der kommer med en rød alarmklokke og siger, at kæft, jeg har en dårlig dag i dag, så siger du, at vil du være fedt så går du en tur over i Kongens Have og måske lige lave nogle af de her øvelser, som du ved forløser dig. Og så kommer retur om en time, når du ved, at du er klar til at arbejde igen. Det er sjovt, at du siger det, fordi et af de initiativer vi har forankret kulturelt, det er, at efter frokost, så hele firmaet går en tur over i Kongens Have. Sjovt. Og der er en rute. Når ikke talt om inden. Nej det har vi faktisk ikke. Der er en rute, og så bruger vi typisk et kvarter – 20 minutter ekstra af frokostpausen på det. Og der er rigtig mange, der har spurgt mig, inklusive min bestyrelse, hvorfor gør man det, hvorfor er det så lang tid, fordi så er pausen reelt over en time. Hvor at vi kan jo bare se, at det er jo rigtigt. Det er godt givet. Får man lige det. Altså apropos mindfulness, relationer, at have det godt, overskud. Jamen, så er jo med til at give det. Og det sådan nogle små ting der, hvor at arbejder man på mange lag, så hjælper det. Ja. Men for eksempel det her med at være plads til at sige også tingene som det er. Det kræver jo også, at… Og et af de andre parametre vi arbejder på. Vi har sådan et program, der hedder Experience Leadership Academy. Og vi har en coach på det, for at klæde vores ledere på, og kunne håndtere os nogle ting. Og det, der har været vores feedback til den øverste ledelse, det har også været, at der skal også være en psykologisk tryghed i, at man kan komme og sige tingene som de er. Det kræver også, at den, man siger det til, har ressourcer til at gribe det. Ja. Så det er med at arbejde indad, arbejde med sig selv. Men det er jo klart at nu nævner du selv, at hvis man som medarbejder kommer og siger, at jeg kommet faktisk her for at tjene penge, og ikke for at lytte på dine problemer. Jamen, hvis man så reagerer på det, og giver igen, så er det jo fordi der ikke er psykologisk tryghed til at man kan sige tingene, som de er. Præcis. Så det har også en vigtig indflydelse. Ja. Men jeg forstår godt, at balancegangen er svær. Det også noget af det, jeg synes, der har været svært ved selv at være leder. Uanset om jeg havde fem eller 14 ansatte og 20 i Stockholm osv. Det er svært fordi mennesker kan fylde relativt meget eller relativt lidt alt efter hvad er det for en dagsorden, du sætter for dagen som leder? Hvor meget har de lov til at komme og fortælle dig? Eller har du en distance? Fordi hvor stor skal den distance også være? For de skal jo helst heller ikke føle at du bare er en eller anden man bare kan gå til psykologe en gang om dagen og læsse alle sine følelser af på. Fordi så er dit chef-aura, den er lige pludselig pillet en lille smule af. Men man skal heller ikke bare være en robot. Nej det skal man ikke. Og jeg tror, at når det lige også handler om salg specifikt, så havde vi faktisk direktøren og co-founderen af Zoios en trivselsplatform, som vi blandt andet bruger herinde til podcast, og som han fortalte, at de kunne se alt deres data, at noget af det, der førte mest til en negativ forandring i well-being, herunder også mindfulness, det er udeblivelsen af resultater. Udeblivelsen af det ønskede output, snarere end timerne og energien lagt i det. Det forstår jeg. Det synes jeg er ret vildt at tænke på, ikke? Jo, men det synes jeg egentlig giver rigtig god mening, fordi hvis nu du skal kigge på en tilfredsstillelse inde i kroppen som menneske, eller den belønning, du får. Den belønning, du får, når du sælger, det handler om at lukke dit salg. Og så vil jeg så sige, at hvis du bruger 17 timer på at lukke et salg, men det er din største ordre nogensinde, så kan du sagtens have brugt 17 timer på det, og så har alle de timer faktisk været det fedeste i hele verden, når ordren er lukket. Men hvis ordren ikke bliver lukket, og du har brugt flere dage på det, så sidder du tilbage med en øv-følelse, hvor du så også lige pludselig har fundet ud af du ikke kunne jagte nye kunder, eller lukke andre salg ved siden af. Så det kan jeg godt forstå, og giver god mening. Ja, og det er jo det sjoeste, du fortalte mig, inden gik på her, at du også havde oplevet det pres, med høj målsætning på salg, hvor det førte til et massivt pres. Det var for urealistisk for mig at nå mine targets. Så det var også et af de parametre, du lige sagde I målte på. Altså, hvor er målet henne, i forhold til, hvad man selv kan performe til? Altså, hvis jeg lige pludselig skal højne mit target, med lad os bare sige 12 millioner på 11 uger. Det er jo urealistisk at finde 12 millioner på 11 uger, i nye kunder, i influencer business, hvis jeg skal skære det helt ud fra. Det tror jeg, at det er i mange forskellige forretninger, medmindre at du laver robotter eller arbejder med en NASA eller Elon Musk eller et eller andet. Men jeg synes jo også, det der med salg det handler jo enormt meget om, når man skal sælge. Det vigtigste er, ved du hvad, det er faktisk virkelig fedt, at lige får øje på det her. Fordi når jeg har haft nogle dårlige dage, så har jeg fandme været svært ved at sælge, eller har haft svært ved at sælge. Det er virkelig svært at få den der vibe af, hvor du bare connecter med et menneske, og du bare er der. Fordi det der skaber et salg, eller lukker et salg, må alt andet lige også være, om du føler dig tryg, hvis jeg forsøger at sælge dig noget. Og hvis ikke jeg kan gøre dig tryg, så kommer du ikke til at købe noget andet. Og hvis ikke jeg er tryg i mig selv, fordi jeg har en lorte verden bag mig, ikke med den maske der jeg kommer på arbejde med, så er det altså svært at få hele min aura, hele min kærlighed hele min energi til at overtale dig, til at købe noget af mig. Så jeg synes, det er så fedt at I er gået all in på, og kigge på, hvordan jeres medarbejdere har det. For det må alt andet lige bare oppe performance. Det håber vi, og ve og vel. Ja, men som jeg sagde til dig, det kan være, at de skal græde lidt, før de kommer til at grine. Det finder vi ud af. Det må vi finde ud af. Det håber jeg, der er plads til. Bare en lille smule. Absolut. Absolut. Fedt.

Pernille, til en salgsafdeling. Har du et råd til, hvordan man i praksis kan implementere mindfulness, eller breathwork, til at forbedre well-being, for sine medarbejdere?

Ja, det har jeg jo i princippet skulle jeg til at sige, masser af. Men jeg tror, det som jeg arbejder primært med, er jo breathwork-delen. Og det er jo det her værktøj, et super værktøj, vi bærer ind i os selv, alle sammen. Der er bare aldrig nogensinde nogen der har fortalt os, hvor vildt er. Men breathwork, og det at arbejde med sit åndedræt, for eksempel under hyperventilering, det er det mest følelsesforløsende værktøj, vi har. Så man kan sige, hvis man føler sig presset på sit arbejde, eller presset på hjemmefronten og tager det med sig på sit arbejde, så for eksempel ved bare at hyperventilere i et minut, og tage en dyb indånding ind, og ligesom slippe det igen, så kan man ligesom få alle sine følelser med ud. Og det vil sige, man sådan ryster det lidt af sig. Så mit bedste råd til alle mennesker, generelt uanset om du er sælger, eller ikke er sælger, det er faktisk bare lige det her med, at tage nogle dybe vejrtrækninger. Bare lige: *tager en dyb vejrtrækning* Fordi hvis man er presset, har man måske også en tendens til at være sådan lidt stakåndet, og løbe lidt hurtigere, og ligesom være lidt under pres hele tiden inde i sit system. Så enten kan man lige sætte sig ned og hyperventilere, for ligesom lige sådan, og få det ud af systemet. Eller også så kan man sætte sig ned, bare lige at tage de her dybe vejrtrækninger, som du selv lige sagde. Tag en dyb vejrtrækning, og så en ekstra. Så får man lige det der energi plus at man fjerner også sit fokus for det, man er stresset over. Fordi man sætter fokus på at sige, hov nu skal jeg lige tage en dyb vejrtrækning, hele vejen ned i maven. Så man slipper lige presset, og tankerne og myldretankerne, for lige at tage den her dybe vejrtrækning, og lige tjekke ind med sig selv. Det er også en godt redskab. Jeg tror også, er meget, jeg tror fortsat, at det er relativt ukendt i hvert fald nu. Jeg har gjort karriere i, hele min karriere har været i salg. Jeg har ikke stødt på, at det er noget, man har praktiseret i salg. Jeg har godt nok set mange salgsafdelinger. Jeg har godt nok set mange forretninger. Jeg har ikke set det. Det første gang, jeg så det, det var på TV’et sammen med Hr. og Fru Danmark, da jeg så dig praktisere et år, og hvor din afdeling op i Sverige. vi skulle performe og lave 19 millioner i stedet for 9 i Q1. Jeg var sådan lidt, men jeg kan ikke tage op og svinge pisken hårdere, for ved jeg, de arbejder hårdt. Jeg ved godt de arbejder hårdt. Så hvad skal jeg gøre? Jeg kan fylde god energi ind i, så når jeg ved, de er på arbejde, så møder de kunderne fra et godt sted. Fordi hvis ikke de har det godt, hvad er det så, de møder en kunde med? Men hvis de har det godt, de er glade de trygge i sig selv, de har en mulighed for at lede andre, et eller andet sted hen, hvor der er, skal lukke det selv der. Det må jo alt andet lige være i essensen af, at have en god sælger. Jeg kan i hvert fald sige det sådan så, at nu havde vi nogle sælgere, nogle partnere forbi til en af dine sessioner, for nogle uge r siden, en fredag morgen kl. 7, og de var inde her bagefter. Og der var i hvert fald god energi og glæde i det. Og, så det må jo kunne et eller andet. Det kan man jo se. Jeg vil opfordre alle, der lytter med, og ser med herude til, bare lige at sætte sig ned, bare prøv at have fokus på din vejrtrækning, bare et minut. Altså vitterligt, bare lige sådan, nå der var jeg, okay, jeg har det sådan her. Ej gud der var jeg fedt jeg lige ved, at jeg altid kan trække vejret ind i mine følelser. Så behøver jeg ikke at lade det gå ud over andre, f.eks. Og så eventuelt hyperventilere, eller komme ind til en session, eller sætte noget på på YouTube, man kan lytte til. Og det skal der jo så altid være plads til. Som jeg siger tre minutters breathwork er bedre end nul. Og på en arbejdsplads må der alt andet lige også være plads til, at man kan gøre det. Plus, at du som leder burde også lige kunne identificere en gang i mellem, og sige, “hey lad os lige gøre sådan her”. Ja. Og så kommer folk til at grine, og man kan sætte noget musik på, og det løsner bare op i en stemning også. Så det behøver ikke at kræve så meget.

Joakim, du nævnte lige før, at du har arbejdet med salg hele dit liv, og ikke rigtig har stødt på det før. Jeg kunne også forestille mig, at der sidder nogle lyttere med endnu stivere, jakkesæt end dit og mit her bag kameraet. Hvad tror du, der skal til, for at man kan implementere det, eller at det bliver mere accepteret i branchen? De her ting.

Jeg tror, at man skal jo først og fremmest begynde at forstå hvordan situationen er på ens arbejdsplads. Altså dermed blive klog på, hvorhenne er man? Altså, hvad er graden af mindfulness, af stress, af well-being, for at du ved, hvorhen skal du sætte ind? Og så er klart, at så kan du altid gøre tingene bedre, og så må du sammen med din ledelse det er jo i fald det, vi gjorde, lægge en plan, der er forankret i din strategi. Hvordan har vi fokus på menneskerne og udviklingen, og hvordan man har det? Og det skal jo så være forankret i strategien, det skal være forankret i din ledelsesproces, og din struktur, sådan som man har det på sin 1:1, man har det på sine udviklingssamtaler. Du har et åbent sted, hvor du kan få medarbejderne til at ytre sine holdninger, få indflydelse. Og så må man jo lægge på og lægge på i de uddannelser man har. Og de værktøjer, der findes. Og de værktøjer, der findes. Og så må man finde ud af, det er jo også det, vi er i gang med. Nogle ting ved vi virker, det har vi evidens for nu Så er der andre ting, der ikke har virket. Og så er vi i gang med at forsøge nogle forskellige ting. Men man bliver også nødt til at se lidt på, det talte vi om, inden vi gik på, hvad er de her nyeste hypes? Altså hvad er det, folk gerne vil? Hvad vil mine kollegaer? Hvad synes de er fedt? Jamen lige nu, der er noget, som saunagus. sauna osv. og mindfulness er noget, der også er up and coming. Jamen det er jo noget, der er kommet for at blive i hvert fald en god rum tid. Så må man jo også kunne afprøve det. Jeg tror, mit bedste råd også til dig, som CEO og leder, det gælder i øvrigt alle sammen derude. Altså hatten af for, at du for det første har taget kontakt til mig, og vil starte et forløb med de medarbejdere. Fordi der er jo sådan noget med noget consistency. Fordi jeg har jo selv prøvet at være leder, og så griber man fat i det nyeste værktøj, der findes og så prøver man det af tre gange. Og så har man tabt sine egne ressourcer i det, fordi så var der lige en eller anden, der sagde op, og så havde man sgu ikke tid til at fortsætte med det Og nummer to ting er det, jeg kan sige, det er de værktøjer, jeg kan komme med til dig, som CEO og til jer som virksomhed, det er faktisk at jeg kan give dig et tool, som kræver den mindst mulige tid, i hvert fald når vi taler breathwork, som opper den indre kærlighed, som dine medarbejdere har behov for, for at kunne levere en god ydelse til kunderne, på den korteste tid. Så det må kræve jo også, at jeg lærer dine medarbejdere i øvrigt et værktøj og en ressource, som I selv kan benytte, når ikke jeg nødvendigvis er her. Og det er det, er, for eksempel med breathwork. Og nu ved jeg godt, med sauna-gus og med isbad, så skal man et fysisk sted hen, og det kan være, at man gør det en gang om måneden, bare fast og siger, vi kører et år i træk. Men breathwork-delen, når I har været til det tre gange, så kan I i princippet selv værktøjerne. Eller også så kan jeg give jer en online-platform, hvor man kan putte det i ørene fem minutter hver fredag morgen, inden man går til morgensamling, eller hvad man gør. Og det må være det tool, der kræver færre ressourcer for dig som direktør, men fylder bedst mulig energi på kortest tid ind i dine medarbejdere. Ja, Det tror jeg, du er fuldstændig ret i. Og så er der jo altid områder, hvor man skal forbedre sig. Der er så mange områder, vi skal forbedre os og blive bedre. Og hvis jeg kigger lidt indad, og nu talte vi også om mig selv, Det er dig der er hele forbilledet og spydspidsen på virksomheden. Og der må jeg jo bare konstatere og være ærlig at sige, jeg er jo ikke et forbillede på det front, som det er lige nu. Altså, det er jeg ikke. Fordi det er noget, der er igangsat for medarbejderne, for kollegaerne, for dem. Jeg er ikke selv kommet dertil, hvor jeg har grebet teten, og gjort det over for mig selv. Og det burde jeg jo gøre Du kommer med i sauna i den første session. Præcis. Så den holder jeg dig op på. Og det er du velkommen til. Fordi det er faktisk din energi, og det er trods alt, jeg ved jo godt, du har nogle ledere nedenunder dig. Men det er vitterligt den øverste leder, der findes i virksomheden. Det er monkey see, monkey do. Så hvis du for eksempel brænder dit eget lys ud, så ved de også, det er den samme forudsætning, der er sat for medarbejdere i virksomheden. Men som jeg sagde til dig, hvis det er, at du siger til dem, prøv at høre, fra nu af, det behøver jeg ikke engang at være efter sommerferien, men fra nu af, så bruger jeg, hvad hedder det, en halv time ekstra på mig selv om morgenen. Det vil sige, jeg møder klokken 8.30 af stedet for klokken 8. Men det gør jeg, fordi jeg laver breath work, jeg hopper i havet, eller jeg går en tur. I er velkommen til at gøre det samme, men vi mødes lige inde i den her WhatsApp-gruppe, hvor det er, vi rapporterer hvad det er, vi har brugt vores tid på, fordi så ved jeg bare, at alle møder ind med bedre energi. Og det tror jeg kommer til at være noget, som forhåbentlig fylder mere i virksomhederne. Du er ikke den eneste virksomhed der har efterspørgsel på at samarbejde med mig lige nu. Men det er ikke alle, der køber forløb. Carlsberg er det fast hver uge nu. Novo Nordisk begynder også at være fast. Men der er også mange virksomheder, hvor det er one-off til en strategidag eller en temadag, og så kan medarbejderne selvfølgelig selv komme. Så hatten af for, at der er noget consistency. Men jeg vil så sige, at du investerer i dine medarbejdere, for at det bliver meget længere. Og have faste medarbejdere, der kender virksomheden, i stedet for, at man skifter medarbejdere ud et år. Det kommer jo bare til at give dig benefits alle vegne. Kærlighed, kollegaskab, kultur. Det sværeste er jo at holde en kultur i en virksomhed, hvis det er medarbejderne, smutter der hele tiden. Og efterfølgende på din bundlinje. Ja, 100%. Jeg kan jo bare sige det sådan, at for os, vi er rådgivere. Det er people business. Og det vil sige at når vi arbejder med det, vi gør, og hjælper virksomheder med salg, det ene, der i sidste ende betyder noget, der er alt produkt, der er det hele, det er jo vores kollegaer. Altså, det er jo mine kollegaer. Vi jo et people business, og de skal give sig selv til andre, fordi du skal rådgive andre hvordan de giver sig selv til andre. Så skal I starte med jer selv. Og det er jo det, jeg må tage til efterretning. Der må jeg kigge ind af, og så må jeg jo være et bedre forbillede. Men du har allerede gjort det. På den front. Men også over for mig selv, jo. Men det forstår jeg. Men det var også det, vi talte om off-camera lige. For at sige, hvor er det, du er henne i dit eget liv. Fordi det kan godt være, at du har startet din virksomhed for syv år siden, men nu sidder du her syv år senere. Og du skal også passe på dig selv. For der findes ikke en virksomhed næste år, hvis ikke du starter med at passe på dig. Så jeg er lidt… Jeg skal nok komme til at holde dig i hånden hele vejen men jeg kommer 100% til at kræve, at du er til alle sessions, vi laver. Ja, så jeg tror også, at det, lytteren kan tage med for det, det er, at de skal faktisk lige starte med at fokusere på dem selv. Er det det, der er en eller anden budskabet. Det bedste budskab der findes. Ja. Så if you wanna change the world, start with the man in the mirror. Or woman. Ja, or woman. Det var ikke så bare at starte med det spejlet. Men ja, prøv at høre, hvis du vil ændre hele verden, så tager det kun é n person, og det er dig. For det er ikke, hvad der sker ude i verden, det er hvordan du har det. Og hvis ikke du har det godt, så kommer du til at pege fingre af andre eller bide af nogen, eller ikke være en lige så god sælger. Men hvis du har det godt, du hviler af det selv, du griner at din energi er let, så smitter du hele det kontor, og alle de kollegaer du sidder sammen med, men kunderne kan også mærke det. Vi kan jo alle sammen mærke fra 10 km afstand, hvordan et menneske har det. Og jeg har bare sagt til dig, at lige nu bruger jeg 2-3 timer for mig selv hver dag. Jeg er en benhård ambitiøs businesswoman, og jeg er stadigvæk direktør når jeg står på gulvet og guider mine breath-work-sessions. Men jeg kan love dig for, at hvis jeg ikke arbejder med mig selv, og selv laver breath-work hver dag, så har jeg da ikke noget at give af. Så jeg starter også med mig hver dag. Det kan du jo lære noget af, ikke? Jeg bruger 2-3 timer med mig selv hver dag. Hvad skal du starte med? 7 minutter? Ja, jeg skal starte med 5. 5? Det er ikke 7 med 5. Ej, og det er også mit bedste råd til jer, der sidder derude, det er, start nu med at passe på dig selv. Vær stille med dig selv. Hvis ikke du er stille med dig selv hver dag, fanden skal du så vide, hvor du går hen? Så er det din virksomhed, der opsluger dig. Det er den, der ejer dig. Det er ikke dig, der ejer den.

Så det I siger er, at mindfulness og breath-work skaber well-being, og well-being skaber performance?

Ja, selvfølgelig. Og personligt lederskab for at autentisk sted. Det skaber gode miljøer og god kultur. Absolut. Og smil og glæde. Og sikkert også nogle flere penge. Men det må I selv bokse med. Ja, og ved du hvad? Jeg tror, at det eneste, man tager med videre fra en arbejdsplads, der er alt kommer til alt over på en ny arbejdsplads, det er at du kigger tilbage på, hvordan meget er relationerne til mine kolleger og den kultur? Hvad er det for nogle oplevelser jeg har haft, og hvordan har udviklet mig? Og der tror jeg i høj grad, at den well-being og det, vi har talt om her, er meget, meget nært beslægtet til, om du har et godt eller et dårligt indtryk. Ja, Det starter igen i personen selv. Så det var en dejlig samtale. Jamen Lige over.

    Referat

    I denne episode af Oplev Salg taler Joakim Steenfos med Pernille Lotus, investor, tidligere CEO og i dag founder af Beyond Breath, om sammenhængen mellem trivsel, performance og salg.

    Pernille fortæller om sin personlige rejse fra højtydende leder i influencerbranchen til iværksætter med fokus på mental sundhed og breathwork. Hun argumenterer for, at evnen til at præstere i salg hænger uløseligt sammen med evnen til at passe på sig selv – og at mange virksomheder undervurderer effekten af at arbejde med medarbejdernes trivsel.

    Joakim deler erfaringer fra Radiants arbejde med at måle på well-being, strain og mindfulness som en del af virksomhedens performancekultur. Samtalen berører, hvordan realistiske forventninger, psykologisk tryghed og korte mentale pauser kan være afgørende for både resultater og arbejdsglæde.

    Pernille fremhæver, at selv få minutters daglig opmærksomhed på åndedræt og nærvær kan styrke energien og tilstedeværelsen i salgsarbejdet – og dermed også resultaterne. Mindfulness er ikke en modsætning til performance, men en forudsætning for at kunne levere i længden.

    Key takeaways

    • Trivsel og performance hænger tæt sammen i salgsorganisationer
    • Mindfulness og breathwork kan øge energi, fokus og relationsskabelse i salg
    • Manglende resultater – ikke arbejdstimer – er en hovedårsag til lav well-being
    • Psykologisk tryghed og ledelsesmæssig klarhed styrker trivsel og præstation

    Wrap up

    I en tid, hvor salgsteamet skal præstere under stigende pres, er det ikke længere nok at tale om performance – trivsel og personlig bæredygtighed er blevet forretningskritiske. Episoden med Pernille Lotus minder os om, at det starter med det enkelte menneske. Og som Joakim Steenfos siger: “Hvis vi vil rådgive andre i at give sig selv, skal vi starte med at gøre det selv.”