Leads hvad er det? Få styr på alt om leads her.

Læsetid: ( Antal ord: )

Leads hvad er det? Få styr på alt om leads her.

Magnus

Bredt kenskab til marketing og salg hvor han til dagligt arbejder med at drive kunder gennem marketing....

Leads er potentielle kunder, der enten har vist interesse for dit brand eller ej. Her opdeler man i varme leads og kolde leads. I denne artikel kigger vi på:

  • Hvad er et Lead?
  • Hvilke informationer skal du bruge på et lead?
  • Hvorfor er leads vigtige?
  • Hvad er kolde og varme leads?
  • Hvordan opvarmer du leads?
  • Hvordan får du flere leads?
  • Hvad koster et nyt lead?

Hvad er et Lead?

Et lead er en person eller virksomhed som ligger inden for jeres målgruppe

Ligesom det kan være en person eller virksomhed, inden for jeres målgruppe kan det også være en, der har skrevet sig op til en demo, downloadet whitepaper eller andet. 

Et lead er altså kort fortalt en, der umiddelbart kunne være jeres kunde. Det er dog ikke alle leads, der ender som kunder. Dette skyldes, at det ikke sikkert de har et behov for jeres løsning, de ikke kender jer eller vælger jeres konkurrent. 

Hvilke informationer skal du bruge på et lead?

Arbejder du med inbound marketing og prøver, at samle information på leads, så skal du gerne bruge

  • Navn og kontaktinformation (email, telefonnummer)
  • Virksomhedsnavn og stilling (for B2B leads)
  • Kilde til leadgenerering (hvor og hvordan de fandt frem til dig) (dette findes oftes gennem UTM-tracking)

Med disse informationer så er du godt på vej – self. afhænger informationsgraden om det er MQL’er eller SQL’er.

Det er dog ikke altid en god idé, at spørge efter alle informationerne fordi, det vil mindske konverteringsraten (antal personer, der udfylder jeres formular). Derfor vælger nogle virksomheder kun, at bede om mail adresse, så kan man finde resten selv eller sende en mail.

Nogle virksomheder vælger også helt ikke at få informationer på leads, for at mindske friktion og fordi de forventer folk nok skal komme til dem, når de vil handle med dem.

Læs mere om inbound marketing

Hvorfor er leads vigtige?

At samle leads er helt centralt i en salgsproces, ellers er der ikke så meget at arbejde med udover kold kanvas. Leads er altså virkelig vigtige. Her er nogle af de grunde vi ser til, at arbejde med leads og især gerne at tiltrække dem:

  • Større engagement: Leads, der kommer til jer er sjovere at handle med fordi de forstår jer og ved de har et problem som I kan løse.
  • Ekstra værdi for patnere: Hvis du kontinuerligt arbejeder med, at få flere leads, er det sjovere at være din partner hvor der kan være synergi mellem jeres ydelser
  • De villige til at betale mere: Folk der kommer til dig er oftes villige til at betale mere for din løsning

Hvad er kolde og varme leads?

Der findes to former for leads, som er varme og dem, som er kolde. De varme er meget interresseret og de kolde er ikke endnu.

  • Kolde Leads: Er personer eller organisationer, der kun har haft minimal interaktion med din virksomhed. De har muligvis ikke udtrykt en stærk interesse eller behov for dine produkter eller tjenester.
  • Varme Leads: Er dem, der aktivt har udvist interesse i dit tilbud, enten ved at kontakte din virksomhed direkte, anmode om yderligere information, eller deltage i dine marketingaktiviteter.

Hvordan opvarmer du leads?

At opvarme leads kan gøres på flere metoder, men den mest kendte hedder lead nurturing. Det handler om at nusse om sine leads, så de bliver varme. At nusse om sine leads kan gøres ved, at sende dem mails, ramme dem med annoncer eller tilbyde dem en gratis session. 

Læs mere om lead nuturing.

Hvordan får du flere leads?

Står du og skal skaffe flere leads, så er du heldig, der er flere metoder til dette. Nogle af metoderne er SEO, ekstern hjælp (vi hjælper blandt andet virksomheder med dette), annoncering mm.

Læs en guide til, med 6 råd til at få flere leads.

Hvad koster et nyt lead?

Omkostningerne ved et nyt lead (Cost Per Lead, CPL) varierer afhængigt af industri, valgte markedsføringskanaler og effektiviteten af din leadgenereringsstrategi. Det er vigtigt at måle CPL for at sikre, at dine markedsføringsinvesteringer giver et positivt afkast (ROI).

Et lead kan koste alt fra 100 til 5.800 kr. Typisk kan man lave en udregning for hvad man regner med det kommer til at koste,

Lad os sige man har en kontrakværdi på 100.000

I skal gerne tjene 50% på jeres kunder

Af dem man sender tilbud til lukker man 75% 

Af dem man snakker med sender man tilbud til 50%

Af de leads man får er 20% kvalificeret

Så kan en udregning for et nyt lead lyde således: 100.000*0,5*0,75*0,5*0,2 = 3.750 kr.

Det er det, som I må betale maks. for et lead i gennemsnit.

Har du nogle spørgsmål, eller vil du høre hvordan Radiant kan hjælpe dig?

Lad os skabe fundamentet for I kan vækste effektiv.

Lignende webinarer

Måske er du også interesseret i…