Kundesegmentering i B2B – sådan får du mest ud af dine kunder

Joakim Steenfos

7 Oct, 2021
Radiant HubSpot
Har du overblik over dine kunder, og ved du, hvilke karakteristika de har tilfælles? Og ved du også, hvilke kundegrupper der slet ikke handler hos dig? Med B2B-kundesegmentering kan du tage din virksomhed til nye højder. Dit kundesegment er både eksisterende og potentielle kunder, og det kan inddeles i forskellige kategorier på baggrund af fælles karakteristika – fx geografi, demografi, psykologi og købsadfærd. Fordelen ved at gøre det er, at det bliver lettere at optimere relationen til dine nuværende kunder, ligesom du får strategisk klarhed over, hvordan du bedst agerer i nye kundesegmenter eller på markeder, der endnu ikke er en del af din faste kundeportefølje. Men er kundesegmentering overhovedet aktuelt i et B2B-marked? Det mener vi – læs med neden for, og forstå hvorfor.

Øg effektiviteten med kundesegmentering

Du tænker måske, at du allerede ved, hvem dine kunder er, og at du i bund og grund har nok kunder i butikken både nu og i den nærmeste fremtid. Det har du måske også, men hvordan ser det ud om 6 måneder? 12 måneder? 5 år? Hvis du udforsker dit kundesegment, kan du få større klarhed over nuværende kunder, og samtidig får du overblik over potentielt profitable markeder og kundegrupper, du ikke rammer i dag. Det er ikke bare nyttig viden – det er også vejen til en øget omsætning og en mere målrettet marketingstrategi.

Målret indsatsen og styrk relationerne

Når det kommer til dine nuværende kunder, kan du – hvis du segmenterer dem efter specifikke karakteristika – målrette din salgs- og markedsføringsindsats, så du plejer og vedligeholder den relation, der fører til gentagne salg. Kunder er forskellige, og når du bliver bevidst om, hvordan du bedst kommunikerer med dem hver især, kan du ramme præcist med din markedsføring. Du kan tilpasse dit produktsortiment, dine salgsmetoder og de kanaler, du anvender til kommunikationen. Mens én gruppe foretrækker en opringning, ønsker andre måske, at dialogen foregår via mail, video eller noget helt tredje. Den personlige tilgang øger tilliden og loyaliteten, og loyale kunder bliver i længere tid.

Opsøg nye markeder

Med et overblik over dine nuværende kunder kommer også et overblik over de segmenter, du ikke har i din portefølje. Det kan være selvvalgt, men det er ikke usandsynligt, at der gemmer sig et potentiale i de oversete kundesegmenter. Med en kundesegmentering der tager udgangspunkt i velvalgte karakteristika, kan du lægge en strategisk plan for, hvordan du kommer i kontakt med kundegrupperne og agerer på de endnu ukendte markeder. På samme måde som med de eksisterende kunder kan du målrette og personliggøre indsatsen, så du styrker relationen og – forhåbentlig – skaber grobund for nye og loyale kunder. LÆS OGSÅ: B2B segmentering – forstå dine kunder, og sælg mere

Segmentering reducerer omkostninger

Med et målrettet produktsortiment og markedsføring rettet mod specifikke kundesegmenter vil du kunne øge salg og omsætning. Men indsatsen vil også spare virksomheden for mange ressourcer internt, når først arbejdsgange og -processer er etableret og kører upåklageligt. Når marketingindsatsen målrettes, slipper I for at skyde med spredehagl, og ressourcerne kan derfor prioriteres på de områder, hvor der er et mærkbart salg at hente. Samtidig kan salg undgå opringninger til kunder, der foretrækker mails, ligesom et overblik over de respektive kundesegmenters købsadfærd gør det lettere at time kontakten fra en sælger. Ved du ikke, hvordan du skal gribe kundesegmenteringen an – eller har I ganske enkelt for travlt med nuværende kunder – kan I overveje at hyre professionelle kompetencer ind til opgaven. Hos Radiant har vi stor erfaring med segmentering og eksekverende salg, og ved at definere nye markeder og gå efter bestemte kundegrupper kan vi løfte hele virksomhedens salg. Vil du høre mere, så kontakt os endelig, eller læs mere om vores salg som en service her.

Har du spørgsmål eller ønsker at høre nærmere om hvordan vi kan hjælpe jer?

Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om jeres muligheder.

Stemmer 2021 budget overens med jeres salgs-pipeline?

Sådan kommer du i gang med performance dashboards og realtidsrapportering.

  • Mere salg
  • Bedre overblik
  • Mindre administration
  • Øget motivation
Relaterede artikler

Du kunne også være interesseret i…