Hvad er marketing automation, og hvordan kan det hjælpe din B2B virksomhed?

Joakim Steenfos

10 Sep, 2021
Marketing automation associeres ofte til e-commerce og retargetingannoncer, og det er da også et redskab, der bliver flittigt brugt i B2C-markedet. Men der er bestemt også fordele at hente for B2B-virksomheder. Helt grundlæggende er marketing automation software, der er udviklet til at give dig en hjælpende hånd med at systematisere og automatisere dine marketingaktiviteter. Som B2B-virksomhed er det en unik mulighed for at kommunikere målrettet med et stort antal leads; du kan pleje dine potentielle kunder gennem hele købsprocessen og levere nøjagtig det indhold, der i sidste ende er med til at gøre dine leads købsklare. Men det er ikke kun marketingafdelingen, der har glæde af marketing automation. I de fleste B2B-virksomheder sidder der en række sælgere, der hellere end gerne vil have varme leads serveret – og det får de med et velfungerende marketing automation system. Udover leadgenerering og opvarmning af leads – som du kan læse meget mere om her – er der tre værdifulde områder, hvor din B2B-virksomhed kan have gavn af marketing automation.

1) Personlige e-mails og landingssider

Med et godt marketing automation system, som eksempelvis HubSpot, får du mulighed for at tilpasse brugeroplevelsen på dit site baseret på den data, du har om dine besøgende. Samtidig kan du personliggøre dine mails, så kommunikationen med modtageren bliver mere målrettet. Neden for har vi samlet tre eksempler på, hvordan du kan gøre brugeroplevelsen mere personlig baseret på en række kriterier, eksempelvis som digital adfærd, branche, interesser m.m.:

#1: E-mails

Du har sikkert selv modtaget e-mails, hvor dit navn er indsat i en ellers standardiseret mail. Det kan du gøre med marketing automation, så snart du har informationer om dit lead i kontaktdatabasen. Men ikke nok med det – man kan nemt bruge mere intelligent data automatisk: geografi, ydelsesbrug, branche, regnskabstal, præferencer, købshistorik og meget andet i e-mailen. Kan data identificeret – så kan data personificeres med marketing automation.

#2: Website

Med marketing automation kan du personliggøre selve oplevelsen af din hjemmeside. Du kan eksempelvis præsentere den besøgende for de mest relevante produkter, services eller ydelser baseret på vedkommendes tidligere ageren. Du kan også anbefale artikler til læsning, eller du kan vise én call to action til en bestemt målgruppe og en anden til anden målgruppe. Eller chatte personligt baseret ud fra hvad du har udvist af interesse gennem din digitale adfærd.

#3: Formularer

Hvis du aktivt arbejder med leadgenerering, vil du som regel gerne have, at de besøgende udfylder formularer. Med et marketing automation system kan du lave forskellige formularer alt efter, hvad dit lead tidligere har udfyldt. På den måde vil de besøgende hele tiden svare på nye spørgsmål, så du bliver klogere og klogere for hver gang, vedkommende udfylder en formular.

2) Strømlinede arbejdsgange

Kommunikationen med eksisterende og potentielle kunder bliver lettere med marketing automation, men systemet har også fordele, når det kommer til at forbedre de interne processer og planlægning – fx kan du:
  • planlægge opslag på sociale medier samt udgivelse af blogindlæg og lade systemet publicere automatisk. Du kan eksempelvis i HubSpot planlægge mange måneder frem, hvor det samme opslag kommer op på tværs af jeres medieplatforme, selvom det kun er udarbejdet ét sted: HubSpot
  • lave opdaterede lister med forskellige kundesegmenter hurtigt og effektivt
  • opsætte notifikationer til sælgerne, når en kunde besøger en specifik side eller udfylder en formular.
Samtidig kan du gemme al data og korrespondance med dine kontakter på ét sted, ligesom det er muligt at optage og gemme eventuelle samtaler.

3) Real time indsigter til salgsteamet

Når marketing indsamler data ved hjælp af et marketing automation system, kan salgsteamet hurtigt se, hvad kunden interesserer sig for, hvilke sider vedkommende har besøgt og hvor langt han eller hun er på sin købsrejse. Den altoverskyggende fordel i denne henseende er naturligvis, at en professionel og gennemarbejdet opsætning af systemet tager større hensyn til kunden, kundens behov og kundens købsparathed. På en helt anden måde end det er muligt for en sælger uden adgang til de respektive data.

HubSpot er vores foretrukne marketing automation system

Der er ingen tvivl om, at HubSpot er vores absolutte favoritværktøj, når det kommer til marketing automation. Hos Radiant er vi certificeret HubSpot partner, og du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere om dine muligheder for at integrere marketing automation i din B2B-virksomhed. Som en del af vores salgsøkosystem har vi brugt millioner af DKK på at udvikle fantastiske Marketing Automation flows, som vi har implementeret for vores kunder. Du kan få en demo af vores workflows og Marketing Automation ved at skrive til os. Vi underviser ligeledes i Marketing Automation på vegne af HubSpot. Eksempelvis d. 7. oktober kl. 10:15 på et webinar med Dansk Erhverv, som du kan tilmelde dig ved at klikke her.

Har du spørgsmål eller ønsker at høre nærmere om hvordan vi kan hjælpe jer?

Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om jeres muligheder.

Stemmer 2021 budget overens med jeres salgs-pipeline?

Sådan kommer du i gang med performance dashboards og realtidsrapportering.

  • Mere salg
  • Bedre overblik
  • Mindre administration
  • Øget motivation
Relaterede artikler

Du kunne også være interesseret i…