Patent- og varemærkebranchen er kendt for, at kunder er utroligt svære at flytte med beslutningsprocesser, der ofte er lange og baseret på en særligt høj grad af tillid og compliance. Det lavede vi om på ved som de første at eksekvere en proaktiv salgsindsats, der både har styrket vores kundes image blandt beslutningstagere i markedet samt skabt dialog og omsætning med spændende virksomheder over hele landet.
Vores kunde er et meget traditionsrigt patent- og varemærkebureau med en høj faglighed og en historik, der kan spores langt tilbage i Danmarkshistorien. Kunden befandt sig dog i 2018 i en situation, hvor omsætningen næsten udelukkende blev genereret fra opgaver på eksisterende kunder og gennem et begrænset nysalg til kunder refereret ind gennem netværket. Kunden ønskede derfor et større markedstryk for at øge deres awareness i markedet samt generere mere omsætning fra nysalg.
Efter en analyserende fase af vores kundes situation stod det klart, at mange års manglende salgsaktiviteter havde manifesteret sig i en manglende salgskultur og begrænsede kompetencer til at drive salg og account management. Derfor udviklede vi en skræddersyet og handlingsorienteret salgsstrategi, der definerer, hvordan kunden med udgangspunkt i de typiske kendetegn og tendenser i branchen, kan drive en proaktiv salgsindsats lige fra første kontakt og til kontrakterne er underskrevet. En salgsstrategi, som vi efterfølgende er gået forrest i at eksekvere i markedet i fællesskab med kunden.