B2B – guide til kundesegmentering via HubSpot

Joakim Steenfos

14 Aug, 2021
Først som sidst handler markedsføring og salg om at levere det rigtige budskab til den rette person – i rette tid. Det kan være svært i et fragmenteret medielandskab, og segmentering af kunder bliver vigtigere og vigtigere. I gamle dage – altså dengang der ikke fandtes internet og sociale medier – foregik kommunikationen med potentielle kunder gennem få medier. Man skulle ramme bredt og tale til mange. I dag er det lige omvendt. Der findes en lang række forskellige platforme, hvor du kan agere med kunderne, og kommunikationen foregår mere eller mindre én til én. Det stiller krav til dit markedsførings- og salgsarbejde. Du skal vide, hvor dine vigtigste målgrupper befinder sig, hvilke behov de har og hvordan du løser deres problemer. Der er mange måder at gøre det på – én af dem er kundesegmentering. Her anvender vi i Radiant en lang række systemer og markedsdatabaser, men man kan også gøre det godt og simpelt. I sådanne tilfælde foretrækker vi, som HubSpot partner, at bruge HubSpot. Demografi, behov og digitale vaner er nogle af de måder, du kan segmentere på. Kundeundersøgelser og leadscoring er andre.  Nedenfor tager vi et kig på, hvordan du kan bruge lister som en del af din kundesegmentering. Vil du have flere gode råd, kan vi anbefale dig at læse artiklen “3 tips til segmentering af kundedatabasen i HubSpot“.  

Brug kundelister som segmenteringsteknik

Med HubSpots listesegmentering får du mulighed for at inddele både kunder og brugere af dit website i grupper, så du kan skræddersy den oplevelse, de får i mødet med din virksomhed under jeres salgsproces.  Kundelisterne udarbejdes med udgangspunkt i forskellige kriterier, som du naturligvis selv opsætter. Du kan bruge dem til at holde styr på, hvem der er hvor på købsrejsen, så du kan time både markedsførings- og salgsaktiviteterne og dermed øge sandsynligheden for et salg. For at give dig en forståelse for, hvordan du kan bruge HubSpot til segmentering, har vi udarbejdet et tænkt eksempel; du driver en forretning, der sælger en løn-platform til danske virksomheder.  I den forbindelse kunne du eksempelvis segmentere ud fra følgende kriterier:
  • Leads der har adresse (eller IP-adresse) i Danmark.
  • Leads der arbejder i en virksomhed med under 500 ansatte. 
  • Leads der har besøgt jeres website inden for den sidste måned.
  • Leads der har brugt minimum 5 min. på landingssiden for priser.
  • Leads der har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev eller downloadet specifikt materiale.
Mulighederne er uendelige, og det er dig, der bestemmer, hvilke kriterier der skal segmenteres ud fra. Fordelen er, at dine sælgere ved, at et lead ikke kvalificerer sig til kontakt, blot fordi det har dansk IP-adresse og har været forbi jeres website inden for den seneste måned. Til gengæld – har et lead besøgt hjemmesiden flere gange, vist interesse for prislisten samt downloadet jeres e-bog om udbetaling af løn hver 14. dag – ja, så er vedkommende så langt på købsrejsen, at sælgerne kan sætte ind med en dialog. Deraf en optimeret salgsproces.  Derudover har segmenteringslisterne den store styrke, at du kan målrette dit markedsføringsmateriale. Vedkommende der allerede har downloadet e-bogen, har brug for et andet mailflow end den person, der kun lige har besøgt hjemmesiden for første gang. Helt automatisk.   

Få hjælp til at komme i gang af en HubSpot Partner

Som du måske kan læse af ovenstående, er der en vis sammenhæng mellem kundesegmentering og leadscoring, og det er derfor vigtigt, at du griber processen rigtigt an, så du får de resultater, du har brug for. Hos Radiant er vi certificeret HubSpot Partner, og det betyder, at vi kan hjælpe dig med at komme godt fra start med både kundesegmentering, leadscoring og marketing automation. Det er enkelt og effektivt, når du først har fået greb om værktøjerne, og vi guider dig ikke bare – vi eksekverer dit B2B salg sammen med dig.   LÆS OGSÅ: B2B – få succes med Marketing Automation i HubSpot

Har du spørgsmål eller ønsker at høre nærmere om hvordan vi kan hjælpe jer?

Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om jeres muligheder.

Stemmer 2021 budget overens med jeres salgs-pipeline?

Sådan kommer du i gang med performance dashboards og realtidsrapportering.

  • Mere salg
  • Bedre overblik
  • Mindre administration
  • Øget motivation
Relaterede artikler

Du kunne også være interesseret i…