4 redskaber der gør pipeline optimering med HubSpot til en leg

Joakim Steenfos

6 Aug, 2021

Vil du booste dit salg med HubSpot? Vi har samlet 4 af vores favoritværktøjer til optimering af B2B pipeline.

Der er mange udfordringer forbundet med at drive forretning, og usikkerheder såvel som forhindringer kan gøre det svært at nå sine mål. Med en god salgsproces kan du dog komme mange problemer i forkøbet, og med klarlagte mål ved du nøjagtigt, hvor mange salg du skal lave hver uge, måned eller kvartal for at skabe den ønskede vækst.

Og det er her, din salgspipeline kommer ind i billedet.

Med en fyldestgørende salgspipeline kan du strømline salgsarbejdet og optimere kundekontakten. Du kan skabe overblik over virksomhedens salgsaktiviteter, lave præcise estimater af omsætningen og se, hvor der skal justeres for at få budgettet til at matche pipelinen. Og HubSpot giver dig alle de nødvendige redskaber. Det vil vi som HubSpot partner uddybe. 

Neden for har vi samlet 4 værktøjer, du skal kende, hvis du vil have mest muligt ud af systemet.

 

LÆS OGSÅ: Få styr på din pipeline med HubSpot

 

Optimering af pipeline med HubSpot

Et CRM system er uundværligt i nutidens verden, fordi det gør det muligt for dig at spore og lede leads gennem salgstragten og ikke mindst vedligeholde kunderelationen efterfølgende.

HubSpot er vores foretrukne CRM, og det skyldes først og fremmest, at det er enkelt og intuitivt at anvende. At det samtidig gør det muligt at samle alle informationer på ét sted, organisere kommunikationen og effektivisere salgsprocessen er bare en ekstra bonus.

De 4 værktøjer, vi holder allermest af, er:

  • kundesegmentering
  • leadgenerering
  • lead nurturing 
  • leadscoring

Med vores erfaring i B2B salg og som Certificeret HubSpot Partner gennemgår dem en for en, så du får det fulde overblik.

1) Kundesegmentering

Med HubSpot kan du skabe overblik over organisationens kundedatabase, så du kan målrette kommunikationen og salgsarbejdet. Det er et effektivt redskab, der sikrer, at de rigtige informationer når ud til de rette kunder.

Der findes flere forskellige metoder til kundesegmentering, og blandt vores favoritter finder du kundeundersøgelser, leadscoring og targetlister. Unikke muligheder der giver dig et større kendskab til kunderne, så du kan målrette salgsarbejdet.

Vil du vide mere om lige præcis kundesegmentering, kan vi anbefale dig at læse denne artikel: 3 tips til segmentering af kundedatabasen i HubSpot – alternativt er du altid velkommen til at kontakte os, da vi både er B2B Segmenterings specialister, såvel som HubSpot Partner. 

LÆS OGSÅ: Guide til B2B kundesegmentering via HubSpot

2) Leadgenerering

Leadgenerering er en proces, hvor der indsamles oplysninger om potentielle kunder via deres færden på hjemmesiden. For hvert klik brugerne foretager, får du flere informationer om vedkommende, og med lidt held får du et lead, der tilmelder sig et nyhedsbrev, downloader en e-bog eller på anden måde afgiver yderligere informationer.

Det er et yderst relevant værktøj for dig, der gerne vil sikre varme leads til salgsafdelingen. Når et lead først er gemt i kundedatabasen, kan du nemlig måle, hvor langt det er i købsprocessen og dermed målrette både kommunikation og salgsaktiviteter.

 

LÆS OGSÅ: Hvad er leadgenerering og hvordan bruger du HubSpot til leadscoring?

3) Lead nurturing

Lead nurturing lægger sig lige i kølvandet på leadgenerering; det er nemlig en automatiseret proces, som går i gang, så snart du har genereret et lead. 

Et automatisk workflow kan eksempelvis bestå af en række e-mails, der sendes med jævne mellemrum til potentielle kunder. Kunder der naturligvis er segmenteret gennem forskellige redskaber, så du sikrer, at det er de rette informationer, der sendes afsted. Det kaldes sekvenser – og kan strømlines i brugervenlige templates. 

Den automatiserede proces opsættes med udgangspunkt i en række kriterier, du selv har fastsat og følger det program, du har lagt for kampagnen. Det er altså en unik metode til at lede potentielle kunder smertefrit gennem salgstragten og varme dem op, så de er klar til dialogen med en sælger.

LÆS OGSÅ: Brug Leadscoring i HubSpot til at øge dit B2B salg

4) Leadscoring

Én ting er leadgenerering og lead nuturing – noget helt andet er leadscoring. Her får du et system, der hjælper dig med klart og tydeligt at vurdere, hvilke leads der er varme og købsparate, og hvilke der ikke er.

Leadscoring fungerer på den måde, at enhver handling på hjemmesiden udløser en række point. En tilmelding til et nyhedsbrev giver måske 10 point, mens download af prislisten giver 40 point. Når et lead har opnået en bestemt score, vurderes det som købsparat, og dermed kan sælgeren sætte ind på det helt rigtige tidspunkt.

LÆS OGSÅ: Leadscoring i HubSpot: 5 trin til en simpel leadscoringsmodel 

HubSpot Partner & Salg som en Service

Til optimering af pipeline er HubSpot et eminent værktøj, der kan løfte salgsprocessen til nye højder. Men har du kun lidt eller ingen erfaring med systemet, kan det være svært at få greb om. 

Som HubSpot Partner med fokus på Salg som en Service vil vi meget gerne hjælpe dig i gang, så du kommer godt fra start og får det fulde udbytte af systemet. Kontakt os for inspiration til jeres muligheder – måske er tiden inde til at tage næste skridt for jeres B2B salg. 

Har du spørgsmål eller ønsker at høre nærmere om hvordan vi kan hjælpe jer?

Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om jeres muligheder.

Stemmer 2021 budget overens med jeres salgs-pipeline?

Sådan kommer du i gang med performance dashboards og realtidsrapportering.

  • Mere salg
  • Bedre overblik
  • Mindre administration
  • Øget motivation
Relaterede artikler

Du kunne også være interesseret i…