3 måder hvorpå HubSpot kan styrke salgsprocessen

Joakim Steenfos

7 Jun, 2021

B2B-købere bliver stadig mere oplyste, mere krævende og mere kræsne, og det stiller krav til salgsprocessen. Læs her, hvordan HubSpot kan effektivisere dit salg og tiltrække relevante leads.

Har du læst artiklen “B2B: Købsprocessen (og dermed salgsprocessen) har ændret sig – kan du følge med?,” så ved du, at kundens købsbeslutning er truffet længe inden, vedkommende henvender sig hos sælgeren/rådgiveren.

Researchfasen er klaret, eventuelle huller er fyldt ud og tilbage står bare spørgsmålet om, hvor produktet eller servicen skal købes – og det bliver som udgangspunkt hos den sælger/rådgiver, som hjælper og rådgiver bedst.

Skal din organisation være den, der tilbyder løsningen på købernes behov, er inbound salg en effektive metode. Det samme kan man sige om HubSpot som teknisk platform, der som (da vi er certificeret HubSpot Partner) altid er vores foretrukne valg, når der skal vælges CRM-system og marketing automation-platform.

Neden for har vi samlet tre af de bedste måder, hvorpå HubSpot kan hjælpe dig med at styrke salgsprocessen. Forhåbentlig kan listen klæde dig på til at vurdere, om systemet er den rette løsning for dig.

 

LÆS OGSÅ: Hvad er HubSpot, og kan systemet øge dit B2B-salg?

HubSpot – hvordan kan du bruge CRM-systemet?

Inden vi dykker ned i HubSpots maskinrum, tager vi lige en kort introduktion af selve systemet: HubSpot er en platform, der integrerer en lang række salgs- og marketingværktøjer, og som på den måde strømliner og effektiviserer arbejdet med at indsamle leads, kategorisere dem og i sidste ende gennemføre et salg.

Så langt så godt.

Med HubSpot kan du blandt andet styrke din salgsproces ved at:

  • Gøre lunkne leads varme gennem mailflows
  • Rette fokus mod de varmeste leads med leadscoring
  • Følge dine leads fra A-Z (annoncering og website – til pipelinestyring og kontrakt) og dermed opnå perfekt timing i salgsindsatsen.

1) Gør lunkne leads varme med HubSpot

Vi antager, at man har nogenlunde succces med at generere leads. Men leads er ikke købeklare kunder i sig selv; de skal skubbes fremad af en kærlig hånd i salgsprocessen, indtil de når det punkt, hvor de er åbne for en dialog med sælgeren/rådgiveren.

Dét kan du proaktivt gøre med HubSpot. 

Processen kaldes lead nurturing, og ved at anvende marketing automation-funktionerne i HubSpot er det muligt at styre, hvilke informationer et lead skal have og hvornår. Du undgår altså ikke bare at sende materiale, der allerede er set – du kan også målrette indholdet, så det passer til det sted i købsprocessen, dit lead befinder sig på. 

Lad os forestille os, at dit lead har tilmeldt sig dit nyhedsbrev for flere måneder siden og efterfølgende ikke har besøgt hjemmesiden. Pludselig vender vedkommende tilbage, læser op på din virksomhed, tjekker en kundecase eller to og kigger måske på prislisten. Det er en klar indikation af, at dit lead er ved at være klar til at købe, og opsat rigtigt sætter HubSpot nu gang i et automatisk mailflow, der (forhåbentlig) skubber vedkommende det sidste stykke på købsrejsen, så sælgeren/rådgiveren kan sætte ind.

Dertil kan man få systemet til at notificere sælger/rådgiver proaktivt – om end det er i systemet, Outlook eller andre platforme, som man anvender hyppigt. På sådan vis skal man ikke selv lede efter de varme leads.

2) Fokuser på de varmeste leads med leadscoring

Leadscoring er et centralt element i HubSpot og et effektivt værktøj for dine sælgere/rådigvere. Med leadscoring kan du nemlig rangere dine leads alt efter, hvor varme de er, og det sikrer, at sælgerne ikke spilder tiden på leads, der ikke er købsmodne.

Du definerer selv, hvordan dine leads får point, og ikke mindst hvor mange de skal have for en given handling. Et besøg på en produktside giver måske 5 point, mens download af en e-bog giver 25 point og et klik på et link i en nyhedsmail giver 10 point. Det kan også være, at en bestemt branche eller en virksomhed af en vis størrelse giver point, mens du kan give minuspoint for brancher eller profiler, du ikke er interesseret i.

Med leadscoring bliver det hurtigt og let for hele teamet at se, hvilke leads der er mest interesserede, og på den måde kan I bruge kræfterne der, hvor det giver mening.

 

LÆS OGSÅ: Brug leadscoring i HubSpot til at øge dit B2B salg

3) Følg dine leads, og optimer timingen i HubSpot

HubSpot fungerer både til leadscoring og lead nurturing, men en af de bedste funktioner er til stadighed, at alle informationer automatisk overføres til det respektive leads profil i CRM-systemet. 

Det giver salg et fuldkomment overblik over tørre data som navn, firma, interesser etc., men også et indblik i hvad navngivne leads foretager sig på sitet. Med de informationer i baghånden får du helt nye muligheder for at kontakte vedkommende nøjagtigt på det tidspunkt, hvor vedkommendes handlinger og aktiviteter råber på opmærksomhed fra en sælger.

Samtidig betyder det at du således kan forecaste dit kommende salg i mange kvartaler frem, så du ikke længere er afhængig af ‘hypotetiske budgetter’.  

 

Step 1-3 er en integreret del af Radiants Salg som en Service koncept – med HubSpot som rygrad  

I vores Salg som en Service er det helt afgørende, at vi på vegne af vores kunder, kan være så effektive i salg som mulig. Derfor er både Lead Nurturing, Leadscoring og data-tracking en central del af vores Salg som en Service, hvor det digitale fundament udgøres af HubSpot (i sammenspil med en række andre salgssystemer) eftersom vi også er HubSpot Partner. 

Du kan med fordel se og læse hvordan under ‘Salg som en Service’ her på siden, såvel som kontakte os, såfremt du vil se og høre om konceptet i praksis. 

Har du spørgsmål eller ønsker at høre nærmere om hvordan vi kan hjælpe jer?

Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende snak om jeres muligheder.

Stemmer 2021 budget overens med jeres salgs-pipeline?

Sådan kommer du i gang med performance dashboards og realtidsrapportering.

  • Mere salg
  • Bedre overblik
  • Mindre administration
  • Øget motivation
Relaterede artikler

Du kunne også være interesseret i…